تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
1

ایده بازاجرای خاطره‌های استاد مجید انتظامی چگونه شکل گرفت؟

  • کد خبر : 28573
  • ۲۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۲
ایده بازاجرای خاطره‌های استاد مجید انتظامی چگونه شکل گرفت؟
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره چگونگی بازاجرای سمفونی خاطره‌های استاد مجید انتظامی و تدوین سند موسیقی توصیحاتی ارائه داد.
به گزارش خبرگزاری شنو، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد اله‌یاری درباره اجرای رویداد «همراه با خاطره‌ها» به رهبری استاد مجید انتظامی گفت: بعد از شروع به کار دولت سیزدهم، دیدار محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با استاد مجید انتظامی برای بازاجرای آثار موسیقی فیلم‌های دفاع مقدس که توسط ایشان ساخته شده و نسل جدید شاید خاطرات کمتری با این آثار داشته باشند؛ از اولین برنامه‌ها بود.
وی افزود: گفت و گوها با استاد انتظامی تا سال ۱۴۰۱ ادامه پیدا کرد و قرار بود سال گذشته این اجرا به روی صحنه برود که با توجه به کسالت ایشان و شرایط جامعه شرایط مهیا نشد.
اله‌یاری بیان کرد: توافق ما با استاد انتظامی برای سه نوبت اجرا بود که با توجه به استقبال بسیار خوبی که از این اجرا شد و بلافاصله تمام بلیت‌ها پس از ارایه تمام شد، این اجرا دو نوبت دیگر هم تمدید شد و نهایتا در پنج شب با حضور گسترده علاقه‌مندان اجرا شد.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: این نهاد هم دعوت خوبی از اعضای هیئت دولت و قوای دیگر به عمل آورد و در این پنج شب با استقبال گسترده از طرف مسئولان مواجه بودیم.
وی گفت: با توجه به علاقه‌ای که در بین مخاطبان موسیقی وجود دارد در حال رایزنی هستیم که اگر از نظر وضعیت جسمانی استاد انتظامی امکان داشته باشد در دی ماه هم ارکستر مجددا اجرا داشته باشند و امیدواریم شرایط برای بازاجرا و خلق آثار جدید برای همه اساتید موسیقی به وجود آید.
چگونگی تدوین سند ملی موسیقی
اله‌یاری در مورد اهمیت سند ملی موسیقی اظهارداشت: ستاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور تدوین سند موسیقی را به وزارت فرهنگ تکلیف کرده بود.
رییس جشنواره موسیقی فجر گفت: در دهه گذشته تلاش‌هایی از سوی نهادهای مختلف برای تدوین نسخه‌های پیش‌نویس و پشتیبانی صورت‌ گرفته بود و سال ۱۳۹۹ به صورت جدی در دفتر موسیقی وزارت فرهنگ براساس چارچوب‌ها و اصول سند نویسی که ستاد نقشه مهندسی فرهنگی کشور و شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین کردند، دنبال شد.
وی افزود: مراحل تدوین این پیش‌نویس در ۱۶ ماه در جلسات مداوم با حضور گروه تحقیق و کارشناسان در دقتر موسیقی صورت گرفت و در سال ۱۴۰۰ این پیش‌نویس از سوی وزارت فرهنگ به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شد.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: امسال پنج جلسه شورای هنر به این سند اختصاص پیدا کرد و بعد از اینکه در شورای هنر نهایی شد در شورای معین انقلاب فرهنگی در ۲ جلسه درباره سند ملی موسیقی بحث و تبادل نطر شد.
اله‌یاری گفت: یکی از اتفاقات این سند تعیین یک شورا تحت عنوان ستاد اجرایی موسیقی کشور است که این ستاد وظیفه دارد سیاست‌های دستگاه‌های بالادستی در حوزه موسیقی را همراه‌تر و یک‌نواخت‌تر کند و موضوع حکمرانی جمهوری اسلامی ایران در حوزه موسیقی از ضرب‌آهنگ بهتری برخوردار شود.
وی افزود: طبیعی است آرای هنرمندان موسیقی می‌تواند بر اجرای بهینه این سند اثرگذار باشد.
روزهای پرکار موسیقی
رییس جشنواره موسیقی فجر بیان کرد: این روزها، روزهای پرکاری را در حوزه موسیقی شاهد هستیم علاوه بر اجراهای صحنه‌ای که توسط موسسات و شرکت‌های خصوصی در سراسر کشور صورت می‌گیرد در حوزه فعالیت‌های حمایتی هم دفتر موسیقی وزارت فرهنگ مشغول به فعالیت است.
اله‌یاری اظهارداشت: از خبرهای خوب اخیر رونمایی از آلبوم تک‌نوازی تار به نام شادوش از آخرین هنرمندی‌های نوازنده چیره دست تار محسن نفر بود که در اختیار مخاطبان و علاقه‌مندان موسیقی قرار گرفت.
وی گفت: همچنین پروژه موسیقایی «در پی آن آشنا» در دفتر موسیقی برای معرفی هنرمندان جوان تعریف شده است که هفته گذشته دو شب در تالار رودکی اجرای صحنه‌ای برای معرفی ۶ نوازنده کمانچه داشتیم.
مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در هفته گذشته رونمایی از کتاب «ردیف موسیقی ایران برای پیانو» اثر جواد معروفی با تصحیح و بازبینی پویان آزاده با حضور هنرمندان پیشکسوت در تالار رودکی انجام شد.
برگزاری جشنواره سرود فجر
اله‌یاری اظهارداشت: فراخوان جشنواره ملی سرود فجر منتشر شده است و در اردیبهشت برگزار می‌شود. پس از اینکه دفتر سرود از سال گذشته در دفتر موسیقی شروع به فعالیت کرد شاهد برگزاری جشنواره ملی سرود فجر خواهیم بود.
رئیس جشنواره ملی سرود فجر گفت: با توجه به اهمیتی که دولت و مجموعه حاکمیت همچنین نسل جوان برای سرود قائل هستند، برگزاری این جشنواره می‌تواند سرآغازی برای رویش‌های جدید باشد.
تمدید اجرای موسیقایی «سمفونی خاطره‌ها» استاد انتظامی در دی ماه
بعد از استقبال مخاطبان از پنج شب (۱۴ تا ۱۸ آذر ماه) اجرای موسیقایی «سمفونی خاطره‌ها» به رهبری استاد مجید انتظامی در تالار وحدت، با موافقت محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی این اجرا در دی ماه مجددا به روی صحنه می‌رود.
ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=28573

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.