تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 4 May , 2024
2

بازگشت عجیب مارکت موسیقی پاپ به آهنگ های قدیمی!

  • کد خبر : 28683
  • ۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
بازگشت عجیب مارکت موسیقی پاپ به آهنگ های قدیمی!
چند وقتی است که خوانندگان موسیقی پاپ درگیر موجی شده اند که سبک آهنگ ها، ملودی و تنظیم برگشت قابل توجهی به ترانه های دهه 60 و 70 داشته و مشخصه بارز آن استفاده از ارکستر زهی، سازهای زنده، ملودی های ریتمیک و به اصطلاخ شیش و هشت و ترانه های قوی است.
به گزارش خبرگزاری شنو، در این نوشته بررسی خواهیم داشت بر علل و عواملی که باعث شده است موسیقی پاپ این بازگشت به گذشته را داشته باشد و خلاف جهت بازار موسیقی حرکت کند.
شروع این ماجرا انتشار تک آهنگی از شادمهر عقیلی در عید ۱۴۰۲ بود. آهنگی که با تنظیم گیتاری و اجرای سازهای زنده به سرعت در فضای مجازی انتشار یافت و به اصطلاح ترند شد.
لازم به ذکر است این مدل خوانندگی به سبک و شیوه قدیم پیش تر توسط فرزاد فرزین با انتشار آهنگ “آتیش” در سال ۱۳۹۸ و بعد تر آهنگ “نگی که نگفتم” در سال ۱۴۰۰ شروع شده بود و با استقبال طرفداران در آن سال ها مواجه شده بود.
ولی اوج ماجرا انتشار آهنگ “پاقدم” از علیرضا طلیسچی با تنظیم متفاوت امیر بهادر دهقان بود. ملودی و تنظیم  شیش و هشت و ریتمیک آهنگ در همان ابتدا باعث شد این ترانه به سرعت وایرال شود و در فضای مجازی بسیار شنیده شود.
پس از علیرضا طلیسچی موج بسیاری از خوانندگان پاپ از این سبک به اصطلاح تقلید کردند و سعی کردند دست کم یک ترانه به این شیوه منتشر کننده که از جمله آن می توان به آلبوم گرشا رضایی به نام “یه روز” که لازم به ذکر است (مراحل ساخت و تولید این آلبوم موسیقی قبل از انتشار آهنگ طلیسچی بوده است).
دیگر آهنگ هایی که در این لیست جا می گیرند آهنگ “همسفر” از ناصر زینعلی با استفاده از سازهای بادی مانند ساکسیفون، آهنگ “لیلی” از محسن ابراهیم زاده با فضای تنظیم قدیمی، آهنگ “زرد” با صدای عماد طالب زاده و آهنگ “بخند” از حمید هیراد و راغب اشاره کرد. البته آهنگ هایی دیگری در این لیست جای می گیرند، اما به مهم ترین این ترانه ها در بالا اشاره شد.
در ادامه گزارش به این موضوع خواهیم پرداخت که چه عواملی سبب استقبال قابل توجه مخاطبان از این مدل آهنگ ها شده است.
دلایل مختلفی برای ترند شدن آهنگ های قدیمی وجود دارد. برخی از این دلایل عبارتند:
احساس نوستالژی
یکی از دلایل اصلی محبوبیت آهنگ های قدیمی، احساس نوستالژی است. بسیاری از افراد با شنیدن آهنگ های قدیمی، به دوران کودکی و نوجوانی خود بازمی گردند و خاطرات شیرین آن دوران را مرور می کنند. این احساس نوستالژی، باعث ایجاد حس آرامش و شادی در افراد می شود و انسان را ترغیب به گوش سپردن به آن ها می کند.
کیفیت بالای آهنگ ها
بسیاری از آهنگ های قدیمی، از لحاظ کیفیت ساخت، ترانه و تنظیم بسیار بالا بودند. این آهنگ ها از ملودی های زیبا، ترانه های دلنشین و تنظیم های جذابی برخوردار هستند. همین کیفیت بالای آهنگ ها، باعث شده است که حتی پس از گذشت سال ها، همچنان مورد توجه افراد قرار بگیرند.
تنوع آهنگ ها
آهنگ های قدیمی در ژانرهای مختلف موسیقی تولید شده اند. این تنوع باعث شده است که افراد با سلایق مختلف، بتوانند آهنگ های مورد علاقه خود را پیدا کنند و از آن ها لذت ببرند.
دلیل دیگر، توجه رسانه ها به آهنگ های قدیمی است. در سال های اخیر، رسانه های مختلف، توجه ویژه ای به آهنگ های قدیمی داشته اند و در برنامه های مختلف اجراهای قدیمی از خوانندگان پیشکسوت را بارها پخش کرده اند زیرا استقبال از این ترانه ها به مراتب بیشتر از آهنگ های جدید بازار موسیقی است.
به هر حال چه خوشمان بیاید چه نیاید این سبک و شیوه جدید خوانندگان پاپ آن طور که پیداست تا مدت ها ادامه خواهد داشت و این ترانه ها اولین و آخرین آثار خوانندگان پاپ نخواهد بود.
نظر شما مخاطبان در مورد موج جدیدی که در بازار موسیقی پاپ اتفاق افتاده است چیست؟
5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=28683

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.