تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
1

برگزیدگان جشنواره عودنوازی قشم معرفی شدند

  • کد خبر : 31437
  • ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۸
برگزیدگان جشنواره عودنوازی قشم معرفی شدند
آیین اختتامیه نخستین جشنواره ملی عودنوازی قشم برگزار و برگزیدگان این جشنواره معرفی شدند.
به گزارش خبرگزاری شنو، آیین اختتامیه نخستین جشنواره عودنوازی قشم شامگاه جمعه-۱۸ اسفندماه- با حضور عادل پیغامی مدیرعامل منطقه آزاد قشم، ادریس راموز معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، علی ثابت‌نیا رئیس، ارسلان کامکار دبیر هنری، کیوان فرزین مدیر اجرایی و داوران این جشنواره و جمعی از هنرمندان در قلعه پرتغالی‌های جزیره قشم برگزار شد.
فراخوان نخستین جشنواره ملی عودنوازی قشم در راستای ایجاد زمینه فعالیت‌های هنری در حوزه عودنوازی و ارتقای سطح فرهنگی مرتبط با موسیقی منطقه با توجه به فرهنگ موسیقایی خلیج فارس و رواج ساز عود (بربت) در زندگی اقوام ساکن در سواحل جنوبی ایران، چهارم دی ماه امسال در دو رده سنی جوان (تا ۱۸ سال/ متولدین ۱۳۸۴ و پس از آن) و بزرگسال (متولدین ۱۳۸۳ و قبل آن) در دو بخش دستگاهی و نواحی، در مقیاس ملی (سراسر کشور) به صورت رقابتی و در دو مرحله منتشر شد.
با پایان مهلت فراخوان، ۱۳۷ نفر، ۱۵۷ اثر را به دبیرخانه ارسال کردند که براساس انتخاب داوران؛ حسین بهروزی‌نیا، احمد بیت سیاح، نوشین پاسدار، محمد پیری، سید فوادالدین توحیدی، حمید حاصلی، علی رادمهر، نجمه صغیر، شهرام غلامی، محمد فیروزی، مرتضی کریمی‌ و مجید ناظم‌پور، ۳۶ هنرمند به مرحله نهایی راه پیدا کردند که اجراهای آنان ۱۶ و ۱۷ اسفندماه در تالار آیینه جزیره قشم داوری شد در نهایت برگزیدگان نخستین جشنواره عودنوازی قشم بدین شرح اعلام شد:
معرفی برگزیدگان
برگزیدگان موسیقی نواحی در بخش جوان:
۱- ضیا بحری
۲- میلاد مقاتلی مطلق
۳- متین علیزاده
برگزیدگان موسیقی دستگاهی در بخش جوان:
۱- اشکان نایبی
۲- رحمان مؤمنی
۳- محمد سام کیانی
شایسته تقدیر: ثمین محمدی
برگزیدگان موسیقی نواحی در بخش بزرگسال
۱- رضا ترک‌نشین
۲- پیرش مراد گورانی
۳-سامانه رازقی
تقدیر از امیررضا صبیانی
برگزیدگان بخش موسیقی دستگاهی
هیات داوران هیچ‌کس را شایسته مقام اول ندانستند
مهرداد میرزاپور به عنوان نفر دوم و محمدرضا حسن‌خانی به عنوان نفر سوم این رویداد شناخته شدند.
تندیس جشنواره به نفرات اول هر بخش تعلق گرفت و به سایر برگزیدگان لوح تقدیر اهدا شد، جوایز نفر اول تا سوم به ترتیب ۲۵، ۲۰ و ۱۵ میلیون تومان است.
هنر و فرهنگ جان ماست
مدیرعامل منطقه آزاد قشم در این آیین با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره ملی عودنوازی قشم خطاب به هنرمندان اظهاراشت: آنچه که تک تک ما به آن مکلف هستیم، چه مسئول باشیم و چه نباشیم و به عنوان شهروند این است که هویت، تمدن، فرهنگ و هنر خودمان را پاس بداریم، هنر و فرهنگ جان ماست و گرنه کالبدی فیزیکی بیش نیستیم.
عادل پیغامی افزود: از دست دادن، غفلت و فراموشی نسبت به آنچه که روح و جان ماست و در هنر و فرهنگ نهفته است، یعنی از دست دادن حیات، پویایی و نشاط. وظیفه ماست که هویت خودمان را که در گذشته بوده، به حال گره بزنیم تا آینده‌مان را بشناسیم. گذشته ما در هویت ماست و هویت ما در زیست اجتماعی روزمره تک تک مردمان این سرزمین بوده و قطعا موسیقی یکی از عناصر بسیار جدی این هویت و حیات و پویایی بوده است.
وی افزود: مهمترین ویژگی انسانی را در دارایی منطقش می‌شناسند و نطق و زبان در وجود انسانی فقط کلام نیست، گاهی اوقات هنر و در بسیار موارد در بخش‌هایی که کلام کم می‌آورد و ظرف کلام‌ کوچک است، انسان‌های بزرگ برای ریختن معانی بزرگ مجبور هستند، ظرف‌های بزرگ‌تر انتخاب کنند، آنجاست که به سراغ زبان‌های وسیع‌تر، پرگنجایش‌تر می‌روند و موسیقی یکی از آن زبان‌های پرگنجایش‌ است.
پیغامی تاکید کرد: گذشته‌مان را پاس بداریم، جزیره قشم هویتی دارد، تاریخ و گذشته‌ای که کم‌نظیر است، دوست دارم بگویم بی‌نظیر است، منتهی می‌گذارم به حساب عشق و تعصبی که به این جزیره دارم، شاید پررنگ‌تر از آنچه که باید باشد، بوده است و می‌گویم کم‌نظیر است.
وی افزود: آنچه که در نقطه به نقطه جزیره قشم می‌بینم، مکتب خلیج فارس است که می‌تپید، مقدمات برگزاری جشنواره عودنوازی از اردیبهشت ماه توسط همکارانم و اساتید ارزشمند آغاز شد و اگر اساتید نبودند، ما هیچ بودیم اما اساتید، داوران که تک تک آنان مفاخر کشور هستند، تقبل زحمت کردند تا ما بتوانیم این رویداد را به سرانجام برسانیم.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم بیان کرد: به تلاقی میان اساتید و استعدادهای نوجوان و جوان در جزیره امیدواریم تا بتوانیم آینده خوبی را برای هنر و موسیقی فراهم کنیم. اگر جزیره‌مان را از آنچه که مولفه‌های حوزه تمدن و فرهنگ و موسیقی است، خالی بکنیم، با چیزهایی پر می‌شود که دیگر نامش عشق نیست، این دغدغه‌ای است که منجر به برگزاری جشنواره شد.
پیغامی ضمن قدردانی از تمامی دستندرکاران برگزاری جشنواره گفت: امیدواریم این رویداد تکرار شود و سال آینده در ابعاد وسیع‌تر، کامل‌تر و در سطح بین‌المللی برگزار شود و همه ما نسبت به آنچه که بودیم، هستیم و خواهیم بود جدی، بانشاط و پایدار باشیم.
تقدیر از برگزارکنندگان جشنواره
علی ثابت‌نیا رییس نخستین جشنواره عودنوازی قشم نیز در این آیین اظهارداشت: در چنین رویدادهای هنری به طور معمول مدیران گزارش‌هایی از آمارهای این رویدادها اعلام می‌کنند و برای آینده آرزوهای خوبی می‌کنند اما ما امشب تصمیم گرفتیم که کار متفاوتی انجام دهیم و از کسانی که برای برگزاری این رویداد کمک کردند تشکر و قدردانی می‌کنم.
همچنین در این به استادان محمدرضا درویشی و ارسلان کامکار نشان افتخاری شهروندی جزیره قشم اهدا شد.
۲ ساز ساخته شده توسط استاد ملکی به قید قرعه به ۲نفر از منتخبان این جشنواره اهدا شد.
اجرای موسیقی و عودنوازی توسط مرتضی کریمی، تعدادی از برگزیدگان جشنواره، گروه نوازی عود، خالو قربان راستگو نوازنده پیشکسوت ساز جفتی از دیگر بخش‌های آیین اختتامیه جشنواره بود.
ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=31437

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.