تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
0

جایزه نخستین برگزیده جشنواره عودنوازی قشم؛ ۲۵ میلیون تومان

  • کد خبر : 31370
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
جایزه نخستین برگزیده جشنواره عودنوازی قشم؛ ۲۵ میلیون تومان
رئیس نخستین جشنواره ملی عودنوازی قشم با اشاره به رقابت ۳۶ هنرمند در مرحله نهایی این جشنواره گفت:جوایز نفر اول تا سوم این رویداد به ترتیب ۲۵، ۲۰ و ۱۵ میلیون تومان است.

به گزارش خبرگزاری شنو،  علی ثابت‌نیا در گفت و گویی درباره چگونگی برگزاری نخستین جشنواره ملی عودنوازی قشم اظهارداشت: عود از گذشته، ساز اصلی مردمان ساحل نشین؛ از خوزستان تا مرز هرمزگان و سیستان و بلوچستان بوده است و این ساز سال ۱۳۹۷ در ایران ثبت ملی شد و پرونده «مهارت ساختن و نواختن عود» به صورت مشترک با کشور سوریه به یونسکو ارائه شد و در هفدهمین نشست کمیته بین‌ دولت‌ها برای پاسداری از میراث‌ فرهنگی ناملموس به عنوان هجدهمین میراث ناملموس ایران به صورت مشترک با سوریه در یونسکو ثبت جهانی شد.

وی گفت: جشن ثبت جهانی ساز عود اردیبهشت ماه امسال با همکاری میراث فرهنگی و منطقه آزاد قشم، در این جزیره برگزار شد و مسئولان تصمیم گرفتند، ثبت جهانی ساز عود تنها به نام محدود نشود و رویدادهایی در این حوزه برگزار شود، پیشنهادات مختلفی به مسئولان منطقه آزاد قشم ارایه شد و نهایتا در گام اول یک رویداد رقابتی با عنوان نخستین جشنواره ملی عودنوازی قشم انتخاب شد.

ثابت نیا افزود: با برگزاری جلسات شورای سیاستگذاری جشنواره، ارسلان کامکار به عنوان دبیر این رویداد انتخاب شد و با چینش تیم اجرایی، فراخوان در دو بخش موسیقی ردیف دستگاهی و موسیقی نواحی در دو رده سنی؛ زیر ۱۸ سال و بالای ۱۸ سال منتشر شد.

ارسال ۱۵۷ اثر به جشنواره عودنوازی

رئیس نخستین جشنواره ملی عودنوازی قشم بیان کرد: با پایان مهلت فراخوان، ۱۳۷ نفر، ۱۵۷ اثر را به دبیرخانه ارسال کردند که برای دوره اول، آمار مناسبی است و بیشترین آثار در حوزه ردیف دستگاهی از نیمه شمالی کشور از جمله تهران است اما در حوزه موسیقی نواحی، بعد از هرمزگان، کردستان بیشترین شرکت‌کننده را داشته است.

وی اظهارداشت: از بین آثار ارسالی، ۳۶ هنرمند به مرحله نهایی راه پیدا کردند که اجراهای آنان با حضور ۱۲ داور؛ حسین بهروزی‌نیا، احمد بیت سیاح، نوشین پاسدار، محمد پیری، سید فوادالدین توحیدی، حمید حاصلی، علی رادمهر، نجمه صغیر، شهرام غلامی، محمد فیروزی، مرتضی کریمی‌ و مجید ناظم‌پور در بخش‌های موسیقی نواحی و ردیف دستگاهی، داوری خواهد شد.

ثابت نیا گفت: اجراهای صحنه‌ای جشنواره ۱۶ و ۱۷ اسفندماه از ساعت ۱۶ در تالار آیینه جزیره قشم برگزار می‌شود و اختتامیه ۱۸ اسفندماه، بعد از غروب آفتاب، مقابل قلعه پرتغالی‌ها برگزار خواهد شد، ورود در این جشنواره برای عموم آزاد است و همه علاقه‌مندان می‌توانند در این رویداد شرکت کنند و از اجراها بهره‌مند شوند.

معرفی ۱۲ برگزیده و اعلام جوایز

رئیس نخستین جشنواره ملی عودنوازی قشم درباره برگزیدگان و میزان جوایز بیان کرد: مجموعا ۱۲ نفر به عنوان برگزیده معرفی می‌شوند و تندیس جشنواره به نفرات اول هر بخش تعلق خواهد گرفت و به سایر برگزیدگان لوح تقدیر اهدا خواهد شد، جوایز نفر اول تا سوم به ترتیب ۲۵، ۲۰ و ۱۵ میلیون تومان است.

وی افزود: در اختتامیه جشنواره بیشتر اجراهایی خواهیم داشت که ساز اصلی آنها، عود است و بیشتر از اساتیدی که در منطقه جنوب کشور زندگی می کنند، دعوت کردیم تا برای شرکت‌کنندگان و مخاطبان اجرا داشته باشند.

ثابت‌نیا گفت: در ایده‌های اولیه قرار بود که در بخش جنبی جشنواره، نشست‌های پژوهشی و کارگاه‌های سازسازی با حضور اساتید این حوزه داشته باشیم که به دلیل محدودیت‌هایی، امکانپذیر نشد اما یک نشست پژوهشی با سخنرانی محمدرضا درویشی و با حضور ارسلان کامکار، احمد صدری، علی مغازه‌ای، سید فوادالدین توحیدی و حمید خوانساری صبح روز اختتامیه جشنواره برگزار خواهد شد.

رئیس نخستین جشنواره ملی عودنوازی قشم درباره کیفیت آثار بیان کرد: براساس نظر کارشناسان و داوران، ظاهرا یک اتفاق خجسته‌ و به قول یکی از داوران، رنسانسی در حوزه عودنوازی در کشور در حال رخ دادن است؛ سازی که مهجور بود و نوازندگان کمی داشته است، دچار یک زایش و تولد شده است که هم در تعداد و هم در کیفیت، شاهد آثار قابل توجهی هستیم.

وی درباره چرایی اجرای جشنواره عودنوازی قشم با توجه به اینکه جشنواره موسیقی نواحی هر ساله برگزار می‌شود، گفت: جشنواره موسیقی نواحی به همه موسیقی نواحی ایران می‌پردازد و سال‌هاست که حالت رقابتی هم ندارد و جشنواره عودنوازی قشم اختصاصا به نوازندگی این ساز می‌پردازد.

ثابت ‌نیا افزود: امیدوارم جشنواره عودنوازی قشم تداوم پیدا کند، به دلیل اینکه رویدادها در تداوم است که استعدادیابی می‌کنند و در کنار مباحث رقابتی، اجراها و رها نکردن شرکت کنندگان باید مورد توجه قرار گیرد، امیدوارم بعد از چندین دوره برگزاری حاصلی را به دنبال خود داشته باشد.

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=31370

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.