تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
2

جای «عاشیق» در ارکستر ملی خالی است

  • کد خبر : 28813
  • ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۴
جای «عاشیق» در ارکستر ملی خالی است
علی پولاد نویسنده دانشنامه هنر عاشیقلار که فردا در مراسمی با حضور وزیر فرهنگ رونمایی می‌شود، عنوان کرد: ساز عاشیق‌ها این ظرفیت را دارد که به سازی ملی تبدیل شود و جای آن در ارکستر ملی خالی است.
به گزارش خبرگزاری شنو، علی پولاد درباره هدف از نگارش دانشنامه شش جلدی هنر عاشیقلار بیان کرد: وقتی متوجه شدم در موزه هفت تپه شوش و موزه لوور فرانسه مجسمه‌هایی از عاشیق‌های پنج هزار ساله وجود دارد، خواستم تاریخ و ادبیات این هنرمندان را بررسی کنم و در واقع به موسیقی پنج هزار ساله ایران به واسطه عاشیق‌ها مروری داشتیم.
وی افزود: این عاشیق ها در روزهای تولد، سوگواری و مناسبت‌های مختلف همراه انسان‌ها بوده‌اند و بدین ترتیب دو جلد از دانشنامه به بررسی و تحلیل ادبیات و عاشیق‌ها شناخته شده شامل ۲۵۰ نفر و بیوگرافی هایشان اختصاص یافت و به چاپ رسید تا برای اهالی موسیقی قابل استفاده باشد و بتوانند درباره اعجاز آفرینی ساز و هنر آن‌ها بدانند.
نویسنده دانشنامه هنر عاشیقلار ادامه داد: همچنین چهار جلد دیگر دانشنامه هنر عاشیقلار درباره نت‌های موسیقی عاشیقی است که پیش از این چنین اثری نگاشته نشده بود و هرکدام از این کتب شامل حدود ۳۰ تا ۴۰ نت موسیقی عاشیقی است.
این دانشنامه هم برای عموم مردم مفید است و هم برای اهالی موسیقی تا بتوان در ارکسترهای ملی نیز از این ساز استفاده کرد که بعد از آن نیز موسیقی عاشیقی به کل جهان صادر شود
پولاد درباره مخاطبان هدف این مجموعه عنوان کرد: این دانشنامه هم برای عموم مردم مفید است و هم برای اهالی موسیقی تا بتوان در ارکسترهای ملی نیز از این ساز استفاده کرد که بعد از آن نیز موسیقی عاشیقی به کل جهان صادر شود اما این نکته را باید در نظر داشته باشیم که ما در این مجموعه تا ۶۰۰ سال به لحاظ تاریخی عقب رفته و در بررسی موضوع به دوره صفویه رسیده ایم اما عاشیق ها تاریخ قدیمی‌تری دارند و این دیگر بر عهده سایر پژوهشگران است تا آن را بیابند و از آن‌ در آثار خود استفاده کنند.
این نویسنده درباره کمک این اثر به ثبت و ضبط فرهنگ عاشیقی و موسیقی نواحی عنوان کرد: قطعا این کار به مرور زمان تاثیر می‌گذارد. موسیقی نواحی را باید جدی گرفت ضمن این که باید ساز عاشیق را به سازی ملی تبدیل کرد. چراکه این ظرفیت را دارد.
پولاد درباره برنامه‌هایش برای توزیع کتاب توضیح داد: ما در شهرهایی که عاشیق ها در آن فعال هستند از طریق اداره ارشاد جلساتی برگزار کردیم و کتب نیز در اختیارشان قرار گرفت. همین چند روز پیش در منطقه مغان کتب را برده و توزیع کردیم و در جلساتی مفصل درباره این موضوع همفکری و صحبت شد و تا امروز حدود ۱۷۰۰ نفر از متخصصان موسیقی دانشنامه را دریافت کرده اند. موسیقی به جهت اینکه از رشته ریاضی سرچشمه می‌گیرد برای هرکسی می تواند جذاب و قابل بهره گیری باشد. هرکسی از این هنر لذت می برد و موسیقی عاشیقی نیز غرور آفرین است و ما را به گذشته می‌برد.
وی درباره مراسم رونمایی از دانشنامه در فرهنگسرای بهمن گفت: به منظور آشنایی هرچه بیشتر مردم این مراسم با حضور عموم مردم فردا در فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود و به حاضران ۶۰۰ جلد کتاب نیز اهدا خواهد شد.
مراسم رونمایی از دانشنامه هنر عاشیقلار، پنجشنبه ۷ دی از ساعت ۱۷ با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ‌وارشاد اسلامی و با اجرای عاشیق‌های نواحی ایران در مرکز همایش‌های بین‌المللی شهید آوینی فرهنگسرای بهمن برگزار می‌شود. حضور در این برنامه برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.
ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=28813

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.