تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
0

خانه عود در قشم ساخته می‌شود

  • کد خبر : 31369
  • ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
خانه عود در قشم ساخته می‌شود
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: خانه عود با هدف تثبیت برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی و کمک به ارتقای سطح علمی هنرمندان این ساز، در سرزمین آب و آفتاب و بزرگ ترین جزیره ایرانی خلیج فارس ساخته می‌شود.
به گزارش خبرگزاری شنو،  ادریس راموز روز سه شنبه در نشست با خبرنگاران جزیره و در آستانه برگزاری نخستین‌ جشنواره ملی عودنوازی که قرار است روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ۱۶ و ۱۷ اسفند ماه در تالار آیینه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قشم برگزار شود، اظهار کرد: سیاست سازمان منطقه آزاد قشم در رابطه با هنر و هنرمندان، حفظ و حمایت از میراث ملموس و ناملموس در این‌ منطقه مستعد است.
وی با اعلام اینکه در این جزیره هنرمندان عودنواز زیادی حضور دارند، افزود: این جشنواره سال آینده در سطح بین‌المللی با حضور نمایندگانی از کشورهای عربی و آفریقایی در قشم برگزار خواهد شد.
به گفته معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان‌ منطقه آزاد قشم، سال گذشته موفق به ثبت جهانی ساز عود در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) شده ایم و امیدواریم با ساخت خانه عود و ادامه برگزاری جشنوارهای ملی و بین‌المللی در این جزیره، نام قشم بیش از گذشته در نقاط مختلف جهان بدرخشد.
راموز با اشاره به اینکه ساز عود از ایران به کشورهای عربی و آفریقایی منتقل شده است، ادامه داد: با داشتن میراثی با ارزش و زبان هنر می‌توانیم در ارتباطات میان فرهنگی در منطقه و فرامنطقه‌ای نسبت به معرفی فرهنگ اصیل کشورمان اقدام کنیم.
رنسانس عودنوازی ایران در ۱۰ سال گذشته شکل گرفته است
رییس نخستین جشنواره ملی عودنوازی قشم گفت: رنسانس عودنوازی در ۱۰ سال گذشته با رویکرد اجرا و پژوهش در کشور شکل گرفته است.
علی ثابت نیا افزود: ۱۵۷ اثر از ۱۳۷ هنرمند به دبیرخانه نخستین جشنواره عودنوازی قشم ارسال شد که با نظر نهایی داوران، ۳۶ اثر برای اجرا به این جشنواره که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در تالار آیینه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم انجام‌ می‌شود راه یافته‌اند.
وی ادامه داد: ۱۱ داور برای انتخاب برترین‌ها قضاوت این رویداد را برعهده دارند و هر هنرمند نیز ۱۰ دقیقه فرصت دارد تا هنر خود را در پیشگاه داوران به زیبایی اجرا کند و روز جمعه هم نتایج نهایی در اختتامیه این جشنواره اعلام خواهد شد.
وی اعلام کرد: در نواحی مختلف ایران با مردمانی اهل موسیقی مواجه‌ایم که هر کدام با طعم و مزه خاصی آواها و نواهای خودشان را با گویش‌های مختلف حفظ کرده‌اند.
ثابت نیا اعلام کرد: با توجه به ملی بودن این جشنواره تلاش کردیم با کارشناسان این هنر از جمله عودنوازان قشم و بندرعباس برای هرچه بهتر برگزار شدن این رویداد، استفاده کنیم.
عودنواز قشمی تجلیل می شود
رییس نخستین جشنواره عودنوازی تصریح کرد: با توجه به جایگاه مهم عودنوازی در استاهای جنوبی کشور به ویژه هرمزگان و جزیره قشم، در این جشنواره از هنرمند موسیقی عود جزیره قشم و استان هرمزگان استاد محمد منصور وزیری که به زیبایی در نواختن عود و خوانندگی تبحر دارد، تجلیل خواهد شد.
به گفته وی، علاوه بر حضور شمار زیادی از عودنوازان در جزیره قشم، عودسازان توانمندی هم در این‌ جزیره فعالیت می‌کنند که استاد محمد رفیع اشعری سرآمد هنرمندان عودساز است که تمام هنرمندان این‌ موسیقی اصیل ایرانی با نام وی آشنا هستند.
نخستین جشنواره ملی عودنوازی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (۱۶ و ۱۷ اسفند ۱۴۰۲) از ساعت ۱۶ با حضور علاقمندان به این هنر و به صورت رایگان در تالار آئینه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود و اختتامیه آن هم در صورت مساعد بودن شرایط جوی در محل قلعه پرتعالی‌های شهر قشم و در صورت نامساعد بودن شرایط جوی، در تالار آیینه انجام خواهد شد.
عود یک ساز زهی زخمه‌ای با قدمت دیرین در ایران و خاورمیانه و یکی از مهم‌ترین سازهای بم مضرابی ایرانی است که هم در گروه‌نوازی‌های موسیقی کلاسیک ایرانی و هم در تک‌نوازی‌ بسیار کارآمد است.
این ساز مانند بسیاری از دیگر سازهای زخمه‌ای، روی پای نوازنده قرار می‌گیرد و نوازنده با یک دست به انگشت‌گذاری روی وترها و با دست دیگر با مضراب به ساز نواختن می‌پردازد. بیشتر انواع این ساز دارای ده زه است که به‌صورت جفت بسته می‌شوند.
حضور ساز عود از روزگاران باستان تا دوران معاصر در نقش‌برجسته‌ها، دیوان شاعران و نگاره‌ها برای یادآوری همگرایی و وفاق میان اقوام و ملیت‌هایی است که بیش از ۲ هزار سال در کنار یکدیگر می‌زیستند.
کاسه صدای این ساز، گلابی‌شکل، نسبتاً بزرگ و دسته آن معمولاً کوتاه است (در مناطق مختلف با ابعادی متفاوت) به‌طوری‌که وترها بیشتر روی کاسه طنینی امتداد دارند.
توانایی‌های ساز عود شامل حجم صوتی قابل‌ توجه به‌ویژه در محدوده صدای بم، اجرای نت‌های همزمان، استفاده از امکان رنگ‌آمیزی صوتی گوناگون و اجرای تکنیک‌های مختلف است. همچنین در ایران، قابلیت اجرای ردیف موسیقی دستگاهی را نیز دارد.
این ساز به خصوص در مناطق جنوب ایران در طیف گستردهای از رویدادها و آیین‌ها از جمله عروسی‌ها، رویدادهای فرهنگی، جشن‌ها، جشنواره‌ها، گردهمایی‌های خانوادگی و نظایر آ «مورد استفاده قرار می‌گیرد و در استان‌های هرمزگان، بوشهر و خوزستان یکی از عناصر هویتی محسوب می‌شود که در ایجاد همدلی بین هرمزگانی ها، بختیاری‌ها و عرب‌های ایرانی نقش مهمی ایفا می‌کند.
جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.
شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.
ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=31369

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.