تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024
4

«دافی سورپرایز» از کجا آمد وچه می کند؟

  • کد خبر : 26639
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۲
«دافی سورپرایز» از کجا آمد وچه می کند؟
«دافی» به سفارش و برای کمپین تبلیغات محصولاتی به همین عنوان ساخته شده است. شرکت «سیلانه سبز» همان شرکتی است که در کمپین تبلیغاتی دستمال مرطوب «دافی» این قطعه موسیقی را سفارش داده است.

به گزارش خبرگزاری شنو؛ در دو ماه گذشته آهنگی به نام «دافی سورپرایز» در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شده است. ماجرای این آهنگ چیست؟یکی از شرکت های آرایشی بهداشتی کشور اخیراً برای انجام تبلیغات خود که گفته می شود بیش از یک میلیارد تومان هزینه در بر داشته است، با هدف قرار دادن کودکان و نوجوانان اقدام تبلیغاتی عجیبی انجام داده است.

در بخشی از این فرایند آهنگی با نام آرایشو پاک کنی هم دافی در فضای مجازی منتشر شده است که ترانه و موزیک عجیبی دارد.«الکل»، «تکیلا»، «زیر سن قانونی»، «گل ناب»، «پیک» و… تنها بخشی از واژه‌ها و محتوای یک قطعه موسیقی است که اخیرا میان نوجوانان و به ویژه در جشن تولدها ترند شده است؛ «دافی» موسیقی پرطرفدار این روزهاست که شاید دوست داشته باشید، ‌بیشتر راجع به آن بدانید.

محتوای دافی چیست ؟
آهنگ «دافی» با استفاده از موسیقی جذاب و ریتمیک، خیلی خوب جای خود را میان مخاطب هدفش باز کرده است. این موسیقی بیشتر مخاطبش نوجوانان ۱۴، ‌۱۵ ساله تا جوان ۲۵ ساله است.اما متن این قطعه موسیقی صراحتا مخاطب نوجوان را هدف قرار می‌دهد و روی عبارت «زیر سن قانونی» تاکید دارد. «گل کشیدن» و «مصرف الکل» هم از دیگر عباراتی است که در محتوای این موسیقی از آن صحبت می‌شود.محتوای این آهنگ شاید با توجه به ریتمیک بودن و شاد بودنش عادی به نظر برسد و شاید حتی همخوانی این قطعه توسط خردسالان برای پدر و مادرشان جذاب به نظر برسد و در نهایت با عنوان یک موسیقی گذرا و موقت که پس از مدتی از مد می‌افتد به آن نگاه کنند اما باید این موضوع را هم در نظر داشت که موسیقی نامتناسب با سن کودک قطعا آسیب‌زا خواهد بود.(ایسنا )

«دافی» از کجا آمد، که بود و چه کرد؟

اول تیر آهنگ «دافی سورپرایز» منتشر شد. این آهنگ برای کمپین یک برند پاک‌کننده آرایش ساخته شده است.از آغاز انتشار این قطعه تا اوج گرفتن و فراگیر شدن آن در فضای مجازی، کسی به صورت رسمی ارتباط آن با شرکت محصولات بهداشتی دافی را تایید نکرد؛ تا اینکه مدیر بازاریابی این شرکت در مصاحبه‌ای که بعدا از سایت آپارات حذف شد رسما از ارتباط این قطعه با محصولات «دافی» پرده برداشته و گفته بود: این قطعه‌ی موسیقی به سفارش این شرکت ساخته شده تا با فراگیر شدن در فضای مجازی رسما تبلیغی برای محصولات این شرکت باشد.

«دافی» به سفارش و برای کمپین تبلیغات محصولاتی به همین عنوان ساخته شده است. شرکت «سیلانه سبز» همان شرکتی است که در کمپین تبلیغاتی دستمال مرطوب «دافی» این قطعه موسیقی را سفارش داده است.

به گفته وی این قطعه‌ی موسیقی در پلتفرم‌های رسمی «۱۰ میلیون» و بطور تخمینی و به همراه غیررسمی‌ها «۲۰ میلیون» بار پلی شده است. جالب تر اینکه محتوایی که این مجموعه با موسیقی و ویدیو منتشر کرده‌ است به گفته مدیر بازرگانی شرکت دافی، در مجموع «۳۰ میلیون» بازدید داشته است. موسیقی‌ای که انتشار آن با صدای شخصیت‌های مشهور دیگر به کمک هوش مصنوعی، بر سروصدای آن افزود. جالب است که برای کمپین تبلیغاتی دستمال مرطوب دافی تا کنون یک میلیارد تومان هزینه شده و موسیقی این تبلیغ در پلتفرمهای رسمی ۱۰ میلیون بار شنیده شده است

دافی سورپرایز
زیر سن قانونی هم دافی! قسمتی از آهنگی که ماههای اخیر در شبکه های اجتماعی داغ شد که بعد از ترند شدن آن، تصاویری ساختگی در بیلبوردهایی در سطح شهر با تبلیغ شرکت آرایشی بهداشتی دافی با همین جمله بود: آرایشو پاک کنی هم دافی! قطعه‌ای که خیلی خوب وایرال شد و به تبلیغات برند کمک کرد اما با بازخوردهای متفاوتی هم مواجه شد. ایسنا در این باره نوشت »نقطه قوت این تبلیغ دقیقا این جاست که با موضوع تولد، احساس شادی و جشن را به مخاطبش منتقل می‌کند و احتمالاً برای مدت‌های طولانی در جمع‌های دوستانه، تولد، خانوادگی و حتی در سطح جامعه شنیده خواهد شد و برند «دافی» را تا مدت‌ها در ذهن مخاطب تداعی خواهد کرد اما آنچه این روزها سر و صدا به پا کرده است، ‌نوع انتخاب محتوا و گروه سنی هدف است. در واقع بسیاری این سوال را مطرح می‌کنند که برندینگ موفق محصولات «دافی» چه هزینه سنگین اجتماعی را برای نسل نوجوان خواهد داشت؟

بچه‌ها به موسیقی که مناسب سن‌شان نیست، ‌گرایش دارند. در واقع جذابیت موسیقی برای کودکان زیاد است؛ به خصوص آن دسته از موسیقی‌هایی که ریتم شادی دارند و به نوعی هیجان‌پذیری بچه‌ها را تامین می‌کنند.کارشناسان معتقدند محتوای آهنگ «دافی سورپرایز» اروتیک است و برای کودکان خطر دارد .برای یک مادر و یا پدر مواد مخدر، الکل، جشن و مسائل اروتیک را یادآوری می‌کند آورده‌ای جز فاصله‌گیری مشتری با برند نخواهد داشت. اما مهم‌تر از این چرا یک برند ایرانی به‌جای کمک به هویت و استقلال زنان در کمپین خود به جذابیت‌های جنسی زنان می‌پردازد؟

واکنش ها به دافی
حسام الدین آشنا (مشاور فرهنگی رییس جمهور سابق) در انتقاد به این قطعه موسیقی در توییتی نوشت: «تکثیر بفرمایید تا به دستشان برسد. گِل بگیرند در آن بِرند لوازم بهداشتی را که با ایجاد جذابیت کلامی، گُل و الکل و … را – به اسم تبلیغ محصول- وارد فرهنگ مصرف می‌کند. شما با نسل زد (Z) ارتباط نمی‌گیرید بلکه ضد این نسلید و برخلافِ فرهنگ و آیین و مروت، کودکان را هدف قرار می‌دهید.»

کاربری در واکنش به سکوت قوه قضائیه به این تبلیغ نوشته: «جنگل بی‌قانون یعنی برای یک عکس از محیط یک شرکت که چند خانم حجاب اختیاری دارند و به کسی آسیب نمی‌زند، کسب‌وکارها را به پلمب یا عذرخواهی‌های اجباری مجبور می‌کنند، اما برای چیزی که رسمی کردن حمایت برندها از محتوای نامناسب برای کودکان در ایران است، سکوت می کنند.»

محمد سرشار نویسنده، پژوهشگر و مدیر سابق شبکه پویا نیز در واکنش به این تبلیغ نوشته: «بیچاره‌ فرهنگی که حاکمانش در برابر مفسدان گردن‌کلفت، رحماء و در برابر مردم کوچه و بازار، اشداء هستند.»

 

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=26639

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.