تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 4 May , 2024
4

دانشنامه هنر عاشیقلار در دستان مخاطبانش قرار می‌گیرد

  • کد خبر : 29604
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
دانشنامه هنر عاشیقلار در دستان مخاطبانش قرار می‌گیرد
مراسم رونمایی از دانشنامه هنر عاشیقلار برگزار شد و به زودی این اثر در قالب کتابی سه جلدی به کوشش علی پولاد در میان اهالی موسیقی و مخاطبان این هنر قرار می گیرد.
به گزارش خبرگزاری شنو، مراسم رونمایی از دانشنامه هنر عاشیقلار با حضور قشقایی‌های شیراز، ترکمن‌های استان گلستان، عاشیق‌های همدان، زنجان، آذربایجان شرقی و غربی و خانه هنر عاشیقلار مستقر در تهران اجرا و برگزار شد.
علی شکیبا مدیر اجرایی این رویداد درباره این مراسم گفت: چیدمان این برنامه به گونه‌ای بود که در شان مخاطبان هنر عاشیقی و دست اندرکاران و فعالان آن باشد.
وی افزود: به طور کلی مرکز همایش‌های بین‌المللی شهید آوینی فرهنگسرای بهمن با حضور ۱۷۰۰ مهمان شب خوبی را برای هنر و هنرمندان عاشیق رقم زد. بسیاری از عاشیق‌ها از این که این اتفاق می‌تواند انگیزه ای برای سراسری و گسترده تر کردن تاثیر هنر عاشیقی و بهره گیری بهتر از آن برای جلوگیری از فراموشی و مهجور ماندنش ایجاد کند، خوشحال بودند. مراسم حدود شش ساعتی به طول انجامید و اجرای عاشیق‌ها و گروه‌های موسیقی از سراسر کشور توانسته بود مخاطبان را سر ذوق آورد.
شکیبا توضیح داد: برنامه‌هایی داریم برای این که مجموعه‌ای سه جلدی را که اطلاعاتی تاریخی و جزیی درباره این هنر دربرمی‌گیرد، منتشر کنیم. تحقیقات این اثر در حال انجام و همزمان نگارش آن نیز در جریان است. این مجموعه سه هزار صفحه را دربرمی‌گیرد و در واقع هر جلد هزار صفحه خواهد داشت.
وی درباره برنامه‌های توزیع بهتر و گسترده تر دانشنامه هنر عاشیقلار نیز عنوان کرد: در مراسم رونمایی از دانشنامه بیش از ۶۰۰ جلد میان عموم دوستداران و هنرمندان هنر عاشیقی پخش شد. قبل از این رویداد نیز ۵۰۰ جلد دیگر به صورت رایگان در اختیار هنرمندان و متخصصان موسیقی قرار گرفته بود. در حال حاضر می‌توانم بگویم نسخه‌های چاپ شده همگی توزیع شده‌اند و این روند باز هم ادامه خواهد داشت. چراکه این هنر ظرفیت‌های بسیاری در ابعاد بین‌المللی نیز دارد که لازم است بیشتر معرفی و شناخته شود.
شکیبا درباره به کارگیری المان‌های جذاب در طراحی صحنه مراسم خاطر نشان کرد: در طراحی صحنه مراسم رونمایی از رنگ‌های فیروزه‌ای و طیف رنگی مربوط به آن استفاده کردیم که هم ایرانی باشد و هم جلوه خاصی به مراسم بدهد. همچنین بیش از ۱۲۵ متر ویدئووال در طراحی دکور استفاده شده بود و ترکیب‌بندی‌ها به نحوی بود که تماشاگران به لحاظ بصری موقعیت متفاوتی را تجربه کنند.
گفتنی است دانشنامه هنر عاشیقلار مجموعه‌ای شش جلدی به کوشش علی پولاد است که اطلاعاتی از جمله تاریخچه این هنر، نت‌های عاشیقی و معرفی سرآمدان آن و… را دربرمی‌گیرد.
مراسم رونمایی از این اثر ۷ دی در فرهنگسرای بهمن تهران برگزار شده بود.
ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=29604

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.