تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
2

«دخترک ژولیده» به روایت قانون و تنبک

  • کد خبر : 29018
  • ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱
«دخترک ژولیده» به روایت قانون و تنبک
موزیک ویدیو «دخترک ژولیده» با نوازندگی پریچهر خواجه و رشید کاکاوند منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری شنو،  قطعه «دخترک ژولیده» از آثار ارزشمند کلنل علینقی وزیری و از قطعات شاخص موسیقی ایرانی در دستگاه چهارگاه است. این قطعه که در اصل برای ساز تار تصنیف شده، به جهت اهمیت آن در کارگان نوازندگی سازهای موسیقی ایرانی، برای بیشتر سازها ترجمه و برگردان شده است.
استاد علینقی وزیری پدر موسیقی نوین ایران (نهم مهر ۱۲۶۵ – ۱۸ شهریور ۱۳۵۸) معروف به کلنل وزیری، از موسیقیدان برجسته و از پیشگامان آهنگسازی برای اجرای ارکستری موسیقی ایرانی بود. وی که به سبب سال‌ها خدمت در ارتش و رسیدن به درجه سرهنگی یا همان کلنلی، به کلنل وزیری مشهور شده بود، عاشق موسیقی بود و سرانجام بین نظامی‌گری و کار موسیقی، دومی را برگزید.
علینقی خان وزیری خدمت‌های مهمی به موسیقی ایران کرده است؛ از جمله اینکه نُت‌نویسی را در سنت موسیقی شفاهی و سینه به سینه ایرانی رواج داد. وی همچنین با تأسیس مدرسه عالی موسیقی و بعدها عهده‌داری مدیریت مدرسه موسیقی دولتی (مدرسه موزیک نظام)، کوشید نوازندگان و موسیقیدانان موسیقی ایرانی را با مبانی نظری موسیقی، اصول آهنگسازی و ارکستراسیون غربی آشنا کند. استادانِ روانشاد ابوالحسن خان صبا، روح‌الله خالقی، موسی معروفی و اسماعیل مهرتاش از مهمترین شاگردان علینقی خان وزیری بودند.
استاد وزیری در نوازندگی تار و آهنگسازی نیز بسیار چیره‌دست بود. «دخترک ژولیده»، «دو عاشق» و «سمفونی نفت» از معروف‌ترین آثار این موسیقیدان است. اکنون آهنگ «دخترک ژولیده» را پریچهر خواجه برای ساز قانون تنظیم کرده و در اجرایی مشترک با رشید کاکاوند نوازنده تنبک اجرا شده است.
موزیک ویدیو «دخترک ژولیده» در مجموعه تاریخی سعدالسلطنه در قزوین ضبط شده است. سعدالسلطنه یکی از ۳۸ بنای ارزشمند منتخب میراث فرهنگی کشور است که به دستور باقرخان سعدالسلطنه، حاکم وقت شهر قزوین در اواخر دوره ناصرالدین شاه قاجار در زمینی به مساحت ۲/۷ هکتار و حدود ۴۰۰ حجره ساخته شده است.
این اثر به همت شهرداری قزوین و تلاش حسین علیجانی در مکان تاریخی سعدالسلطنه ضبط شده است. ضبط تصویر و تدوین این ویدیو به عهده وحید گلریز و فرهاد نجفی‌فرد بوده است.
ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=29018

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.