تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
2

درخشش سنتورنوازان در جشنواره موسیقی «امیرجاهد»

  • کد خبر : 28111
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
درخشش سنتورنوازان در جشنواره موسیقی «امیرجاهد»
سومین و چهارمین روز از پنجمین دوره جشنواره موسیقی «امیرجاهد» ۱۸ و ۱۹ آبان ماه در برج آزادی برگزار شد و سنتورنوازان در این جشنواره اجراهای قابل توجهی داشتند.

به گزارش خبرگزاری شنو ؛ سومین و چهارمین روز از پنجمین دوره جشنواره موسیقی «امیرجاهد» روزهای پنجشنبه و جمعه-۱۸ و ۱۹ آبان ماه- در رده‌های سنی «الف» (۹ تا ۱۱ سال)، رده سنی «ب» (۱۲ تا ۱۵ سال)، رده سنی «ج» (۱۶ تا ۱۸ سال)، رده سنی «د» (۱۹ تا ۳۵ سال) و رده سنی «ه» (۳۶ سال به بالا) در برج آزادی تهران برگزار شد.

روز سوم جشنواره، پنجشنبه- ۱۸ آبان‌ماه- به اجرای پیانو در ژانرهای موسیقی کلاسیک غربی، موسیقی فیلم و موسیقی کلاسیک ایرانی اختصاص داشت و در پایان، دیگر شرکت‌کنندگان با اجرای قطعاتی در ژانر موسیقی پاپ در مقابل داوران به هنرنمایی پرداختند.

در اجراهای روز چهارم، جمعه- نوزدهم آبان‌ماه- بخش اول اجراها شامل اجراهای گروهی موسیقی کوبه‌ای و موسیقی کلاسیک ایرانی بود و بخش پایانی به اجراهای دونوازی اختصاص داشت.

این اجراها با حضور هیئت داوران متشکل از استادان محمد مقدسی، پویا سرایی، مظفر شفیعی، آرش فرهنگ‌فر، مهرداد کریم‌خاوری، بهنام وادانی و سعید خرم‌شاهی برگزار شد.

برگزاری چنین جشنواره‌ای بهترین کلاس درس برای نوازندگان است

بهنام وادانی از داوران جشنواره موسیقی امیرجاهد در مورد اجراها اظهارداشت: اجراها امیدوارکننده هستند. طبیعتاً در این مقطع سنی ضعف‌هایی وجود دارد که به مرور زمان حل خواهد شد. هر چه بیشتر اجرا داشته باشند می‌توانند نقاط ضعف‌شان را پیدا و اصلاح کنند.

وی گفت: شایسته است از مسئولان جشنواره خانه موزه استاد امیرجاهد و خانه موسیقی ایران تشکر کنم که مسلماً کار بسیار سختی انجام دادند. چنین جشنواره‌هایی باعث می‌شود نوازندگان با استعداد دیگری نیز تشویق شوند و رقابت بیشتری ایجاد شود. برگزاری چنین جشنواره‌ای بهترین کلاس درس برای نوازندگان است.

استعدادهای خوبی در این جشنواره حضور داشتند

آرش فرهنگ‌فر دیگر داور جشنواره نیز در مورد کیفیت اجراها بیان کرد: اجراهای خوب و متفاوتی را شاهد بودیم و عده‌ای از نوازندگان خصوصاً در بخش دونوازی سنتور اجراهای خیلی خوبی داشتند و قطعات پخته‌ای را اجرا کردند. استعدادهای خوبی در این جشنواره حضور داشتند و هر کدام از اجراها رنگ و بوی خاص خود را داشت.

فرهنگ‌فر گفت: هر ساله استقبال بیشتری از این جشنواره می‌شود. به هر حال این موسیقی‌ها باید حفظ شوند و حتی این شرکت‌کنندگان می‌توانند در فستیوال‌های بین‌المللی شرکت کنند و مقام کسب کنند.

نام و یاد دکتر معین و استاد امیرجاهد مسبب برگزاری این جشنواره شد

محمد مقدسی از داوران جشنواره امیرجاهد نیز در مورد اجراها گفت: اجراهای بسیار خوبی را به خصوص در بخش سنتور شاهد بودیم و با توجه به اینکه زمان تمرین نوازندگان نیز کم بود اما بسیار پرقدرت ظاهر شدند و امیدوارم این جوانانِ مستعد آینده درخشانی در موسیقی کشور داشته باشند. جای امیدواری برای نسل گذشته موسیقی است که قرار است چنین جوانان با انگیزه‌ای آینده موسیقی کشور را بسازند.

مقدسی همچنین در مورد نقش این جشنواره در آینده موسیقی کشور بیان کرد: برگزاری این جشنواره کار بسیار خوبی بود و درود می‌فرستم به روان دکتر معین و استاد امیرجاهد که نام و یاد این دو عزیز مسبب برگزاری این جشنواره شدند و جوانان بااستعداد و خوش‌ذوق را تشویق کردند با نواختن موسیقی، تمام غم‌ها و غصه‌های خود را فراموش کنند و امیدوار به آینده درخشان باشند.

برگزاری این نوع جشنواره‌ها تأثیر مثبتی بر نوازندگان جوان می‌گذارد

پویا سرایی داور این جشنواره نیز در مورد کیفیت اجراها اظهارداشت: قطعاتی که امروز شنیدیم، قطعاتی بودند که در سالیان گذشته کمتر اجرا می‌شدند و تنها عده‌ای از اساتید می‌توانستند آنها را اجرا کنند اما در اجراهای امروز، همین قطعات توسط نوازندگان سنین پایین‌تر اجرا شد. در کل، از اجراها بسیار راضی بودم، به خصوص در بخش سنتور که واقعاً اجراهای درخشانی بودند.

سرایی گفت: برگزاری چنین جشنواره‌هایی برای نسل جوان بسیار خوب است، حتی باعث شد خود من علاقه‌مند به نوازندگی شوم و در آن زمان دلخوش به این بودم که روزی در چنین جشنواره‌هایی حضور داشته و اجرا داشته باشم برگزاری این نوع جشنواره‌ها تأثیر مثبتی بر نوازندگان جوان می‌گذارد.

اجراهای ضعیف بسیار کم بود

سعید خرم‌شاهی دیگر داور جشنواره نیز در مورد اجراهای جشنواره گفت: در بخش دونوازی اجراها بسیار امیدبخش بود. جوانان نشان دادند که می‌توانند آینده خوبی داشته باشند. نکته بسیار جالب این بود که اجراهای ضعیف بسیار کم بود. اگر کارشان را جدی بگیرند می‌توانند آینده درخشانی در موسیقی داشته باشند.

وی افزود: جالب است که خانواده‌ها حتی با وجود مشکلات اقتصادی، کماکان از فرزندان خود حمایت می‌کنند که فرهنگ موسیقی ایرانی را زنده نگه دارند و امیدوارم روند رو به رشد نوازندگان جوان ادامه پیدا کند.

چهارمین و پنجمین دوره جشنواره موسیقی استاد امیرجاهد بنا بر تصمیم برگزارکنندگان این جشنواره به همت خانه‌موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد، خانه موسیقی ایران و برج آزادی با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت همزمان از ۱۱ تا ۲۶ آبان‌ماه در بخش‌های تکنوازی، دونوازی، اجرای گروهی و پژوهش و بخش ویژه استعدادهای درخشان در گونه‌های مختلف همچون موسیقی ایرانی (دستگاهی و نواحی)، کوبه‌ای، کلاسیک غربی و پاپ در سالن برج آزادی تهران، خانه موزه استاد امیرجاهد و سرای ابوذر برگزار می‌شود.

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=28111

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.