تاریخ : شنبه, ۱۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 4 May , 2024
3

کارگاه اصول گروه نوازی با حضور حسین بهروزی‌نیا

  • کد خبر : 26606
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۸
کارگاه اصول گروه نوازی با حضور حسین بهروزی‌نیا
کارگاه عود نوازی، بربت نوازی و اصول گروه نوازی با حضور حسین بهروزی‌نیا نوازنده و آهنگساز شناخته شده موسیقی ایرانی طی روزهای بیست و ششم و بیست و هفتم مرداد در خانه موسیقی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شنو ؛ به نقل از روابط عمومی خانه موسیقی ایران، در ادامه مجموعه برنامه‌های آموزشی خانه موسیقی ایران، کارگاه عودنوازی با تدریس حسین بهروزی‌نیا نوازنده شناخته شده موسیقی ایرانی میزبان جمعی از هنرجویان بود.

حسین بهروزی‌نیا در این کارگاه پس از آشنایی با سطح نوازندگی یکایک هنرجویان، به توضیح مقدماتی از فیزیک ساز عود، نحوه نواختن و ظرافت‌های گرفتن مضراب و حالت قرارگیری دست پرداخت.

این مدرس موسیقی ایرانی علاوه بر مطرح کردن اصول متعدد از تکنیک‌های نوازندگی ساز عود و بربط و همچنین تمایز سونوریته عود ایرانی از دیگر نوازندگی‌های این ساز در جهان، به نکات مربوط به نحوه اجرای تک نوازی این ساز در کنسرت پرداخت.

بخش مفصلی از کلاس به مبحث پر اهمیت انگشت‌گذاری و تکنیک‌های اجرای ردیف موسیقی دستگاهی پرداخته شد و از هنرجویان خواسته شد ابتدا با دانش خود و سپس با آنچه آموخته‌اند قطعه‌ای را بنوازند.

بهروزی‌نیا بخشی از کلاس را به مبحث تدریس عود نوازی در ایران و معضلات موجود در این فضا پرداخت که عموما دچار کاستی‌ها و کژکاردهای بسیار است و به دلیل فعالیت مدرسان تار و سه تار و حتی گیتار در این حوزه بسیاری از تکنیک‌ها به اشتباه به هنرجویان منتقل می‌شود.

وی به اهمیت اجرای رپرتوار ایرانی جهت درخشش نوازندگان در عرصه جهانی و تمایز با نوازندگان ترک و عرب تاکید کرد و از هنرجویان خواست همواره در اندیشه اعتلای سطح نوازندگی خود باشند.

کارگاه گروه نوازی در موسیقی ایران هم با حضور نوازندگان سازهای گوناگون زیر نظر حسین بهروزی نیا که تجربه برگزاری بیش از ۲ هزار کنسرت را در کارنامه دارد به صورت کاملا تعاملی برگزار شد.

این نوازنده و مدرس پیشکسوت موسیقی ایرانی در ابتدا مقدمات قابل تاملی را درباره تشکیل یک گروه موسیقی، تنظیم مقررات مربوطه و اصول برقراری جلسات تمرین تشریح کرده و سپس در مورد تجربه شکل گیری گروه دستان و پایداری بیش از ۲۵ ساله این گروه پرداخت.

ویژگی‌های مرتبط با سرپرست گروه اهمیت نظم و تفکر هنرمندانه و نیز همدلی و رفاقت بین نوازندگان از دیگر نکات مورد تاکید او بود. این در حالی است که آداب حضور روی صحنه اهمیت صدابرداری در اجرا و نیز چگونگی چینش اعضا و هم‌صدایی و هم ترازی اعضای گروه از دیگر مباحث مطرح شده به شمار رفت. بهروزی نیا همچنین در مورد عوامل از هم پاشیدن گروه‌ها و مسائل پیرامونی آن صحبت کرد.

همنوازی حاضران در کلاس با ملودی‌های ساده اما دارای نکات تکنیکی بخش عملی این کارگاه را تشکیل داد. پرسش و پاسخ هنرجویان و بهروزی نیا پیرامون تقویت اصول حرفه ای گروه نوازی و پیدا کردن مسیر ارائه هنر پایان بخش این کارگاه بود.ذ

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=26606

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.