تاریخ : دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 29 April , 2024
1

رهبر ارکسترهای جهان کی به ایران می‌آید؟

  • کد خبر : 31648
  • ۲۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
رهبر ارکسترهای جهان کی به ایران می‌آید؟
والری گرگیف یکی از مشهورترین رهبران جهان و مدیر ارشد اُپرای مارینسکی روسیه قرار بود به ایران سفر کند که این سفر به زمان دیگری موکول شد.

به گزارش خبرگزاری شنو، علی رهبری آهنگساز و رهبر دایم میهمان اُپرای مارینسکی روسیه دی ماه سال گذشته از سفر مایسترو والری گرگیف یکی از مشهورترین رهبران جهان و مدیر ارشد اُپراهای مارینسکی سنت پترزبورگ روسیه خبرداد و گفت: مایسترو گرگیف دعوت او را برای آمدن به ایران و همکاری با جوانان ایرانی پذیرفته است.

با این وجود، سفر مایسترو گرگیف لغو و به زمان دیگری موکول شده است.

علی رهبری در این باره به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: مایسترو گرگیف علاقه زیادی به ایران دارد و در دو سال گذشته که به عنوان رهبر دائم میهمان اُپرای مارینسکی روسیه فعالیت می‌کنم، هر بار که درباره ایران صحبت می‌کردم، مایسترو گرگیف می‌گفت که علاقه دارد به ایران بیاید و با همراهی من یک ارکستر را رهبری کرده و یک مسترکلاس را برای جوانان برگزار کند.

وی درباره جزییات همکاری با مایسترو گرگیف در ایران گفت: سال ۱۴۰۱ مذاکراتی را با سوسن تقی‌پور رییس مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۴۶ تهران داشتم و اعلام شد که هنرجویان بسیاری علاقه‌مند هستند که من به ایران بازگردم و با آنان همکاری کنم و مقرر شد تا ارکستر جوانان را تشکیل دهم.

رهبری با اشاره به علاقه مایسترو گرگیف به ایران افزود: وی تابستان سال گذشته در مراسمی تلویزیونی از من به دلیل همکاری و فعالیت‌هایم در دو سال اخیر در اُپرای مارینسکی تجلیل کرد و در پایان گفت که باهم به ایران خواهیم رفت، بر این اساس این علاقه‌مندی، پاییز سال گذشته به صورت رسمی از مایسترو گرگیف دعوت کردم که به همراه من به ایران بیاید و وی پذیرفت.

این آهنگساز بیان کرد: براساس برنامه‌ریزی‌ها مقرر شد که ما در ایران ارکستر جوانان را تشکیل بدهیم و بهمن ماه با همکاری یکدیگر یک کنسرت را رهبری کنیم که قسمت اول کنسرت را من رهبری کنم و قسمت دوم را مایسترو گرگیف رهبری کند، همچنین مستر کلاسی را برای ارتقای سطح کیفی نوازندگان جوان برگزار کنیم.

وی بیان کرد: تمام برنامه‌ریزی‌ها برای سفر مایسترو گرگیف و تعدادی از اساتید انجام شده بود و حتی زمان سفر تعیین و بلیت‌ هواپیما نیز خریداری شده بود اما اتفاقی پیش‌بینی نشده، رخ داد و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، مایسترو گرگیف را به صورت رسمی به عنوان مدیرکل اُپرای بولشوی مسکو منصوب کرد.

رهبری اظهارداشت: با توجه به این مسئولیت جدید، وظایف مایسترو گرگیف چندبرابر و برنامه‌های او فشرده شده است و فرصتی را برای مرخصی ندارد، بنابراین فعلا برنامه سفر به ایران منتفی شد و با بهبود شرایط و برنامه‌ریزی مناسب امیدواریم در فصل هنری آینده امکان این سفر فراهم شود، مایسترو گرگیف دوست صمیمی من و استاد بزرگ و جدی موسیقی است و اطمینان دارم که به همراه او یک روزی برای کمک به جوانان خودمان حتما به ایران خواهم آمد.

این رهبر بین‌المللی ارکستر درباره جایگاه هنری مایسترو گرگیف گفت: در زندگی من دو بار اتفاق افتاد است که توسط دو نفر، مورد قضاوت قرار گرفتم که در این حوزه متخصص هستند. در ۳۰ سالگی مورد قضاوت هربرت فون کارایان بزرگترین رهبر ارکستر جهان قرار گرفتم و با ارکستر فیلارمونیک برلین همکاری کردم.

رهبری افزود: دو سال گذشته توسط مایسترو گرگیف مورد قضاوت قرار گرفتم که برایم باعث افتخار است، وی قوی‌ترین و مهمترین رهبر ارکستر قرن بیست و یکم است و امکان ندارد که فرد دیگری، در سطح وی وجود داشته باشد، گرگیف در کنسرت‌هایم حضور دارد و آثار را می‌شنود.

وی بیان کرد: نخستین بار در اُپرای مارینسکی آثار شوستاکوویچ و کورساکوف را اجرا کردم که در این مجموعه شناخته شده است و در رپرتوار مایسترو گرگیف است و بعد از آن قضاوت بود که به عنوان رهبر دائم میهمان اُپرای مارینسکی انتخاب شدم و امکان اجرای حدود ۱۲ کنسرت را در سال دارم که البته خودم اجازه دارم آنها را انتخاب کنم و حتی تاریخ کنسرت‌ها را پیشنهاد می‌دهم، با توجه به فشردگی فعالیت‌هایم، ممکن است هشت کنسرت را رهبری کنم که آن هم عالی است، به این دلیل که معمولا یک رهبر دائم در تمام دنیا بین هشت تا حداکثر ۱۰ کنسرت را رهبری می‌کند و معمولا رهبران میهمان دائم، حداکثر بین سه تا چهار کنسرت را رهبری می‌کنند و تعداد کنسرت‌هایی که در اختیارم گذاشته شده مانند فعالیت یک مدیر هنری یا رهبر دائم است.

والری گرگیف رهبر ارکستر، مدیر ارشد اُپراهای مارینسکی سنت پترزبورگ و مدیرکل اُپرای بولشوی مسکو روسیه، رهبری اکثر ارکسترها و اُپراهای مهم جهان را نیز برعهده داشته است. وی برنده مسابقه جهانی رهبری ارکستر هربرت فون کارایان در برلین و برنده جوایزی همچون نشان افتخار مسروپ ماشتوتس مقدس، نقاب زرین، نشان الکساندر نوسکی، لژیون دونور (افسر)، نشان دوستی، قهرمان کار از فدراسیون روسیه و هنرمند مردمی روسیه شده‌ است.

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=31648

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.