تاریخ : سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 30 April , 2024
0

رونمایی از «همنواز» با ۳۰ قطعه همنوازی سنتور و تنبک

  • کد خبر : 29311
  • ۲۳ دی ۱۴۰۲ - ۸:۲۶
رونمایی از «همنواز» با ۳۰ قطعه همنوازی سنتور و تنبک
تهران- ایرنا- کتاب «همنواز» شامل ۳۰ قطعه همنوازی سنتور و تنبک براساس کتاب‌های پشنگ کامکار و ۱۰ دونوازی تنبک با تالیف حمید قنبری در فرهنگسرای ارسباران رونمایی می‌شود.
به گزارش خبرگزاری شنو،  کتاب «همنواز» با تالیف حمید قنبری دربرگیرنده ۳۰ قطعه همنوازی سنتور و تنبک بر اساس کتاب‌های آموزشی پشنگ کامکار و ۱۰ قطعه دونوازی تنبک امروز- ۲۳ دی ماه- در فرهنگسرای ارسباران رونمایی می‌شود.
حمید قنبری نوازنده تنبک و سازهای کوبه‌ای و مولف این اثر درباره این کتاب گفت: کتاب «همنواز» شامل ۳۰ قطعه همنوازی سنتور و تنبک است که در سه بخش تالیف شده است به طوری که در بخش اول قطعاتی برای همنوازی سنتور و تنبک بر اساس کتاب‌های آموزشی استاد پشنگ کامکار گنجانده شده و در بخش دوم نیز ده قطعه دونوازی تنبک ارائه شده است که برای ارائه الگوهای همنوازی برای هنرجویان از مبتدی تا پیشرفته تهیه و تنظیم شده‌اند.
وی افزود: در بخش سوم نیز به مسئله مهم فرم و یا جایی گشت اشاره شده و تمریناتی به زبان ساده برای درک و تمرین این مبحث مهم برای هنرجویان طراحی و تنظیم شده است.
قنبری درباره بهره مندی از کتاب‌های آموزشی پشنگ کامکار بیان کرد: قطعات این مجموعه با هدف تسهیل در امر همنوازی تهیه و تنظیم شده است و تمامی قطعات از کتاب‌های «شیوه سنتورنوازی» و «گلنار» نوشته استاد پشنگ کامکار انتخاب شده‌اند چرا که این کتاب‌ها طی سالیان متمادی از خوش سابقه‌ترین مجموعه‌های آموزشی بوده و نزد علاقه‌مندان از محبوبیت خاصی برخوردارند.
این نوازنده سازهای کوبه‌ای افزود: قطعاتی که در این اثر به کار گرفته شده‌اند نام آشنا هستند که همگی ریشه در فرهنگ بومی سرزمین ما دارند و گوش تمامی ما با آنها آشناست. توجه و احساس نیاز به مهارت همنوازی و هم‌مسیر شدن هنرآموزان موسیقی با یکدیگر در روزگاری که فاصله‌ها بیش از پیش شده کاملا ملموس است. چرا که متاسفانه عادت و اصرار به تشکیل کلاس‌های انفرادی و خصوصی، باب شدن کلاس‌های مجازی، خودآموزها و ضبط‌های استودیویی با سیستم دیجیتال، همگی از مواردی هستند که به فاصله‌ها بیش از پیش دامن زده و همنوازان را روز به روز از هم دورتر می‌کند و تاثیر این شرایط بر روی موسیقی‌های تولید شده نیز کاملا محسوس است.
رونمایی از «همنواز» با ۳۰ قطعه همنوازی سنتور و تنبک
مولف کتاب «همنواز» بیان کرد: من با تهیه و تنظیم چنین مجموعه‌هایی سعی بر آن داریم که بهانه‌ای برای هنرآموزان ایجاد کنیم تا با همنشینی و همراهی یکدیگر به بیان هنری مشترک نزدیک‌تر شده، از لذت گفت و گو بهره‌مند شوند؛ آن هم گفت و گو به زبان زیبا و همه فهم موسیقی که امیدوارم این مجموعه عاملی برای همسازی و همدلی هنرجویان علاقه‌مند شود.
کتاب «همنواز» توسط انتشارات نای و نی منتشر شده و شامل ۳۰ قطعه هم‌نوازی سنتور و تنبک بر اساس کتاب‌های آموزشی استاد پشنگ کامکار است. بخش دوم این کتاب شامل ۱۰ قطعه دونوازی تنبک است که برای ارائه الگوهای هم‌نوازی برای هنرجویان از مبتدی تا پیشرفته تهیه و تنظیم شده است.
آیین رونمایی از این کتاب شنبه- ۲۳ دی ماه- ساعت ۱۸ در فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از سیدخندان، خیابان جلفا رونمایی می‌شود. رضا مهدوی و کورش متین به عنوان کارشناسان این برنامه به سخنرانی درباره کتاب می‌پردازند و سه‌نوازی سنتور و تنبک، دونوازی سنتور و تنبک و اجرای گروه کوبه‌ای «کلون زمان» اجراهای موسیقی این مراسم خواهد بود.
حمید قنبری مولف این کتاب متولد ۱۳۵۳ در تهران، نوازنده، محقق، مولف، آهنگساز و مدرس سازهای کوبه‌ای ایرانی است. وی آموختن ساز تنبک را از سال ۱۳۷۳ نزد استاد بهمن رجبی آغاز کرد و سپس موسیقی را به شکل آکادمیک در دانشگاه سوره فرا گرفت. قنبری تا کنون با گروه‌های آفتاب، مهر پویا، آفاق، آوا، باران، سور و مهتاب همکاری کرده است و در کنار هنرمندانی همچون محمدرضا شجریان و گروه شهناز، حسین علیزاده، علیرضا قربانی، سالار عقیلی، محمد معتمدی، وحید تاج، فرهاد فخرالدینی و حسین علیشاپور به نوازندگی پرداخته است.
ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=29311

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.