تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
0

«زخمه‌های جاودانه استاد فرهنگ شریف» رونمایی می‌شود

  • کد خبر : 30817
  • ۰۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۸
«زخمه‌های جاودانه استاد فرهنگ شریف» رونمایی می‌شود
آیین رونمایی از آلبوم و کتاب «زخمه‌های جاودانه استاد فرهنگ شریف» در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.
به گزارش خبرگزاری شنو، آیین رونمایی از آلبوم و کتاب «زخمه‌های جاودانه استاد فرهنگ شریف» سه‌شنبه- یکم اسفندماه- ساعت ۱۸ با مشارکت خانه موسیقی ایران در فرهنگسرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از سیدخندان، خیابان جلفا برگزار می‌شود. حضور در این برنامه برای عموم علاقه‌مندان آزاد و رایگان است.
این اثر که به همت موسسه فرهنگی هنری آوای مهربانی منتشر شده، مجموعه‌ای از تکنوازی‌های شنیده نشده از استاد فرهنگ شریف نوازنده شناخته‌شده تار، شامل هفت آلبوم و یک کتاب است.
گردآوری و پژوهش این اثر برعهده سلمان سالک بوده است و استادان فرهاد فخرالدینی و حسین علیزاده نیز مقدمه‌ای در وصف استاد فرهنگ شریف نگاشته‌اند. خوشنویسی عنوان آلبوم را استاد یدالله کابلی بر عهده داشته و علی بوستان طراح جلد اثر بوده است.
استاد فرهنگ شریف موسیقیدان و نوازنده پیشکسوت تار متولد سال ۱۳۱۰ در آمل مازندران بود. وی تار را از استاد عبدالحسین شهنازی آموخت و از محضر مرتضی خان نی‌داوود نیز بهره برد. شیوه نوازندگی شریف مسیر متفاوتی را پیمود و سبکی تازه را پدید آورد. وی بسیار زود به یکی از نوازندگان حرفه‌ای تبدیل شد و سال‌ها در رادیو در برنامه‌های مختلف آن هنرنمایی کرد.
«زخمه‌های جاودانه استاد فرهنگ شریف» رونمایی می‌شود
شریف از نوازندگانی است که بیشترین تعداد حضور در برنامه گل‌های رادیو را داشت و در طول فعالیت هنریش با نوازندگان بزرگی همچون استادان پرویز یاحقی، اسدالله ملک، فضل الله توکل، جهانگیر ملک، منصور صارمی و همایون خرّم همکاری داشته و آثار مهمی در موسیقی ایرانی پدید آورده است.
وی سال‌ها در زمینه موسیقی و تکنوازی فعالیت داشت و آثار فراوانی از خود برجای گذاشته است. اوایل دهه ۸۰ به استاد فرهنگ شریف نشان درجه یک هنری (معادل مدرک دکتری) اعطا شد و وی چهره‌ ماندگار معرفی شد.
«پیوند مهر» یکی از آثار مهم استاد فرهنگ شریف است که در ان به همراه محمدرضا شجریان، برنامه‌ای در شور و ابوعطا اجرا کرده‌ است. «زمرد»، «کرشمه» و «عشّاق» از دیگر آلبوم‌هایی است که از این استاد بزرگ منتشر شده است.
از ویژگی‌های ساز فرهنگ شریف می‌توان به درنگ‌های بیشتر نسبت به نوازندگان گذشته و صدادهی متفاوت ساز اشاره کرد. همچنین شریف جمله بندی‌های منحصر به فردی داشت و از گلیساندو یا همان مالش زیاد سیم ساز استفاده می‌کرد. ساز شریف به پراحساس بودن شهرت دارد و همیشه در اجرای ابوعطا جلوه‌ای دوچندان پیدا می‌کند. این هنرمند ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ دار فانی را وداع گفت.
ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=30817

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.