تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
0

شورای ملی موسیقی تشکیل می‌شود

  • کد خبر : 28481
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
شورای ملی موسیقی تشکیل می‌شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تصویب و ابلاغ سند ملی موسیقی طی دو هفته آینده گفت: براساس این سند شورای ملی موسیقی تشکیل خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری شنو،  محمدمهدی اسماعیلی شامگاه سه‌شنبه -۱۴ آذرماه- در نخستین اجرای رویداد «همراه با خاطره‌ها» به رهبری استاد مجید انتظامی در تالار وحدت حضور یافت. ارکستر موسیقی ملی ایران رویداد «همراه با خاطره‌ها» برگزیده آثار استاد انتظامی را با ترکیبی از سازهای ایرانی و کلاسیک و همراهی گروه کُر بنیاد رودکی به رهبری رازمیک اوحانیان به روی صحنه برد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از این اجرا در جمع خبرنگاران حضور یافت و به سوالات آنان پاسخ داد، وی در پاسخ به سول خبرنگار ایرنا درباره تصویب سند ملی موسیقی و ایجاد وحدت رویه برای صدور مجوز کنسرت‌های موسیقی در تهران و سایر استان‌های کشور و اینکه دیگر شاهد لغو کنسرت‌ها مانند آنچه که برای کنسرت علیرضا قربانی در اصفهان روی داد، نباشیم؟ اظهارداشت: موضوع این کنسرت حل شد، سند ملی موسیقی در شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است و اکنون در کارپوشه شورا قرار دارد و امیداریم اگر بحثی در این حوزه نباشد، سند ملی موسیقی تا دو هفته آینده قطعی و ابلاغ خواهد شد.
وی گفت: در گذشته، در سندها موضوع‌ها به صورت کلی و انتزاعی تدوین می‌شد اما در سند ملی موسیقی برای نخستین بار، موارد به صورت دقیق مشخص شده است، این سند چند پیوست دارد که یکی از آنها نگاشت نهادی است و مسئولیت نهادهای مختلف برای رویدادهای موسیقی در آن پیش‌بینی شده است.
اسماعیلی افزود: براساس سند ملی موسیقی، شورای ملی موسیقی قرار است تشکیل شود که رئیس این شورا معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر آن مدیرکل دفتر موسیقی این نهاد است و رئیس مرکز شعر، سرود و موسیقی سازمان صدا و سیما است، رئیس حوزه هنری و مدیرعامل خانه موسیقی از اعضای این شورا هستند.
وی درباره برنامه‌ها و رویکرد سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر در بهمن ماه امسال بیان کرد: رضا مهدوی دبیر این جشنواره از سه چهار ماه گذشته منصوب شدند، نه تنها جشنواره موسیقی فجر بلکه همه جشنواره‌های فجر کارهایشان را با قوت انجام می‌دهند، در گروه‌های مختلف،جشنواره‌های منطقه‌ای با اشتیاق زیاد مخاطبان در حال برگزاری است و امیدواریم جشنواره موسیقی فجر امسال با قوت و نشاط بیشتر نسبت به سال‌های گذشته برگزار شود.
قدردانی از استاد مجید انتظامی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره اجرای رویداد «همراه با خاطره‌ها» به رهبری استاد مجید انتظامی اظهارداشت: وی بیش از ۱۰ سال بود که در سمت رهبر ارکستر اجرایی نداشت، استاد انتظامی سال گذشته قصد داشت رویداد «همراه با خاطره‌ها» را به روی صحنه ببرند که شرایط مهیا نشد، در جلسه‌ای که در خدمتشان بودیم، از ایشان خواهش کردم تا این اجراها را داشته باشند، چون مردم این آثار را خیلی دوست دارند، خیلی مشتاق بودم که ایشان اجراها را مجددا داشته باشد و استاد انتظامی هم پذیرفت، الحمدالله این اجرا با استقبال گرم مردم مواجه شد و مخاطبان در این مدت یک ساعت و نیم بدون هیچ گونه خستگی و با اشتیاق آثار را گوش دادند.
اسماعیلی گفت: ما از استاد انتظامی خواهش کردیم، اگر شرایط جسمیشان اجازه بدهد، یکی دو کار جدید را هم آماده کند، امروز هم نگران شرایط جسمیشان (به دلیل کمر درد) بودیم که الحمدالله تا پایان اجرا ایستادگی کرد، امیدواریم استاد در سلامتی کامل باشد و ما بیش از گذشته بتوانیم از وجود ایشان و گروه حرفه‌ایمان بهره‌مند شویم.
وی درباره حمایت از سایر هنرمندان و آهنگسازان بیان کرد: طی جلساتی که با برخی از اعضای شورای ارکستر ملی و سمفونیک تهران؛ مجید انتظامی، همایون رحیمیان و منوچهر صهبایی و سایر هنرمندان داشتیم را داریم، به همکاران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کردم که امسال در جشنواره‌ها، بخش تجلیل از پیشکسوتان را به صورت مستقل داشته باشیم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در عین حال، شورای ارزشیابی هنری، مدرک درجه یک هنری را از طریق پست به منازل هنرمندان ارسال می‌کرد، اکنون در این راستا، مراسمی برای تجلیل از هنرمندان و پیشکسوتان ترتیب دادیم، طی یک ماه گذشته هم حکم درجه یک هنری پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون صادر شد و قرار بود امسال مراسمی برای تجلیل از ایشان برگزار شود اما با فقدان خانم معصومی روبه رو شدیم که خدا ایشان را رحمت کند. به همین نحو رویدادهایی را برای تجلیل از پیشکسوتان تعریف می‌کنیم که امسال در جلسه‌ای از ناشران تجلیل کردیم.
توجه به غزه و مقاومت در جشنواره‌های هنری
اسماعیلی درباره تولید آثار موسیقایی با موضوع غزه و مقاومت به صورت خودجوش و برگزاری جشنواره مقاومت پس از وقفه‌ای که داشته است، گفت: ما در موضوع مقاومت و غزه هر کار نویی باشد، حمایت می‌کنیم، برای جشنواره‌های پیش رو که در بهمن ماه داریم، برای هر کدامشان یک بخش مجزایی برای مقاومت، غزه و فلسطین پیش‌بینی می‌شود، حتی در جشنواره فیلم فجر هم این اتفاق افتاده است و در جشنواره «سینماحقیقت» هم همین طور است، ۶، هفت مستند خوب، آماده شده که در این جشنواره اکران خواهد شد، در جشنواره موسیقی فجر هم در بخش سرود، بخشی ویژه‌ای با موضوع غزه و مقاومت پیش بینی شده است، فرصت نیست که یک جشنواره مستقل در همین دو ماه آینده برگزار شود اما در همه این جشنواره‌ها، یک بخش قوی را برای مقاومت و غزه خواهیم داشت.
مدیر دفتر موسیقی تغییر نخواهد کرد
اسماعیلی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره وضعیت دفتر موسیقی و تعیین تکلیف مدیر این دفتر پس از انتشار خبرهای غیررسمی مبنی بر انتصاب محمد اله یاری مدیر فعلی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به مدیریت بنیاد فرهنگی هنری رودکی اظهارداشت: آقای اله یاری در حال حاضر مدیرکل دفتر موسیقی هست و جایجایی صورت نگرفته است، این بحث‌ها نیز به این دلیل پیش آمد که جایگاه مدیریت بنیاد رودکی خالی است و فعلا این نهاد با سرپرست اداره می‌شود.
وی افزود: ما در حال بررسی هستیم، آقای اله یاری جزو مدیران خیلی خوب ماست و الان هم ترجیحم این است که با کمترین تغییر باشد، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مقایسه با سایر وزراتخانه‌ها، در سطح مدیران ارشدش تقریبا تغییری نداشته است، به همین دلیل بنایم بر تغییر نیست، به هر حال اگر ضرورتی اقتضا کند، همکارانم در حال جمع‌بندی هستند و تلاش می‌کنیم روزهای آینده، موضوع انتصاب مدیریت بنیاد رودکی انجام و حاشیه‌ها تمام شود.
برگزاری جشنواره مطبوعات
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره برگزاری جشنواره مطبوعات گفت: ما آمادگی داریم تا این جشنواره را برگزار کنیم، فرشاد مهدی پور معاون امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد و زیرمجموعه این معاونت طی هماهنگی‌هایی آماده بودند تا جشنواره مطبوعات را آبان ماه برگزار کنیم، در آستانه انتخابات هستیم، فکر می‌کنیم، برگزاری جشنواره به نشاط سیاسی کشور هم کمک می‌کند، به همین دلیل احتمالا اگر با وزارت کشور و دیگر نهادها بتوانیم هماهنگی کنیم.
وی افزود: این رویداد در یک فرصت خوب برگزار خواهد شد تا فرصت گفت و گو برای مردم و کنشگران سیاسی ایجاد شود، امیدواریم قبل از انتخابات بتوانیم جشنواره مطبوعات را برگزار کنیم اما به هر حال باید با تمام جمع‌بندی‌ها باشد، تا یکی دو هفته آینده خبر قطعی برگزاری این رویداد اعلام خواهد شد، اگر جشنواره مطبوعات قبل از عید نوروز و ماه مبارک رمضان برگزار شود خیلی بهتر است.
اسماعیلی درباره راه‌اندازی سامانه نظارت مردمی حوزه نشر و حواشی آن که برخی منتقدان اعلام کردند این سامانه بهانه‌ای برای اعمال سلیقه بیشتر دولت در حوزه ممیزی است، بیان کرد: این چند روز هم که به مناسبت روز دانشجو در دانشگاه ها حضور داشتم و سخنرانی کردم، عرض کردم که در حوزه نشر بیش از ۲۵۵ هزار مجوز نشر جدید در این دولت صادر شده است، عدد و ارقام هم در سامانه هست، از این تعداد، آن اثری که نیاز به رفت و برگشت با نویسنده پیدا می‌کند زیر یک صدر حتی نیم درصد است، آن هم با یکی دو بار رفت و برگشت، مسئله‌اش حل می‌شود، ما اصلا موضوعی به این نحو نداریم که موضوعش انقدر داغ باشد.
وی گفت: سامانه نظارت مردمی حوزه نشر برای بخش‌های بعدی و ارتباط قوی‌تر بین نویسندگان، ناشران و مخاطبان پیش‌بینی شده است، حوزه کتاب یا سایر حوزه‌های هنری، نیازمند ارتباط زنده‌تر و تعامل با مردم است، این را اتفاقش را ۶ ماه دیگر شاهد خواهیم بود، مثلا بنده به عنوان یک نویسنده، کتابم منتشر شده است، سامانه‌ای باشد تا همه مخاطبانم نکاتشان را بگویند که این موضوع به ارتقا کمک می‌کند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: ممیزی، برای این نهاد و برای نظارت است که این قابل تفویض نیست، ما نظارت پسینی نداریم، سامانه نظارت مردمی حوزه نشر برای ارتقای کیفیت است، در حوزه‌های مختلف اگر این راه تعامل سازنده را با مخاطبان تخصصی باز کنیم، به ارتقای کار کمک می‌کند، حوزه فرهنگ و هنر باید مردمی باشد و مردم و مخاطبان ذائقه‌هایشان منتقل شود، این بنای ماست، این بحث را سوء تفاهم‌هایی پیش آمد، البته من گله‌ای از افرادی که اینطور صحبت می‌کنند، ندارم، عملکرد سامانه نشان خواهد داد که نه به ممیزی بیشتر بلکه به ارتقای بیشتر حوزه نشر کمک خواهد کرد.
ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=28481

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.