تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
3

لزوم حمایت نهادها و فعالان اقتصادی از جشنواره موسیقی «امیرجاهد»

  • کد خبر : 28208
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۳
لزوم حمایت نهادها و فعالان اقتصادی از جشنواره موسیقی «امیرجاهد»
رییس شورای سیاست‌گذاری پنجمین جشنواره موسیقی استاد امیرجاهد با اشاره به لزوم حمایت بخش دولتی، نهادها و فعالان حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری از این جشنواره، در ایجاد انگیزه در حوزه تولید موسیقی مطالبی عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری شنو ؛  حمیدرضا نوربخش در مورد حمایت‌ خانه موسیقی ایران از جشنواره موسیقی امیرجاهد اظهارداشت: در سال‌های گذشته خانه‌موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد فعالیت‌های خود را به‌ صورت جدی آغاز کرد و به یک مرکز جدی فرهنگی و هنری تبدیل شد. از همان زمان خانه موسیقی در کنار این مجموعه حضور داشت و از مجموعه فعالیت‌های خانه‌موزه حمایت کرد و به نوعی سعی کرد هنرمندان را بیشتر با آن مجموعه آشنا کند.

وی گفت: برگزاری مراسم و مناسبت‌ها همچون بزرگداشت هنرمندان و تقدیر از فعالیت‌های آنان، برگزاری جشن‌های تولد هنرمندان و… از جمله مراسمی است که تاکنون در این خانه‌موزه برگزار شده است.

نوربخش افزود: خانه‌موزه، بنای ارزشمند و تاریخی‌ای است که در گذشته محل حضور و رفت و آمد هنرمندان بزرگی بوده و بسیاری از مفاخر و چهره‌های ارزشمند فرهنگی، هنری و ادبی در آن رفت و آمد داشته‌اند. خانه‌موزه موقعیت بسیار ارجمندی دارد و خانه موسیقی در سال‌های گذشته این مجموعه را رصد کرده است. البته دوستان عزیز و دلسوزی نیز در آن مکان حضور دارند از جمله مهدی سبحانی (مدیر خانه موزه)، مهدی مساح بیدگلی (مدیر آموزش) که از دلسوزان حوزه موسیقی‌ هستند و در این مکان متمرکز هستند و فعالیت‌های خود را انجام می‌دهند و خانه موسیقی همواره از این فعالیت‌ها حمایت کرده است.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران بیان کرد: هر ساله جشنواره‌های مختلفی در کشور و در حوزه موسیقی برگزار می‌شود. از جمله جشنواره موسیقی فجر که با یک نگاه خاص از سال ۱۳۶۴ تاکنون برگزار شده است. جشنواره ملی موسیقی جوان، جشنواره موسیقی نواحی ایران، جشنواره‌های موسیقی محلی و غیره. طبیعتاً قرار نبود اتفاقی مانند سایر این رویدادهای فرهنگی برگزار شود و این جشنواره هم تکرار همان رویدادها باشد.

وی گفت: سعی کردیم خلأهایی که در آن جشنواره‌ها وجود دارد را با برگزاری جشنواره‌ای دیگر، پُر و جبران کنیم، در این سال‌ها جشنواره‌ای جدی با تمرکز بر فرم دونوازی و یا گروه‌نوازی نداشتیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این جشنواره از این قابلیت استفاده کنیم تا متفاوت از جشنواره ملی موسیقی جوان باشد.

نوربخش اظهارداشت: در جشنواره موسیقی جوان شرایط سنی وجود دارد و اجراها در سه رده سنی برگزار می‌شود. همچنین در آن جشنواره، دونوازی، سه‌نوازی و یا گروه‌نوازی برگزار نمی‌شود. به همین دلیل، تصمیم گرفتیم در جشنواره موسیقی امیرجاهد از فرم‌های دونوازی، سه‌نوازی و همین‌طور گروه‌نوازی استفاده کنیم که می‌تواند برای شرکت‌کنندگان در این بخش‌ها به نوعی انگیزه ایجاد کند.

رییس شورای سیاست‌گذاری پنجمین جشنواره موسیقی استاد امیرجاهد گفت: خوشبختانه این جشنواره در دوره‌های گذشته توانسته است جای خود را بین اهالی موسیقی باز کند و فکر می‌کنم هر سال که بگذرد غنی‌تر و پربارتر از سال‌های گذشته باشد. امیدوارم بتوانیم به‌ زودی شاهد تأثیرات خوب آن در ایجاد انگیزه و فعالیت جوانان و کیفیت‌مداری و ارتقای موسیقی باشیم.

وی افزود: همچنین جشنواره موسیقی امیرجاهد، شورای سیاست‌گذاری دارد که تصمیم‌های مهم توسط این شورا انجام می‌شود و هر ساله رویکرد و جهت‌دهی آن مشخص می‌شود، همفکری این دوستان و دیگر استادان حوزه موسیقی، به بهتر شدن جشنواره کمک می‌کند و در نهایت کیفیت، نحوه برگزاری و انتخاب هیئت داوران، توسط شورای سیاست‌گذاری جشنواره برنامه‌ریزی و هدایت می‌شود.

نوربخش درباره حمایت نهادهای مربوطه از برگزاری جشنواره موسیقی امیرجاهد بیان کرد: طبیعتاً از سایر نهادها نیز انتظار حمایت داریم و مجموعه‌هایی از جمله شهرداری تهران و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و حتی بخش خصوصی می‌توانند از این جشنواره حمایت کنند. امیدوارم بخش خصوصی بتواند با این جشنواره همکاری داشته باشد و افرادی که دغدغه فرهنگ و هنر دارند و فعالان حوزه‌های مختلف اقتصادی و تجاری بتوانند از این‌ گونه فعالیت‌ها حمایت کنند. امیدوارم نهادهای مختلف در این راه پیش قدم شوند. این جشنواره می‌تواند از نظر فرهنگی و هنری و رونق و اشتیاقی که در جوانان ایجاد می‌کند، تأثیر بسزایی بگذارد.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران درباره عملکرد خانه‌موزه امیرجاهد در برگزاری جشنواره گفت: خانه موزه تلاش بسیار خوبی در این حوزه داشته است و با توجه به تمرکز در فعالیت‌های آموزشی و تشکیل گروه‌های موسیقی، عملکرد قابل دفاعی دارد. جشنواره در دوره‌های گذشته با زحمات اساتید و هنرمندان خانه موزه امیرجاهد و کمک‌هایی که برحسب وظیفه، خانه موسیقی انجام داده و حضور و حمایت استادان و هنرمندان ارزشمند حوزه موسیقی، عملکرد قابل تقدیری داشته است.

وی افزود: زمانی که جشنواره‌ای برگزار می‌شود، معرفی و حضور رسانه‌ای آنها و دیده‌شدن این جشنواره‌ها، در گرو معرفی خوب است که بتواند جامعه را از برگزاری این رویداد آگاه و مطلع کند. فکر می‌کنم همه باید تلاش کنند که در ارتباط با مجموعه رسانه‌ها از جمله رسانه‌های دیداری، شنیداری و به خصوص در بخش فضای مجازی اتفاقات خوبی رقم بخورد.

نوربخش بیان کرد: بسیاری از این کارها مستلزم هزینه‌هایی است که به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد، شاید نتوان فعالیت‌های تبلیغاتی گسترده‌ای داشت اما به هر حال می‌توان کارهایی انجام داد که ارتباطات مؤثرتر و گسترده‌تری با رسانه‌ها داشته باشیم که می‌توان در معرفی بهتر این جشنواره تلاش‌های بیشتری کرد. به نظرم باید راه‌هایی ایجاد شود تا فعالیت‌های تبلیغاتی گسترده‌ای همانند نصب بیلبوردها در سطح شهر صورت گیرد.

رییس شورای سیاست‌گذاری پنجمین جشنواره موسیقی استاد امیرجاهد اظهارداشت: البته در این حوزه سازمان زیباسازی شهرداری می‌تواند بسیار مؤثر باشد. امیدوارم سازمان زیباسازی همکاری بهتری با جشنواره داشته باشد تا بتوانیم بیلبوردهای شهری داشته باشیم، چرا که این بیلبوردها نقش مؤثری در شناخت جشنواره دارند.

وی گفت: در دوره سی و یکم تا سی و سوم جشنواره موسیقی فجر، شهرداری تهران با همراهی بخش خصوصی حمایت‌هایی انجام دادند تا بیلبوردهای تبلیغاتی را در سطح شهر نصب کنیم و خوشبختانه استقبال بهتری از سوی مردم صورت گرفت و جشنواره با توفیق فراتر از انتظار مواجه شد. به هر حال اگر سازمان زیباسازی حمایت جدی‌ برای دراختیار قراردادن فضای‌های تبلیغاتی داشته باشد، اتفاقات بهتری برای جشنواره خواهد افتاد.

نوربخش افزود: هر چقدر که حمایت جدی‌تری از جشنواره داشته باشیم، کمک شایانی به ارتقای جشنواره و موسیقی کرده‌ایم. این جشنواره هر چقدر که جدی‌تر، چشمگیرتر و فراگیرتر شود و جامعه از آن آگاه شود، طبیعتاً توجه بیشتری به خود جلب می‌کند و استقبال بهتری از سوی مردم انجام می‌شود. به عنوان مثال، اگر بتوانیم جوایز غنی‌تری به لحاظ مادی داشته باشیم، انگیزه‌های بیشتری در شرکت‌کنندگان ایجاد می‌شود.

مدیرعامل خانه موسیقی ایران بیان کرد: زمانی که جایزه باربد را در جشنواره موسیقی فجر برگزار کردیم، توانستیم اتفاق بزرگی را رقم بزنیم؛ تب و تاب و انگیزه عجیبی در حوزه تولید موسیقی ایجاد شد و تلاش‌های جدی صورت گرفت، شور و شعف خاصی در جامعه موسیقی ایجاد کرد و باعث شد هنرمندان تولیدات بهتری داشته باشند و بتوانند جایزه باربد را کسب کنند.

نوربخش اظهارداشت: در طول سه دوره برگزاری جشنواره موسیقی فجر، آنقدر جایزه باربد مهم شد که تمامی تولیدکنندگان آثار موسیقی در طول سال سعی می‌کردند به کیفیت تمامی بخش‌های تولیدی‌شان دقت کنند. این تجربه نشان می‌دهد که در جشنواره‌هایی که رقابت وجود دارد، اگر بخواهیم رقابت را جدی‌تر کنیم، جوایز بسیار مهم است، تا برای شرکت‌کنندگان انگیزه ایجاد کند و همه تلاش می‌کنند کارهای بهتری ارائه دهند و بهتر دیده شوند.

چهارمین و پنجمین دوره جشنواره موسیقی استاد امیرجاهد بنا بر تصمیم برگزارکنندگان این جشنواره به همت خانه‌موزه دکتر معین و استاد امیرجاهد، خانه موسیقی ایران و برج آزادی با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت همزمان از ۱۱ تا ۲۶ آبان‌ماه در سالن برج آزادی تهران، خانه موزه استاد امیرجاهد و سرای ابوذر برگزار می‌شود.

این جشنواره در بخش‌های تکنوازی، دونوازی، اجرای گروهی و پژوهش و بخش ویژه استعدادهای درخشان در گونه‌های مختلف همچون موسیقی ایرانی (دستگاهی و نواحی)، کوبه‌ای، کلاسیک غربی و پاپ و رده‌های سنی «الف» (۹ تا ۱۱ سال)، رده سنی «ب» (۱۲ تا ۱۵ سال)، رده سنی «ج» (۱۶ تا ۱۸ سال)، رده سنی «د» (۱۹ تا ۳۵ سال) و رده سنی «ه» (۳۶ سال به بالا) برگزار می‌شود.

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=28208

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.