تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
1

مجید انتظامی، «همراه با خاطره‌ها» را به شهدای کرمان تقدیم کرد

  • کد خبر : 29169
  • ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۶
مجید انتظامی، «همراه با خاطره‌ها» را به شهدای کرمان تقدیم کرد
رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» به رهبری مجید انتظامی در تالار وحدت به روی صحنه رفت و به شهدای حادثه تروریستی کرمان تقدیم شد.
به گزارش خبرگزاری شنو، رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» برگزیده آثار استاد مجید انتظامی با همراهی ارکستر ملی ایران به رهبری این هنرمند و آهنگساز پیشکسوت آذرماه امسال پس از ۱۱ سال دوری وی از صحنه طی پنج شب (۱۴ تا ۱۸ آذر) در تالار وحدت اجرا شد، این رویداد با توجه به استقبال مخاطبان دی ماه نیز تمدید شد.
نخستین شب از اجرای دوباره رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» به رهبری استاد انتظامی با همراهی ارکستر ملی ایران، ترکیبی از سازهای ایرانی و کلاسیک و گروه کُر بنیاد رودکی به رهبری رازمیک اوحانیان شامگاه جمعه- ۱۵ دی ماه- در تالار وحدت به روی صحنه رفت.
این کنسرت قرار بود ۱۴ دی برگزار شود اما به دلیل حادثه تروریستی در گلزار شهدای کرمان و اعلام عزای عمومی در کشور و تعطیلی فعالیت‌های هنری و کنسرت‌های موسیقی، به ۱۵ دی موکول شد.
طبق قطعه های اعلام شده (رپرتوار)، در رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها»، قطعه‌های «شیخ بهایی»، «دوئل»، «زال و سیمرغ» (بچه‌های کوه آلپ)، «ترن»، «از کرخه تا راین»، «بوی پیراهن یوسف» و «آژانس شیشه‌ای»، «دیوانه‌ای از قفس پرید» و «حماسه خرمشهر» اجرا شد.
در ابتدا با حضور اعضا و رهبر ارکستر در صحنه، بسیاری از مخاطبان ایستاده و در دقایقی استاد انتظامی را تشویق کردند، سپس قطعه «شیخ بهایی» موسیقی سریال تاریخی «شیخ بهایی» به کارگردانی شهرام اسدی اجرا شد، این سریال در دهه ۸۰ از شبکه دو سیما پخش شد، در این قطعه با همراهی سازهای ایرانی، زهی و کوبه‌ای، تم تاریخی و فراز و نشیب‌های زندگی شیخ بهایی، این دانشمند ایرانی را در دوران صفوی روایت می‌کند و انتظامی مایه‌های تاریخی این دوران را در موسیقی گنجانده و روایت کرده است.
«دوئل»، قطعه دیگری بود که ارکستر ملی اجرا کرد، این قطعه، موسیقی فیلم «دوئل» به نویسندگی و کارگردانی احمدرضا درویش است که در دهه ۸۰ ساخته و اکران شد و هشت سیمرغ بلورین از بیست و دومین دوره جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد و موسیقی متن فیلم «دوئل» کاندید این دوره از جشنواره شد.
موسیقی این فیلم راوی دفاع مقدس، جنوب کشور و نخل‌های آن است که انتظامی با ترکیبی از سازهای ایرانی و کلاسیک و جنوب کشور؛ دمام و نی انبان آن را روایت کرده است و ساز کمانچه روایتی از غم در این خطه بود.
«زال و سیمرغ» (بچه‌های کوه آلپ)، قطعه خاطره انگیز دیگری بود که ارکستر ملی ایران با تنظیم جدید آن را اجرا کرد، این اثر در ابتدا با تشویق مخاطبان همراه شد؛ قطعه‌ای که تیتراژ ابتدایی کارتون «بچه‌های کوه آلپ» محصول شرکتی ژاپنی در دهه ۶۰ بود و یکی از شناسنامه‌های هنری آثار هنری در آن دوران محسوب می‌شود.
آهنگساز موسیقی متن این کارتون آهنگساز ژاپنی هیروسه ریوهه (Ryohei Hirose) بود که در دهه ۶۰ به دلیل ملاحظاتی که برای پخش آن وجود داشت، از قطعه «زال و سیمرغ» به آهنگسازی مجید انتظامی که برای یک انیمیشن محصول کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ساخته شده بود، استفاده شد. هر چند که برخی گمان می‌کردند که این قطعه، قطعه اصلی «بچه‌های کوه آلپ» است.
انتظامی برای ساخت این اثر از ساز سنتور با همراهی سازهای کلاسیک و غربی به نحوی شایسته بهره برده است که نوازندگی آن برعهده اردوان کامکار بود و در رویداد «همراه با خاطره‌ها» نوازندگی سنتور برعهده علی عابدین است.
«ترن» قطعه دیگر این کنسرت بود، این اثر موسیقی متن فیلم «ترن» به نویسندگی و کارگردانی امیر قویدل محصول سال ۱۳۶۶ روایتی از مبارزان در دوران قبل از انقلاب اسلامی است که در سال‌های اخیر به تیتراژ اصلی و ماندگار برنامه‌های انتخاباتی تبدیل شده است و آثار دیگری در این حوزه تاکنون نتوانستند ماندگار شوند و جایگاه آن را کسب کنند.
پس از اجرای این قطعه‌ها، نوبت به اجرای موسیقی فیلم‌های سه‌گانه «از کرخه تا راین»، «بوی پیراهن یوسف» و «آژانس شیشه‌ای» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا محصول دهه ۷۰ رسید که با موضوع دفاع مقدس، آثاری ماندگار در این حوزه محسوب می‌شوند. سوت‌نوازی در فیلم «از کرخه تا راین» که در نسخه اصلی توسط مرحوم علیرضا خورشیدفر انجام شده بود. در ارکستر توسط علی جعفری اجرا شد و حال و هوای خاصی را به رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» بخشید.
اجرای موسیقی متن فیلم «دیوانه‌ای از قفس پرید» به کارگردانی احمدرضا معتمدی محصول دهه ۸۰، از دیگر قطعه‌های رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» بود که با تنظیم جدید سازهای زهی قدرت‌نمایی قابل توجهی در این قطعه داشتند.
«حماسه خرمشهر»، قطعه پایانی رویداد «همراه با خاطره‌ها» بود، اثر برگزیده و شاخص که راوی آزادسازی خرمشهر و حماسه‌آفرینی رزمندگان هشت سال دفاع مقدس با بهره‌مندی از سازهای کوبه‌ای، دمام و نی‌انبان است که سال ۱۳۹۱ توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تولید شده است و در رویدادهای مرتبط با دفاع مقدس توسط گروه‌هایی مختلف اجرا شده است.
استاد مجید انتظامی از آهنگسازان شاخص و برجسته موسیقی فیلم است که بسیاری از فیلم‌ها به خصوص فیلم‌های دفاع مقدس به اعتبار وی ماندگار شدند. استاد انتظامی در آثارش با شخصیت‌های فیلم‌ها همذات پنداری و زندگی کرده است و سعی کرده مضمون آنها را با زبان موسیقی به مخاطبان انتقال دهد و چنین آثاری در تاریخ موسیقی ایران ماندگار شدند و همچنان مخاطبان پذیرای چنین آثاری هستند که نمونه آن استقبال از برگزاری نخست رویداد «همراه با خاطره‌ها» در آذرماه بود که در دی ماه نیز ادامه پیدا کرد.
قطعات این رویداد با تنظیم جدید برای ارکستر اجرا شدند و حضور نوزاندگان بنام موسیقی پاپ همچون فیروز ویسانلو، بابک ریاحی پور و رضا تاجبخش به اعتبار نام و تجربه استاد انتظامی در این رویداد و در کنار سایر نوازندگان ارکستر ملی ایران از نکات قابل توجه بود که با هماهنگی، آثار را به نحوی شایسته اجرا کردند و تحسین مخاطبان را برانگیختند.
در کنسرت شامگاه گذشته، تالار وحدت مملو از جمعیت و تمامی صندلی‌های پر بود و بیشتر مخاطبان محو اجرای قطعه‌های کنسرت بودند که پس از هر قطعه، ارکستر را تشویق می‌کردند و در بخش‌هایی ایستاده و ارکستر را تشویق می‌کردند و انتظامی نیز از مخاطبان قدردانی می‌کرد اما در مواردی به خصوص در قطعه «حماسه خرمشهر» قبل از پایان یافتن قطعه، مخاطبان ارکستر را تشویق کردند که در تمرکز گروه اختلال ایجاد شد و بخشی را دوباره نواختند.
قدردانی از اعضای ارکستر و تقدیم اجرا به شهدای کرمان
استاد انتظامی بعد از پایان رپرتوار و قطعات، در سخنانی ضمن تقدیر از مخاطبان اظهارداشت: خسته نباشید، قانونا من نمی‌توانم در اینجا خوب صحبت کنم، برای اینکه کار من چیز دیگری است، کار من نوشتن است نه صحبت کردن.
این آهنگساز و رهبر ارکستر گفت: از آقای اوحانیان رهبر گروه کُر تشکر می‌کنم، از یکایک اعضای ارکستر، تقدیر می‌کنم، دست همه آنان را می‌بوسم، با همه وجود کار کردند، از اعضای ارکستر خیلی ممنونم.
انتظامی افزود: این اجرا را به شهدای کرمان تقدیم می‌کنیم و امیدواریم که دیگر از این وقایع در سرزمین ما نیفتد.
به گزارش ایرنا، عصر چهارشنبه- ۱۳ دی ماه- همزمان با چهارمین سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی که بسیاری از هموطنان برای گرامیداشت یاد این شهید در گلزار شهدای کرمان حضور یافته بودند، یک عملیات تروریستی در گلزار شهدای کرمان و مسیر زائران سردار سلیمانی به وقوع پیوست.
در این عملیات، ۲ انفجار در یکی از محورهای منتهی به گلزار شهدای کرمان؛ در ۷۰۰ متری مزار شهیدسلیمانی و در یک کیلومتری مزار و خارج از مسیر زائران و مسیرهای بازرسی رخ داد و۹۱ شهید و ۲۸۴ نفر مجروح شدند که تاکنون عمده آنان از بیمارستان مرخص شدند و تنها ۱۰۲ نفر در بیمارستان‌ها تحت درمان هستند.
سپس با دونوازی پیانو رضا تاجبخش و آکاردئون آرمین محمدی قطعه‌ای اجرا شد و رویداد «همراه با خاطره‌ها» به پایان رسید.
مازیار ظهیرالدینی، آرمین قضاتی، رایین نورایی، علیرضا خلج اسماعیلی، آذین نصرتی مقدم، رمیصا نفیسی، سبا علیمحمدی، هلیا محمدولی، موژان میرزایی، آیسان نجار (ویولن یک)، سانوآ عندلیبی، هادی آرزم، آرش جامع، سارا نادری، بهنام آقاجانیان، امیر نظری سالاری، محمدرضا نامجو، نگین سمایی، بردیا طراحی (ویولن دو)، هومن اتابکی، همایون هاشم زاده، پیمان ابوالحسنی، امیرحسین طایی، جاوید پناهی، پگاه عبدالله زاده، نیاز لاهرودی، محمدعلی غریبی (ویولا)، مجید اسماعیلی، محمدحسین غریبی، ارسلان علیزاده، علی آقاجانی، پروشات زندآیین، سینا آذرآباد، غزاله شیرازی (ویولنسل)، سروش کاکاوند، عادل اصغرزاده، آوا پویاکاشانی، اشکان نظر، ستاره ناموری راد (کنترباس) از نوازندگان ارکستر ملی در کنسرت شب گذشته بودند.
شهرام رکوعی، مه سیما فلاحی (فلوت- پیکولو)، روشنک نوشی، لیدا باقری (فلوت)، آرین قیطاسی و شمیم کیانی (اُبوا)، سایوری شفیعی و محمد ملک لی (کلارینت)، امیرحسین محمدیان و امیر ملکی زاده (فاگوت)، فرشاد شیخی، نرگس تقی پور، هومان باقی، نیما سرابی، امیرحسین گرگین، آبتین زین‌الدین (هورن)، حسن فراهانی، امیررضا صالحی، مریم حسین پور، رضا آذرنجات(ترومپت)، حسین شریفی، امیرعلی حصارکی، نیما خدابنده لو، آرین خدایار (ترومبون)، بابک میردادیان (توبا)، عرفان فرشی‌زاده (تیمپانی)، ماهان ببری (پرکاشن)، سروش عمومی (درامز)، فیروز ویسانلو (گیتار نایلون)، بابک ریاحی پور (گیتارباس)، مسعود همایونی (گیتارالکتریک)، رضا تاجبخش و پندار آداب (پیانو)، دیبا والی (هارپ) و علی جعفری (سوت) از دیگر نوازندگان ارکستر بودند.
مسیح تحویلداری، مسعود آزین و آناهیتا رمضانی (سه‌تار)، علی عابدین (سنتور)، مژگان محمدحسینی (قانون)، بابک شهرکی (کمانچه)، پوریا شیوافرد (نی و پرکاشن)، سعید سعدی، جلال امیرپورسعید، سعید نجاران، فرهاد رحیمیان (دف و تمبک)، داریوش و هادی چاوشی (دمام و دهل)، محسن آقایی (نی انبان) و آرمین محمدی (آکاردئون) به عنوان نوازندگان سازهای ایرانی در این کنسرت حضور داشتند.
در گروه کُر بنیاد رودکی به سرپرستی رازمیک اوحانیان، سوپرانو؛ افیک متوسیان، پریا رباط سرپوشی، الهه سادات موسوی، مهناز حیدری، آذین فولادوند، ویدا محمودی درویش، شهرزاد اصلانی، مهرآذین مهرآذر، مهدیه صفدری، سپیده عین افشار، هدی لطیفی، زهرا میربلوچ، زهره رضایی، فریبا آسوده، شهرزاد یوسفی، مریم خوش نظر، آلتو؛ نرگس میردادیان، هنگامه حسینی، طراوت باباخانلو، آناهیتا آریانا، زهرا شیخ رضایی، نفیسه رهنمای شریعتی، ترانه ظاهری، سمیه کنعانی، سمن شریعت ممسنی، یگانه محمدلو، تنور؛ حسین عطری، فرزین مهاجر تهرانی، شاهین اکبرپور سهرابی، حامد لک، الیاس بهشتیان منفرد، بهرام الله‌وردی، باس؛ جواد مرادیون، علیرضا عابدی، جواد حنیفه، ابراهیم قائدی، اسماعیل رضایی خرم آبادی، امید رضایی و نوید اسکندری دلفان از اعضای این گروه بودند.
اجرای دوباره رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» با همکاری مشترک بنیاد رودکی، دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن موسیقی ایران تا ۱۹ دی از ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار می‌شود.
ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=29169

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.