تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
1

موسیقی اقوام یکی از جلوه‌های غنی از تکثر فرهنگی کشور است

  • کد خبر : 29171
  • ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۵
موسیقی اقوام یکی از جلوه‌های غنی از تکثر فرهنگی کشور است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برگزاری شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: موسیقی اقوام یکی از جلوه‌های گویا و غنی از تنوع و تکثر فرهنگی است که مردمان فرهنگ‌مدار با آواها و نواهای خود در سرزمین‌مان آن را حفظ کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری شنو، از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متن پیام محمدمهدی اسماعیلی به شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران بدین شرح است: «از دیرباز تاکنون فرهنگ و هنر در کشور عزیزمان همچون گنجینه‌ای ارزشمند، پیوندی ناگسستنی با نگرش‌ها و باورهای مردم برقرار ساخته و موسیقی اقوام نیز یکی از جلوه‌های گویا و غنی از تنوع و تکثر فرهنگی است که مردمان فرهنگ‌ مدار با آواها و نواهای خود در جای جای سرزمین‌ مان آن را حفظ کرده‌اند.
گوهر زرین موسیقی نواحی که با راویانی عاشق از شمالی‌ترین نقطه ایران آغاز و پس از گذشتن از شرق، غرب و نواحی مرکزی آن به جنوب ایران ختم می شود، تاریخ و جغرافیای فرهنگی کشورمان را در شمایلی از نواها و آواهایی روایت می‌کند که تجلی اصالت و معرفت در آیینه زلال آن هویداست و در طی سالیان، نسل به نسل حفظ شده تا در روزگاران ما فرصتی برای بیان فرهنگ و هنر بومی با همراهی نوجوانان و جوانانی باشد که دل در گرو این موسیقی دارند تا راه پیشکسوتان را با گذر از مسیر تاریخ ادامه ‌دهند.
جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران در گام شانزدهم، با رویکردی نو (پس از برگزاری درخشان آن در پنج منطقه کشور) در پهنه ای به وسعت ایران اسلامی با همکاری تمامی استان‌ها و حضور پررنگ و پرمعنای هنرمندان موسیقی اقوام برپا شده است. غنای هرچه بیشتر این رخداد مهم فرهنگی ‌ـ هنری، موضوعی است که باید در دستور کار برگزارکنندگان باشد تا بالندگی این جشنواره همگام با تحقق شعار بنیادین عدالت فرهنگی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تحقق یابد.
برگزاری شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران با حضور هنرمندان فرهیخته موجب مسرت است. از تلاش‌های خالصانه همکارانم در معاونت امور هنری، دفتر امور موسیقی، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها، انجمن موسیقی ایران، دبیر محترم و داوران ارجمند بسیار سپاسگزارم.»
مرحله ملی شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران از ۱۶ تا ۱۸ دی‌ ماه به دبیری محمدعلی مرآتی به‌ همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران برگزار می‌شود. تالار رودکی از ۱۶ تا ۱۸ دی‌ماه هر شب از ساعت ۱۸ میزبان اجرای صحنه‌ای هنرمندان موسیقی نواحی ایران در چهار بخش خواهد بود.
بخش نخست شانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در یک گستره ملی به‌ همت دفتر موسیقی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توسط انجمن موسیقی ایران و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌های سراسر کشور به‌ صورت منطقه‌ای و غیررقابتی، طی روزهای ششم تا بیست و سوم تیرماه به میزبانی پنج استان؛ گلستان (ششم تا هشتم تیر)، چهارمحال و بختیاری (۱۰ تا ۱۲ تیر)، آذربایجان شرقی (۱۴ تا ۱۶ تیر)، کرمانشاه (۱۷ تا ۱۹ تیر) و کرمان (۲۱ تا ۲۳ تیر) برگزار شد.
ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=29171

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.