تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
1

هنرنمایی استاد اسداللهی موسیقی آذری گرمابخش دومین شب ارسباران شد

  • کد خبر : 29841
  • ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
هنرنمایی استاد اسداللهی موسیقی آذری گرمابخش دومین شب ارسباران شد
دومین روز برگزاری سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر با نوای موسیقی آذربایجانی وحید اسداللهی، پدر نقاره ایران از اردبیل و موسیقی مقامی هنرمندان برجسته خراسان رضوی و خراسان شمالی میزبان مخاطبان شد.

به گزارش خبرگزاری شنو، به نقل روابط‌عمومی جشنواره موسیقی فجر، فرهنگسرای ارسباران در دومین روز برگزاری سی‌ونهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر، با حضور گرم مخاطبان و استقبال آن‌ها از اجرای موسیقی آذربایجانی وحید اسداللهی، پدر نقاره ایران و نخستین تکنواز خارجی نقاره در ارکستر فیلارمونیک باکو و همچنین هنرنمایی نوازندگان برجسته موسیقی مقامی استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی همراه بود.

اجرای موسیقی آذربایجان با حضور وحید اسداللهی و گروه او آغازبخش دومین روز جشنواره در فرهنگسرای ارسباران بود.

اجراهایی که با تلفیق سازهای سنتی و مدرن و نواهای متفاوت شور و نشاط را در میان شنوندگان برانگیخته و در پایان منجر به تشویق ایستاده گروه موسیقی از طرف مخاطبان شد.

وحید اسداللهی، در ابتدای سخنانش با اشاره به وظیفه موسیقی گفت: وظیفه موسیقی تنها نواختن ردیف نیست. ما در اجرای خود ردیف را با ریتم به مخاطب منتقل کردیم تا او بدون خستگی پیگیر موسیقی شود. قرار نیست از ابتدا با نواختن موسیقی شاد، مخاطبان را درگیر کنیم. ما باید مخاطب و ذائقه او را بشناسیم.

او با تاکید بر اهمیت توجه به مخاطب افزود: ما باید با ترکیب موسیقی سنتی و موسیقی مدرن همه نسل‌ها به ویژه نسل جوان را با خود همراه کنیم و فارغ از تعصبات موسیقی سنتی و مدرن را برای مخاطبان به‌روزرسانی کنیم.

این نوازنده توضیح داد: موسیقی نواحی خواننده‌سالار نیست، این موسیقی ساز محور است. موسیقی استاد ندارد؛ رده‌بندی دارد. تاریخ به ما نشان می‌دهد موسیقی در نواحی مختلف براساس آداب، فرهنگ و حتی آب و هوای اقلیمی که نوازندگان در آن زندگی می‌کنند؛ شکل گرفته است.

وحید اسداللهی گفت: خوشبختانه امسال برگزاری جشنواره موسیقی فجر با نظم و دقتی بیش از سال‌های قبل شکل گرفته است. اینکه گروه با فضایی آماده برای اجرا روبرو شود و دغدغه‌ای برای جزئیات نداشته باشد، بسیار ارزشمند است و البته هیچگاه نباید سهم بزرگ این رویداد هنری در معرفی موسیقی اقوام و نوازندگان آن را به مخاطبان نادیده گرفت.

او در پایان تاکید کرد: قطعا موسیقی نواحی و نوازندگان آن نیز مانند موسیقی پاپ باید سهمی در تبلیغات شهری داشته باشند. تبلیغات قطعا در شناخت هنرمندان و ایجاد جریانی برای به یاد ماندن موسیقی نواحی اثرگذار است.

وحید اسداللهی (سرپرست گروه، نوازنده نقاره)، مراد اسداللهی (نوازنده گارمون)، رضا اسداللهی (نقاره، پرکاشن)، تارا موسوی (پرکاشن)، افشار نامور (تار آذری)، فرامرز جوادی (گیتار)، فرزاد معمر (کیبورد)، حسین جعفری و حسین ملکی‌زاده (خواننده) و ماندانا غفاری (نوازده پیانو) نوازندگان این گروه موسیقی را تشکیل می‌دادند که قطعات «خانلری»، «بیرکله سوزون-یوخ دیرسن»، «عزیزیم-ساوالان»، قطعات ترکیبی از کوردی افشاری، سه‌گاه، سلیمانی و چهارگاه، «تئللرینه-گل گل» را نواختند و با همراهی خوب مخاطبان روبرو شدند.

شب خوش سرنا و دهل

اما در نوبت دوم اجراهای نواحی در شب دوم جشنواره، رمضانعلی سعیدی‌نیا (سرپرست گروه نوای جام و نوازنده سرنا) به همراه جواد کریمی، (نوازنده دهل) از شهرستان تربت جام، استان خراسان رضوی به ارجای قطعات مقامی پرداختند.

«نوایی»، «الله»، «راه جنگ» و «جَل» قطعات این گروه دونفره بود.

به گفته سعیدی‌نیا، سرپرست گروه «نوای جام» جشنواره موسیقی فجر کمک می‌کند تا گذشته‌ موسیقی ما فراموش نشود.

او بیان کرد: «این موسیقی نسل به نسل به ما رسیده است و ما نیز تلاش کردیم این هنر را به نسل بعدی خود منتقل کنیم تا موسیقی مقامی زنده بماند.»

هنرنمایی استاد اسداللهی موسیقی آذری گرمابخش دومین شب ارسباران شد / شنو نیوز

نوای دوتار خراسان در جشنواره موسیقی فجر

و اما در پایان این شب، جمشید ولی‌نژاد هنرمند دیگری از شرق ایران، شهرستان اسفراین استان خراسان شمالی، مخاطبان حاضر در سالن را میهمان «دوتارنوازی» کرد.

این هنرمند با نواختن مقام‌های «نوایی»، «شاختایی»، «صنم جان» و «هرایی» به اجرای برنامه پرداخت.

ولی‌نژاد با بیان اینکه موسیقی نواحی نیازمند رده‌بندی است، گفت: جشنواره موسیقی فجر به ویژه در بخش نواحی بسیار در زمینه شناخت هنرمندان و رده‌بندی آن‌ها اهمیت دارند.

او ادامه داد: حضور در جشنواره موسیقی فجر باعث انگیزه برای گروه‌های موسیقی و هنرمندانی می‌شود که در گوشه و کنار کشور به فعالیت مشغول هستند و روزنه امیدی است تا پس از بازگشت به شهر خود همچنان با اراده و علاقه به کار خود ادامه دهند.

 

هنرنمایی استاد اسداللهی موسیقی آذری گرمابخش دومین شب ارسباران شد / شنو نیوز

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=29841

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.