تاریخ : پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 2 May , 2024
1

پرواز «درنای» خراسان‌شمالی

  • کد خبر : 26192
  • ۱۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۸
پرواز «درنای» خراسان‌شمالی
گروه موسیقی «درنا» از خراسان‌شمالی که در جشنواره‌های استانی و ملی زیادی مقام کسب کرده بود این‌بار نیز نوای خوش هنر مقامی دیار قومیت‌ها را در جشنواره "فولکلور گرجستان" طنین انداز کرد و جایزه طلایی این جشنواره را در بین ۲۸ کشور از آن خود کرد.

به گزارش خبرگزاری شنو به نقل از ایرنا؛ پنجه در پنجه کمانچه می‌شوند و چنان نوایی سر می‌دهند که نی در کف رودخانه‌ و سبزه در تپه‌های مخملی را به رویش در می‌آورد.

تارهای بر گردن آویخته با نواهای کردی، ترکی و ترکمنی در هم آمیخته و چنان آهنگین در خاطره‌ها می‌ماند که روح صیقل یافته را به گذشتگان می‌برد و شورآفرینی می‌کند.

مردم این دیار با تار، کمانچه و قوشمه عجین شده‌اند و بخش لاینفک زندگی این مردمان را تشکیل می دهد و این ملودی ها را می‌توان در رشته رشته از سبک زندگی، آداب، رسوم و سلایق مردم خراسان شمالی دید و این خود موجب جاذبه و متفاوت بودن این خطه شده است.

موسیقی شمال خراسان به ویژه دوتار نوازی‌هایش بسیار استوار و برگرفته از هوش و نبوغی است که مخاطب می‌تواند نوعی انعطاف را در متن آن جست و جو کند.

همین ویژگی‌ها موجب شده تا هنرمندان موسیقی این دیار در بسیاری از جشنواره‌های کشوری و بین‌المللی بدرخشند و طلایی شدن گروه «درنا» آخرین شورآفرینی هنرمندان در جشنواره بین المللی “فولکلور گرجستان” است.

درخشش طلایی درنا در جشنواره “فولکلور گرجستان”

معاون هنری، سینمایی، سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص می گوید: گروه موسیقی «درنا» به سرپرستی “محسن محمدی” با حضور در جشنواره بین المللی “فولکلور” کشور گرجستان توانست جایزه طلایی این جشنواره را در بین ۲۸ کشور دنیا به خود اختصاص دهد.

مسعود مرواری با اینکه این جشنواره چهارم تیرماه سال جاری در کشور گرجستان برگزار شد، می افزاید: گروه موسیقی مقامی «درنا» مقام نخست این جشنواره را کسب کرد و به عنوان گروه برگزیده انتخاب شد.

وی تصریح می کند: محسن محمدی سرپرست گروه درنا و بعنوان نوازنده و خواننده فعالیت می کند و جاوید عزیزی نوازنده دوتار، سید امیر پرهام فیروزه نوازنده دف، رضا ایمانی نوازنده دایره زنگی، مریم کلاته نوازنده دوتار و آواز کر، نگار خیری و ستایش ایمانی نوازنده دوتار و فاطمه صدیقی کرال به عنوان اعضای گروه درنا هستند.

مراوی کسب دیپلم افتخار جشنواره گلواژهای ایثار در سال ۷۳، کسب دیپلم افتخار در جشنواره موسیقی مقامی استان در سال‌های ۸۱، ۸۳ و ۸۵ ،کسب رتبه نخست در اولین جشنواره بین الملی فرهنگ و اقوام ایران زمین، کسب رتبه نخست دانشجویان کشور، اجرا و کسب دیپلم افتخار در کشورهای ترکیه، سوریه، ترکمنستان و گرجستان را از جمله افتخارات گروه موسیقی مقامی درنا می‌داند.

پرواز «درنای» خراسان‌شمالی

«درنا» زمینه ساز علاقه جوانان

سرپرست گروه «درنا» در این خصوص می گوید: «درنا» یا «دورنه» نام یکی از مشهورترین مقامات کرمانجی است که در قالب داستان های کهن روایت می شود و همراه دوتار با موسیقی عجین شده و اجرا می‌ شود.

محسن محمدی می افزاید: صحنه شورآفرینی «درنا» جایی است که جوانان و عاشقان موسیقی مقامی با گذشته خود پیوند برقرار کرده و ریشه های خراسانی خویش را جستجو می کنند.

وی بیان می کند: گروه، این فرصت را برای جوانان و کودکانی که ذهنشان از موسیقی کلاسیک و مدرن غربی پُر شده است را فراهم می کند تا با موسیقی ناب و ارزشمند ایرانی آشنا شوند.

سرپرست گروه «درنا» ایجاد علاقه در جوانان نسل جدید را یکی از مهمترین دغدغه هایش می داند و می گوید: جوانانی که در روستاها و شهرستان ها سینه به سینه موسیقی مقامی را آموزش می بینند و درک می کنند، بچه های ایلیاتی و کرمانجی هستند که موسیقی در خونشان جریان دارد.

وی می افزاید: بچه شهرنشین، در آشفته بازار امروز تحت تاثیر فرهنگ غرب هستند و باید هم ساز سنتی را به روز کرد و هم فضای سنتی و بومی را در جامعه امروز تزریق کرد.

موسیقی ریشه دار و اصیل ایرانی را باید در خراسان جستجو کرد، جایی که محل پیوند فرهنگ های مختلفی از ترک، لر، کرد تا بلوچ و کرمانج است و موسیقی در رگ و خون مردم این دیار تنیده شده و به رسم و آیین پدران خود، علاقمندی به موسیقی محلی را حفظ کرده اند.

شمال خراسان در برگیرنده شهرهای بجنورد، اسفراین و شیروان از مناطقی است که خواستگاه موسیقی در قالب نواهای کردی،ترکی و ترکمنی محسوب می شود و سازهای کمانچه، سورنا، دوتار، دهل و نی بر دستان نوازندگان این خطه شورآفرینی می کند.

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=26192

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.