تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
0

پیکر زنده‌یاد گلپا در خاک آرام گرفت

  • کد خبر : 28083
  • ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۹:۵۱
پیکر زنده‌یاد گلپا در خاک آرام گرفت
مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد اکبر گلپایگانی خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شنو ؛ مراسم تشییع پیکر اکبر گلپایگانی خواننده پیشکسوت موسیقی ایرانی ملقب به گلپا سه‌شنبه-۱۶ آبان ماه- با حضور حمیدرضا نوربخش مدیرعامل خانه موسیقی ایران، حسین خواجه امیری (ایرج)، محمد گلریز، محمد منتشری، فضل الله توکل، بهرام حصیری، فضل الله توکل، بابک شهرکی، ناصر ایزدی، احسان خواجه امیری، اصغر همت، محمد اله یاری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان و جمع کثیری از دوستداران زنده یاد گلپایگانی در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.

پیش از آغاز مراسم آثار ماندگار زنده یاد گلپایگانی پخش شد و شرکت کنندگان در مراسم، آنها را همخوانی کردند.

در این مراسم که سیدعباس سجادی اجرای آن را برعهده داشت، فضل‌الله توکل آهنگساز و نوازنده سنتور و از دوستان زنده‌یاد گلپا در سخنانی اظهارداشت: عرض ادب و تسلیت من را بپذیرید، اکبر هنرمند بی‌جانشین و بی‌بدیل به سوی عرش کبریایی پرواز کرد.

وی گفت: رحمت خدا شامل حال زنده یاد گلپایگانی و نام و یادش در تاریخ ما جاودان باشد و خدایش او را رحمت کند.

توکل با اشاره به آشنایی خود با زنده‌یاد گلپا افزود: وی سال ۱۳۳۶ به اتفاق علی تجویدی و مرتضی محجوبی به منزل ما آمدند، در آن زمان من ۱۵ سال داشتم و اکبر ۲۴ ساله بود و تازه یک مثنوی ترک جاویدان خوانده بود که همه سوال کردند، این صدای کیست؟ ۶۶ سال افتخار دوستی با او را داشتم و آثار ماندگاری باهم خلق کردیم تا ابد نامش در موسیقی فاخر ایران جاودان باشد برایش دعا می‌کنیم.

مصطفی راغب خواننده موسیقی پاپ نیز در این مراسم ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت زنده یاد اکبر گلپایگانی بیان کرد: من از بزرگواری و بزرگ منشی و قلب بزرگ زنده یاد گلپایگانی هر چه بگویم کم گفتم. سعادت داشتم در محضر او باشم، استاد قلب بزرگی داشت که دست ما جوان‌ها را بدون غرور گرفت و در کنار او کوهی از انسانیت و شرف را دیدم.

در ادامه مردم یکی از قطعات قدیمی «گلپا» را با راغب همخوانی کردند.

زنده یاد گلپایگانی بی‌نیاز از لقب استاد بود

علیرضا میرعلی‌نقی روزنامه‌نگار، پژوهشگر موسیقی و منتقد هنری نیز در این آیین اظهارداشت: زنده یاد گلپایگانی بی‌نیاز از لقب استاد و بزرگتر از یک خواننده و هنرمند خلاق بود.

وی گفت: زنده یاد گلپایگانی همیشه گفته بود، دوست دارد مراسم تشییع پیکرش مانند فردین و تختی باشد، او خود نیز شمایل و ویژگی‌هایی همچون آنها داشت و اکنون چنین مراسمی در حال برگزاری است.

این پژوهشگر موسیقی افزود: زنده یاد گلپایگانی یک خواننده نخبه‌گرا در آواز و مردمی در ترانه بود، کمتر خواننده‌ای داریم که هر دوی اینها را به اوج و کمال رسانده باشد.

میرعلی‌نقی بیان کرد: گلپا به گفته خودش از ساده‌ترین طبقه اجتماعی بالا آمد و با تکیه بر هوش و استعداد خود و عشق به مردم به این درجه رسید. او انسانی نیک بود و نام گلپا خود اعتبار است و نیاز به هیچ لقب، پیوند و پیشوندی ندارد و تعداد این افراد که این اندازه به موسیقی اعتبار می‌دهند، کم است.

وی با اشاره به اینکه گلپا سنت آواز را جاودانه کرد، اظهارداشت: هنرمندانی همچون گلپا به موسیقی اعتبار می‌دهند و در هنر موسیقی، سنت همیشه غالب و اصالت همواره روح است. گلپا بدون کوچکترین عوام‌فریبی خود را میان مردم جاودانه کرد.

این پژوهشگر موسیقی و منتقد هنری گفت: زنده یاد گلپایگانی در انتخاب اشعارش همواره عشق و میهن‌پرستی را مدنظر قرار می‌داد و محتوای اشعارش را با تمام احساسات می‌خواند، او هیچ واژه‌ای را بی‌تفاوت نمی‌خواند و در سراسر زندگی، عشق و احساس بود. باید از مرحوم گلپایگانی ساده‌زیستی و مردم‌داری را بیاموزیم که همواره به پایبندی بر اصول پافشاری می‌کرد.

همخوانی مردم با محمد معتمدی

محمد معتمدی خواننده موسیقی سنتی نیز در سخنانی اظهارداشت: صحبت کردن درباره استاد گلپا به اندازه کافی انجام شده و به همین جهت خلاصه صحبت می‌کنم و اثری از او را به افتخار استاد توکل و به یاد مرحوم گلپایگانی به نام «بنویس عشق» برایتان می‌خوانم.

افتخار دوستی با گلپا

حسین خواجه ‌امیری (ایرج) و از دوستان مرحوم گلپایگانی نیز در این مراسم طی سخنانی که با تشویق مردم همراه بود، گفت: من و اکبر جزو خوانندگانی بودیم که کارمان خوب بود. من و او خواندیم و ماندیم. من به دوستی با گلپا افتخار می‌کنم. صدایش خیلی خوب و گرم بود. شعرهایی که انتخاب می‌کرد را خیلی خوب می‌خواند.

خواجه‌امیری در ادامه قطعه‌ای را با همراهی ساز نی اجرا کرد.

سالار عقیلی خواننده موسیقی سنتی نیز در این مراسم با خواندن بیت «بعد از وفات تربت ما در زمین مجوی/ در سینه‌های مردم عارف مزار ماست» بیان کرد: درگذشت استاد گلپا را تسلیت عرض می‌کنم و قطعه‌ای از آثار خودم را تقدیم شما مردم عزیزم و روح بزرگ استاد گلپایگانی می‌کنم.

حسن گلپایگانی برادر زنده یاد اکبر گلپایگانی ضمن تشکر از شرکت‌کنندگان در این مراسم قطعه‌ای را خواند.

همچنین محمود گلپایگانی برادر دیگر زنده یاد گلپایگانی ضمن قدردانی از شرکت‌کنندگان در این مراسم گفت: دست کسانی که به مراسم برادرم آمدند را می بوسم. ما رسم داریم وقتی یکی از عزیزان خود را به خاک می سپاریم دو بیت آواز می خوانیم و اکنون برادرم محمد گلریز دو بیت آواز می‌خواند.

سپس محمد گلریز برادر کوچک گلپا بیان کرد: برادرم یکی از ارادتمندان مولا علی (ع) بودند که درباره ایشان شعری را هم خوانده است، من هم اکنون این شعر را برایتان می‌خوانم.

گیتا گرایلی برادرزاده همسر زنده‌یاد گلپایگانی نیز به نمایندگی از خانواده این هنرمند، متنی را در تجلیل از دوستداران این خواننده خواند.

مراسم یادبود زنده‌یاد اکبر گلپایگانی پنجشنبه-۱۸ آبان ماه- ساعت ۱۷ تا ۱۹ در مسجد جامع شهرک غرب برگزار می‌شود.

پیکر زنده‌یاد گلپایگانی در کنار مزار داریوش مهرجویی کارگردان فقید سینما به خاک سپرده شد.

اکبر گلپایگانی ملقب به گلپا و مرد حنجره طلایی موسیقی ایرانی شامگاه ۱۳ آبان در بیمارستان نیکان به دلیل ایست قلبی دار فانی را وداع گفت.

وی دهم بهمن ماه سال ۱۳۱۲ در تهران متولد شد. گلپایگانی سال ۱۳۱۸ پس از ورود به دبستان فرهنگ به عنوان قاری قرآن مدرسه برگزیده شد و از این پس بود که به فراگیری مقدمات آواز و خوانندگی موسیقی ایرانی پرداخت.

وی سال ۱۳۲۶ پس از شاگردی از محضر پدرش نخستین تجربه حضور در یک ارکستر و گروه کُر را کسب کرد و سال ۱۳۲۷ عضو انجمن موسیقی مدرسه نظام شد. این هنرمند از سال ۱۳۲۸ به بعد با هنرمندان سرشناس موسیقی آشنا شد و آموزش را زیر نظر آنها آغاز کرد.

از جمله استادان اکبر گلپایگانی می‌توان به هنرمندانی همچون حسن یکرنگی، نور علی برومند، اسماعیل قهرمانی، ابوالحسن صبا، یوسف فروتن، محمد ایرانی مجرد، عبدالله دوامی، ادیب خوانساری، حسین طاهرزاده و سلیمان امیر قاسمی اشاره کرد.

این هنرمند پیشکسوت موسیقی ایرانی سال ۱۳۳۵ به دعوت سازمان یونسکو با همراهی نورعلی برومند و علی اصغر بهاری برای اجرای آواز و موسیقی ایرانی برنامه‌ای را اجرا کرد.

«موی سپید»، «مست عشق»، «عقیق»، «دل ای دل»، «بزم عاشقان»، «روی برگی بنویس عشق»، «چرا عاشق نباشم»، «قدر محبت» از جمله آثاری است که در قالب آلبوم علاوه بر کنسرت و اجراهای زنده از گلپایگانی منتشر شده است.

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=28083

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.