تاریخ : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Sunday, 19 May , 2024
1

کتاب «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی» منتشر شد

  • کد خبر : 31989
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۷
کتاب «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی» منتشر شد
کتاب «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی» به قلم سپهر سراجی توسط نشر ماهور منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری شنو، در باب گفتمان ها و مسئله هویت کتابی با عنوان «آهنگسازی در موسیقی کلاسیک ایرانی» توسط سپهر سراجی تالیف و با همکاری انتشارات ماهور روانه بازار شده است.
مقدمه ی این کتاب توسط آقای دکتر ساسان فاطمی، نگاشته شده است. نگارنده در ارتباط با انگیزه و ماهیت تالیف و انتشار این کتاب چنین توضیح داد :
«در دوران نوجوانی که بسیار پیگیر مباحث نظری، به‌ویژه مسئله‌ی نوگرایی و ضرورت آن، در حوزه‌ی موسیقی ایرانی بودم، موضوع چندصدایی در موسیقی ایرانی بحثی داغ و پرطرفدار بود. دغدغه و سودای موسیقیِ ایرانی چندصدایی‌ شده به اَشکال مختلف در آثار و گفتار موسیقی‌دانان ایرانی موج می‌زد و همچنان نیز کمابیش ادامه دارد. در همین دوران و هنگام تحصیل در رشته‌ی آهنگسازی کم‌کم متوجه شدم که اگر به جای طرح این سؤال که «موسیقی ایرانی را چرا و چگونه باید چندصدایی کرد؟»، بپرسیم: «بنیادها و مبانی نظری آهنگسازی در موسیقی ایرانی چیست؟»، آنگاه می‌توانیم به سؤال نخست نیز راحت‌تر پاسخ دهیم، چراکه چندصدایی خود یکی از سرفصل‌های دانش و فنی بزرگ‌تر، یعنی آهنگسازی، محسوب می‌شود. بنابراین با مرور زمان به این نتیجه رسیدم که باید پرسش‌ها به‌جای چندصدایی، هارمُنی و کنترپوان، به چیستی، چرایی و چگونگی «آهنگ‌سازیِ موسیقیِ ایرانی» معطوف شود.»

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=31989

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.