تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
3

کنسرت موسیقی فیوژن شهپر در فرهنگسرای نیاوران

  • کد خبر : 27130
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۰
کنسرت موسیقی فیوژن شهپر در فرهنگسرای نیاوران
کنسرت گروه موسیقی شهپر در ۱۰‌ مهر ۱۴۰۲ از ساعت ۱۹ در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران اجرا می‌شود.

به گزارش خبرگزاری شنو ؛ محسن مرعشی آهنگساز و خواننده گروه شهپر در این باره در گفت و گو اظهار داشت: با بازخورد خوبی که از اجراهای دو سال اخیر در داخل و خارج از کشور داشتیم، در روزهای آیین مهرگان، تصمیم به برگزاری کنسرت گرفتیم. نظر استاد خالقی مطلق نیز بر این بود که اجراهای شاهنامه ای را محدود به اردیبهشت و اسفند نکنیم.

وی در این باره که در آلبوم های شما قطعاتی با اشعار مولانا، حافظ، خیام و غیره نیز دیده می شود. آیا گروه شهپر در حال حاضر تمام تمرکز خود را روی آثار شاهنامه می گذارد؟ گفت: فکر میکنم شهپر مسیر خودش را پیدا کرده و آگاهانه در این راه حرکت میکند. شاهنامه به تنهایی همه آنچه که باید را در خود دارد. ضمن اینکه بیش از هزار سال از سرودن آن میگذرد و نمونه ای ندیدیم و نشنیده ایم که از اشعار آن، در چنین قطعات موسیقایی استفاده شود. پس باید برای آن وقت گذاشت و روی آن متمرکز شد.

مرعشی افزود: ما اشعار داستان های دیگری از شاهنامه را هم در دست ساخت داریم که امیدوار هستم رضایت مخاطبینمان را جلب کند. هر چند آثار بسیاری از بزرگان شعر و ادب قدیم و معاصرمان را نیز داریم. اما احساس میکنم با توجه به اینکه روی اشعار بزرگان دیگر، سایر همکارانمان هم کار می سازند، پس در حال حاضر نیاز است به عنوان تنها گروه موسیقایی در این حوزه؛ روی شاهنامه بیشتر کار کنیم‌.

وی در این باره که به موفقیت کارهایتان چقدر امیدوار هستید، گفت: خوشبختانه تا امروز که خوب بود. به هر شکل باید بپذیریم که مخاطبان موسیقی شهپر، از خواص هستند و همگی اهل مطالعه و تفکر هستند. پس عملا کار ما بسیار مشکل خواهد بود و مجبوریم با وسواس و دقت زیاد به فعالیتمان ادامه دهیم. خصوصا انتخاب اشعار کار بسیار سختی است. اینکه باید از بین مثلا ۱۰۰۰ بیت، ۲۰ بیت را به گونه ای انتخاب کنم که کلیت داستان مشخص و گویا باشد، کار زمانبری است. اما برای من به سبب علاقه ام، دلنشین و لذت بخش است. ضمن اینکه هیچ ادعایی نیز وجود ندارد و امیدوارم سایر اهالی موسیقی هم به این حوزه ورود کنند و آثار بهتری را منتشر کنند.

مرعشی در پاسخ به این سوال که آیا اهالی شاهنامه از درستی خوانش اشعار شما رضایت دارند؟ اظهار داشت: ما استادان و شاهنامه پژوهان متعددی داریم که همگی قابل احترامند و برای فرهنگ این سرزمین زحمت می کشند. طبعا من نمیتوانم از نظرات همه این استادان گرانمایه استفاده کنم و مجبورم یک تصحیح شاهنامه را الگوی خوانش کارهای خود قرار دهم. شناخته شده ترین این تصحیح نیز از آن جناب دکتر خالقی مطلق است و من نیز تمامی اشعار انتخابی را با نظارت مستقیم استاد می خوانم.

وی در این باره که چرا سبک موسیقی فیوژن را انتخاب کردید؟ افزود: نوع موسیقی که ما برای داستانهای شاهنامه انتخاب کرده ایم، کاملا با آنچه پیش از این بوده متفاوت است. در کار ما از دستگاههای موسیقی ایرانی گرفته تا موسیقی پاپ و راک، دیده و شنیده می شود. در واقع فضای کاری ما فیوژن است و خودمان را محدود به سبک خاصی نکرده ایم تا بتوانیم همه نوع مخاطب را در هر رده ی سنی، جذب کنیم. هر چند باید اعتراف کنم که نگاه اصلی ما جذب مخاطب جوان است .

مرعشی همچنین در پاسخ به این سوال که بیشتر کارهای شما حماسی است. آیا فکر نمی کنید نیاز به قطعاتی متفاوت هم باشد؟ خاطرنشان کرد: بله، نگاه حماسی در آثار ما غالب است. همانگونه که این نگاه در زبان شاهنامه نیز غالب است. به نظر من حتی در داستانهایی چون سیاوش و سودابه یا زال و رودابه یا بیژن و منیژه هم نمیتوان صرفا عاشقانه نگریست و در ابیات این داستانها نیز حماسه کاملا مشهود است. پس من هم در ساخت همه ی قطعات چنین نگاهی داشتم. حال در برخی کارها کمتر و در بعضی بیشتر.

علاقمندان می توانند جهت تهیه بلیت به سایت ایران کنسرت www.iranconcert.com مراجعه کنند.

سایر اعضای گروه شهپر عبارتند از عرفان پرقوه تنظیم کننده و رهبر، نوازنده سازهای بادی و گیتار بیس. مهران منفرد نوازنده گیتار الکتریک، هومان حیدری نوازنده سنتور، جواد و تورنگ سلیمانی نوازندگان سازهای کوبه.

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=27130

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.