تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
4

کیهان کلهر به همراه اردال ارزنجان روی صحنه می‌رود

  • کد خبر : 27833
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۹
کیهان کلهر به همراه اردال ارزنجان روی صحنه می‌رود
کیهان کلهر و اردال ارزنجان ۲۹ آبان‌ماه (۲۰ نوامبر) در دانشگاه «وارویک» انگلستان روی صحنه می‌روند

به گزارش خبرگزاری شنو ؛ کیهان کلهر (نوازنده کمانچه و آهنگساز) قرار است به همراه اردال ارزنجان (نوازنده باغلاما اهل ترکیه) ۲۹ آبان‌ماه (۲۰ نوامبر) به مدت یک ساعت و ۳۰ دقیقه ساعت ۱۹:۳۰ در سالن تئاتر این دانشگاه روی صحنه برود.

دانشگاه «وارویک»، درباره همکاری مشترک این دو هنرمند نوشته است: «کیهان کلهر برنده جایزه گرمی، برنده جایزه هنرمند Womex و نامزد پنج بار جایزه گرمی به عنوان بزرگترین استاد کمانچه (ویلن ایرانی) در جهان شناخته می‌شود. یکی از هیجان‌انگیزترین پروژه‌های بی‌شمار و همکاری‌های منحصربه‌فرد او که توجه مخاطبان را در سراسر جهان به خود جلب کرده است، دوئت او با اردال ارزینجان، نوازنده مشهور باغلاما ترکیه است.

اثر مشترک این دو هنرمند به نام «باد»، در سال ۲۰۰۶ توسط ECM منتشر شد و همکاری آنها از آن زمان تاکنون پر جنب و جوش باقی مانده است.

سنت‌های موسیقی کلاسیک ایران و ترکیه عثمانی که الهام‌بخش موسیقی کلهر و ارزنجان هستند، اشتراکات زیادی از جمله سیستم آهنگسازی باستانی معروف به «مقام» و ایده بداهه‌نوازی نقشی که قطعی در حال و هوای معنوی و عاطفی آنها بازی می‌کند، دارند.

موسیقی آن‌ها کاملاً مدرن و به دنبال این است که شنونده را با در هم تنیدن ریتم‌های خلسه‌آمیز با فضاهای ملودیک حسی، به قلمرو خلسه‌مانند خود بیاورد. نتیجه مجموعه‌ای از آثار سازی است که مانند یک اثر پیوسته به یکدیگر سرازیر می‌شوند، با گذرگاه‌هایی که به آرامی حرکت می‌کنند و در همین لحظه نوای اکوی دو ساز به گووش می‌رسد که عبارات مختلفی را بداهه می‌خوانند.»

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=27833

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.