تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
5

ساز «ارف» سازی پایه برای کودکان

  • کد خبر : 23428
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۳
ساز «ارف» سازی پایه برای کودکان
سبک نواختن «ارف» در میان بزرگسالان و حتی هنرجویان موسیقی ۱۰ سال به بالا، چندان شناخته شده نیست. چون سبک نواختن ارف برای آموزش نواختن آلت‌های موسیقی در کودکان کمتر از ۱۰ سال است و از همین لحاظ می‌توان ارف را بهترین ساز برای کودکان دانست.

به گزارش خبرگزاری شنو ،سبک نواختن «ارف» در میان بزرگسالان و حتی هنرجویان موسیقی ۱۰ سال به بالا، چندان شناخته شده نیست. چون سبک نواختن ارف برای آموزش نواختن آلت‌های موسیقی در کودکان کمتر از ۱۰ سال است و از همین لحاظ می‌توان ارف را بهترین ساز برای کودکان دانست.

حتما خودتان حدس زده‌اید که ساز ارف در مقایسه با سایر سازهای موسیقی، ساختار ساده‌تری دارد و به طور قطع، نواختن با آن برای افراد بزرگسال چندان سخت و دشوار نیست. غیر از سبک نواختن ارف، سبک نواختن «بلز» را هم می‌توان برای تمرین نواختن ساز در نوازندگی کودکان پیشنهاد کرد. به هر حال، هر دوی این سازهای موسیقی می‌توانند یک یا چندین مهارت کودک را در نواختن موسیقی تقویت کرد.

چه کسی سبک نواختن ارف را ابداع کرد؟

به نظر می‌رسد که ابداع کننده ساز ارف هم یک معلم آهنگساز بوده است که با کودکان کم سن و سال ارتباط مداوم داشته است. «کارل ارف» همان کسی است که برای نخستین بار توانست سبک نواختن ارف را تنها برای کودکان ابداع کند. ریتم و حرکت در سبک نواختن ارف را می‌توان از نخستین مولفه‌های مهم برای پیدایش این ساز عنوان کرد.

کارل ارف در کودکی خود توانست به آموخته‌های خاصی در ارتباط با نواختن موسیقی پیانو دست پیدا کند. این مهارت او در سنین کم، ستودنی بود. پشت این هنر خاص او در نواختن موسیقی پیانو، خانواده متبحر او بودند. مادر و پدر او، هر کدام این مهارت را داشتند که پیانو را همانند حرفه‌ای‌ها بنوازند. به همین خاطر کارل ارف توانست در سن کمتر از ۵ سال، نواختن ساز پیانو را به طور حرفه‌ای فرا بگیرد.

 

 

سبک نواختن ارف چگونه می‌تواند توانایی کودک را در نواختن موسیقی تقویت کند؟

بسیاری از افراد ممکن است بگویند که تقویت مهارت نواختن موسیقی در کودکان کمی سخت و دشوار است. چون آن‌ها زمان زیادی را برای بازی می‌گذارند و سخت است که این زمان بازی را از آن‌ها بگیرند تا به یادگیری موسیقی بپردازند. کارل ارف که ابداع کننده سبک نواختن ارف است در گفته‌های خود به این موضوع اشاره می‌کند که در حین بازی کردن کودکان می‌توان به آن‌ها نواختن موسیقی را آموزش داد. به طوری که اگر کودکان در حین بازی کردن و یا آواز خواندن است، می‌توان نواختن انواع سازهای مرتبط را به آن یاد داد.

با توجه به شناخت بالایی که کارل ارف از نحوه آموختن موسیقی در کودکان داشت، سبکی به نام موسیقی ارف را پدید آورد که کودکان با استفاده از آن می‌توانند نواختن موسیقی را به بهترین نحو ممکن فرا بگیرند. گفتار، موسیقی و حرکت جزو مولفه‌های مهم در حین نواختن کودکان به شمار می‌روند که در حین آموختن موسیقی به کودکان تقویت می‌شوند.

سبک نواختن ارف با چه سازهایی انجام می‌شود؟

بدیهی است که در سبک نواختن ارف برای کودکان، حداقل یک نوع آلت موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با بررسی‌های بیشتر متوجه خواهید شد که سبک نواختن ارف با چندین آلت موسیقی انجام می‌شود. این سازها عبارتند از:

  • زایلافون

زایلوفون جزو سازهای کوبه‌ای است که ساختار ساده‌تری در مقایسه با سایر انواع سازهای موسیقی دارد. علاوه براین، حمل و نقل ساز زایلافون چندان دشوار نیست، چون وزن این نوع ساز کم است. به همین خاطر، کودکان کم سن و سال می‌توانند این ساز ساده را بنوازند. گرچه که سن و سال خاصی برای نواختن ساز زایلافون مطرح نیست.

در صورتی که قصد دارید تا ساز زایلافون مناسب برای کودکان تهیه کنید، نوع کوچک‌تر آن را در اولویت انتخاب‌های خود قرار بدهید. دلیل توصیه اکید ما در این امر، سهولت در حمل و نقل آن می‌باشد.

  • متالوفون

نام دیگر متالوفون را می‌توان بلز نامید. بلز هم جزو سازهای کوبه‌ای است که رزونانس بالا و حجیمی دارد. این نوع ساز را می‌توان جزو سازهای خاص کودکان دانست. چون ساختار ساده‌ای دارد و کودک به دلیل ساختار ساده آن می‌تواند متالوفون را به سهولت بنوازد.

  • فلوت ریکوردر

فلوت ریکوردر یک ساز بادی چوبی است که نحوه کار با آن و نواختن، بسیار ساده است. به طوری که باید نواختن فلوت ریکودر تنها با دمیدن و انگشت گذاری در سوراخ‌های آن انجام می‌شود. این ساز هم مانند سایر سازهای ارف به دلیل رعایت سه پارامتر گفتار، موسیقی و حرکت، کودک می‌تواند نواختن را فرا بگیرد.

  • خاشخاشک

خاشخاشک را می‌توان بهترین ساز برای آموزش نوازندگی در کودکان دانست. چون طرز کار با ساز خاشخاشک فقط به حرکت دادن آن محدود می‌شود. البته ساز خاشخاشک را به تنهایی نمی‌توان نواخت. چون این قطعه جزو ادوات پرکاشن است و در کنار آن کاربرد دارد.

  • طبلک‌ها

کودکان برای فرا گرفتن ریتم در نوازندگی می‌توانند از ساز طبلک استفاده کنند. البته محدودیت سنی برای یادگیری ساز طبلک وجود ندارد. اما ساختار ساده‌ای که این نوع سازها دارند، باعث شده است تا در بین کودکان محبوبیت بیشتری داشته باشد.

  • ویبرافون

ایجاد ضرب آهنگ را سازهای کوبه‌ای برعهده دارند. زیلوفون و ماریمبا دو ساز دیگری هستند که شباهت بسیاری به ویبرافون دارند. به همین خاطر می‌توان گفت که کودکان پس از نواختن زیلوفون و ماریمبا می‌توانند ویبراقون را به سادگی و راحتی بنوازند.

  • درامز

ساز درامز مانند سایر سازهای نوازندگی که در آموزش سبک نواختن ارف مطرح هستند، تلفیقی از حرکت و موسیقی می‌باشد. به همین خاطر می‌توان گفت که این نوع ساز سهم عمده‌ای در نواختن کودکان دارد.

  • پیانو

یادگیری پیانو در ابتدا می‌تواند برای کودکان کمی سخت باشد، اما به هر حال پیانو به کودکان کمک می‌کند تا مهارت‌های شناختی خود را بهبود بدهند. در حقیقت، همین چالش یادگیری پیانو است که ذهن کودکان را متمرکز می‌کند و باعث افزایش عملکرد درست آن‌ها می‌شود.

  • طبل، مثلث

در گذشته به نظر می‌رسید که طبل برای کودکان تنها یک اسباب بازی است. اما در طی آزمایش‌هایی که بر روی کودکانی با ساز طبل و مثلث سر و کار دارند، انجام شد؛ مشخص شد که بازی با طبل و مثلث می‌تواند مهارت حرکتی و مهارتی کودکان را تقویت کرد.

  • تمبورین

ارگونومی ساز تمبورین به گونه‌ای است که کودکان به راحتی می‌توانند این ساز را برای ساعت‌ها در دست خود بگیرند. فریم دایره‌ای که ساز تمبورین دارد، باعث شده تا کودکان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و برای نواختن، تنها ساز را به جهات مختلف حرکت بدهند.

  • کاستانت

ساز کاستانِت یا قاشقک جزو سازهای کوبه‌ای متداول است که در کنار ساز کاخن استفاده می‌شود. طرز کار با این آلت ساز موسیقی چندان سخت نیست. تنها با فشار و یا ضربه‌ای که به کاستانت وارد می‌شود، صدا در آن تولید می‌شود. چون وزن کاستانت زیاد نیست، کودکان به راحتی می‌توانند این ساز را در دست‌های بگیرند و تکان بدهند.

  • ماراکاس

ساز ماراکاس شبیه جغجغه سرخ‌پوستان است که ساز و کار پیچیده‌ای ندارد. اما به نوازنده کمک می‌کند تا با ساختار سازهای کوبه‌ای آشنا شود.

  • چلستا

ساز چلستا در مقایسه با سایر سازهای سبک نوازندگی ارف متفاوت‌تر است. از آن جهت که ساز چلستا پیچیدگی بیشتری دارد. اما نگران نباشید، چون کودکان به راحتی می‌توانند ساز چلستا را فرا بگیرند.

  • گلوکن اشپیل

گلوکن اشیپل جزو سازهایی است که کوک معین دارد و به همین خاطر، تمامی افراد می‌توانند با آن به نواختن بپردازند. حتی اگر خودتان فکر می‌کنید که ساز هیچ سر رشته‌ای در نوازندگی ندارید، می‌توانید گلوکن اشیپل را به سادگی بنوازید.

  • ملودیکا

ساختار ملودیکا به گونه‌ای است که کودکان با دمیدن می‌توانند آن را بنوازند و سپس، انگشتان خود را بر روی صفحه کلیدی ملودیکا قرار بدهند تا موسیقی ریتم بگیرد.

  • دایره زنگی

شکل و شمایل دایره زنگی شبیه به یک دایره است که طنین ملایمی دارد و کودکان به دلیل طنین ملایم آن، تمایل دارند تا دایره زنگی را بنوازند.

مدت زمان یادگیری آموزش اُرف در کودکان چقدر است؟

تعداد سازهای موسیقی که کودکان در سبک نوازندگی ارف رابطه دارند، زیاد است. مسلم است که به منظور یادگیری هر کدام، کودکان نیاز به زمان و تمرین دارند. به طور میانگین، کودکان برای یادگیری سازهای اُرف به ۱ الی ۲ سال زمان نیاز دارند.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=23428

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.