تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
5

موسیقی کارکردی موازی با سینما دارد

  • کد خبر : 25209
  • ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۷
موسیقی کارکردی موازی با سینما دارد
چهره هنر انقلاب اسلامی در حوزه موسیقی با اشاره به تاثیر این هنر در سینمای انقلاب گفت: موسیقی یکی از پرچم‌داران هنر انقلاب اسلامی است و کارکردهای موازی با سایر هنرها از جمله سینما دارد.

به گزارش خبرگزاری شنو، امیرحسین سمیعی در گفت وگو خود با بیان تعریفی از هنر انقلاب اسلامی اظهار داشت: تعریفم از هنر انقلاب اسلامی تبیین زیبایی‌شناسی هنر متعهد و هدایت آگاهانه و موثر آن در دوره‌های مختلف بر اساس خط مشی است که شهیدمرتضی آوینی بزرگوار ترسیم کرده است.

وی گفت: در دوره‌ای که شهیدآوینی زندگی کرده است به نوعی سعی می‌کرده که این تم فکری را از هیجانات هنری هم عبور بدهد و به نوعی به یک راهبرد هنری برسد، این برای من مسیر هنر متعهد است.

سمیعی افزود: شاید این هنر متعهد قله‌هایی داشته باشد که در این سال‌ها دیدیم، یکی از همان پیشروهایش می‌تواند «فتح خون» باشد که در آثار شاخص هنرمندان انقلاب اسلامی در حوزه‌های مختلف اعم از موسیقی، شعر، ادبیات داستانی و هنرهای تجسمی و حتی کاریکاتور نیز تجلی داشته است و این درخت، روز به روز بارورتر و محکم‌تر می‌شود.

این خواننده و آهنگساز درباره دلیل انتخاب خود به عنوان چهره هنر انقلاب اسلامی در حوزه موسیقی بیان کرد: سال ۱۴۰۰ سال مهمی در حوزه موسیقی و برآیند تمام فعالیت‌هایم در حوزه کلان آهنگسازی از سال ۱۳۹۶ بود؛ در این سال منظومه صوتی (پوئم سمفونی) «اروند» از آثارم منتشر و به شهدای غواص، شهدای عملیات کربلای چهار و پنج و والفجر هشت تقدیم شد.

وی اظهارداشت: پوئم سمفونی «اروند» اثر قابل توجهی بود و در زمان خود تاثیر عجیبی بر جامعه و فضای موسیقی کشور گذاشت؛ در اوج دوران شیوع کرونا، نخستین بار بعد از دو سال نوازندگان ارکستر سمفونیک با ماسک روی صحنه آمدند و پوئم سمفونی «اروند» را اجرا کردند، در سالروز شهدای غواص این کار دوباره اجرا شد، همچنین بارها با ارکسترهای مختلف در مناسبت‌های مختلف اجرا شد، این اثر تبدیل به اثری ویژه‌ در حوزه دفاع مقدس شد، همچنان به جایزه‌ای که گرفتم می‌بالم و برایم بسیار باارزش است. همچنین سال ۱۴۰۱ پوئم سمفونی «اروند» جایزه بهترین آهنگسازی در بخش ارکسترال را از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر دریافت کرد.

سمیعی درباره ویژگی‌های هنر انقلاب اسلامی گفت: قبل از پرداختن به هر ویژگی، هنر انقلاب اسلامی هنر متعهدی است، هنری است که یک طیف وسیعی از هنرها را شامل می‌شود، بعد از انقلاب اسلامی در تمام حوزه‌ها و شاخه‌های هنری به حقیقت‌، طالب حق و حقیقت بودن پرداخته شده است، معتقدم که این حق و حقیقت است که به دنبال هنرمند می‌آید و او را انتخاب می‌کند و این شاخص خیلی مهمی است که ما در تمام این حوزه‌ها هنرمندانی داشتیم که در قد و قامت نهالی که توسط شهیدآوینی کاشته شده، میراث‌دار آن هستند و این راه را ادامه می‌دهند.

وی افزود: هنر انقلاب اسلامی در این سال‌ها فراز و فرودهایی داشته است اما نسل جدید، نسل خوش اقبال و خوش استعدادی است، این نسل در مسیر هنر انقلابی حضور پیدا کرده، مبانی و مفاهیم آن را تبیین می‌کند و با ابزارهای نوین‌تری در شاخه‌های مختلف هنری ارایه می‌دهد. به این نسل خیلی امید دارم که آثار تاثیرگذارتری را حتی برای نسل‌های آینده به جای بگذارد.

چهره هنر انقلاب اسلامی در حوزه موسیقی در پاسخ به اینکه آیا به مکتبی در این حوزه دست پیدا کردیم؟ گفت: صد در صد، موسیقی به باور من یکی از شاخص‌های هنر انقلاب اسلامی است، با یک جست و جوی ساده در فضای مجازی با آثار و سمفونی‌هایی همچون «انقلاب»، «ایثار» و «سرباز» و در گونه‌های موسیقی ایرانی و حتی پاپ، با آثار متعهد بسیاری مواجه می‌شویم، موسیقی یکی از پرچم‌داران هنر انقلاب اسلامی است و کارکردهای موازی با سایر هنرها از جمله سینما دارد و به دلیل این کارکرد، هنرهای دیگر وامدارش هستند؛ موسیقی در سینمای انقلاب بسیار مهم است، بیشتر خاطرات ما از موسیقی فیلم‌هایی همچون «از کرخه تا راین» و «بوی پیراهن یوسف» و «آژانس شیشه‌ای» است.

آینده درخشان هنر انقلاب سلامی

سمیعی آینده هنر انقلاب اسلامی را درخشان دانست و افزود: ما در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ به این موضوع فکر می‌کردیم که بعد از قله‌هایی که در حوزه سینمای انقلاب اسلامی داشتیم، آیا جوانانی این پرچم را به دست خواهند گرفت یا حتی با ابزارهای نوین می‌توانند انقلابی‌تر، مفهومی‌تر و هنرمندانه‌تر این مسیر را ادامه دهند. شاید در گذشته این نگرانی را داشتیم اما دیگر این نگرانی را در یک سری از حوزه‌ها نداریم.

معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران بیان کرد: طبیعی است که شاید دهه‌هایی بعضی از هنرها برجسته‌تر باشند. مثلا سینما شاخص‌های خوبی دارد، جوانانی مستعد در حوزه‌های سینمای انقلاب، ترانه‌سرایی، شعر، ادبیات داستانی فعالیت می‌کنند، در دوره‌هایی ممکن است بخش‌هایی از هنرها یک مقدار کمرنگ‌ شوند اما معتقدم که هنرمندان در آن دوره برای ارایه اثری شایسته خودسازی می‌کنند و ممکن است در سال‌های آینده یک بخش از هنر که شاید اصلا به آن توجهی نداشتیم پرچم‌دار هنر انقلاب اسلامی شود.

سمیعی خاطرنشان کرد: مسیری که هنر انقلاب در حال طی کردن آن است، بسیار مثبت، سنجیده و قابل تحسین است، هر سال هنرمندانی از شاخه‌های مختلف هنری برگزیده می‌شوند و این مسیر، مسیر منطقی و روشنی است.

پس از شهادت مرتضی آوینی (شخصیت برجسته هنری و انقلابی) در روز بیستم فروردین سال ۱۳۷۲، با پیشنهاد شاعران، نویسندگان و هنرمندان حوزه هنری به رهبر معظم انقلاب، این روز به عنوان «روز هنر انقلاب اسلامی» نامگذاری شد. هفته هنر انقلاب اسلامی هر ساله از ۲۰ تا ۲۷ فرودین با معرفی چهره برتر هنر انقلاب سال و برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری در سراسر کشور برگزار می‌شود.

حوزه موسیقی شامل سه بخش آهنگسازی، ترانه‌سرایی و خوانندگی است که سال گذشته قاسم صرافان به دلیل سرایش تعداد قابل توجهی از سرودها و ترانه‌های انقلابی در سال ۱۴۰۰، امیرحسین سمیعی به دلیل اجرای مؤثر آثار و سمفونی‌های فاخر موسیقایی درباره شهدای غواص و سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، پوئم سمفونی‌های «اروند» و «سرباز» و صادق آهنگران به دلیل خواندن قطعات شاخص درباره شهید سلیمانی و جبهه مقاومت به عنوان چهره هنر انقلاب در حوزه موسیقی معرفی شدند.

امسال در بخش‌های آهنگسازی و خوانندگی چهره‌ای برگزیده نشد و محمدمهدی سیار در بخش ترانه‌سرایی به دلیل تولید آثار شاخص در زمینه تصنیف و ترانه و جریان‌سازی حوزه موسیقی کشور به عنوان چهره سال هنر انقلاب اسلامی معرفی و تجلیل شد.

5/5 - (3 امتیاز)
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=25209

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.