تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
6

اجرای موسیقی نمایش علمدار در تالار وحدت

  • کد خبر : 22987
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
اجرای موسیقی نمایش علمدار در تالار وحدت
موسیقی نمایش علمدار به کارگردانی حسین پارسایی و تهیه کنندگی و روایت پرویز پرستویی در تالار وحدت به روی صحنه رفت. پوریا خادم آهنگساز،بردیا کیارس رهبر ارکستر، محمدرضا کوهستانی نویسنده و پوریا اخواص خواننده این اجرا هستند.

به گزارش خبرگزاری شنو، موسیقی نمایش علمدار به کارگردانی حسین پارسایی و تهیه کنندگی و روایت پرویز پرستویی در تالار وحدت به روی صحنه رفت. پوریا خادم آهنگساز،بردیا کیارس رهبر ارکستر، محمدرضا کوهستانی نویسنده و پوریا اخواص خواننده این اجرا هستند.

سال۹۹ بود که حسین پارسایی، نمایش موسیقی «علمدار» را به تهیه‌کنندگی پرویز پرستویی در تالار وحدت روی صحنه برد. نمایشی که هر شب با حضور افتخاری یک بازیگر تئاتر و سینما اجرا می‌شد و محمدرضا کوهستانی هم نویسندگی متن را برعهده داشت. این نمایش امسال هم برای ۵ شب در تالار وحدت اجرا می‌شود. علمدار، روایت دلاوری و وفاداری حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) در ۱۱پرده نمایشی به همت بنیاد رودکی و با همکاری مؤسسه فرهنگی «خادمین علی ابن ابیطالب(ع)» از ۱۴ تا ۱۸شهریورماه اجرا می‌شود. امسال تنها راوی نمایش در شب‌های اجرا پرویز پرستویی است. نمایشی که در نخستین شب اجرایش محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تماشایش نشست و از این اثر هنری و اجرای پرویز پرستویی تقدیر کرد.

موسیقی نمایش عاشورایی «علمدار» با همراهی ارکستر سمفونیک تهران در ایام منتهی به اربعین حسینی در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. وزیر ارشاد که همراه با خانواده‌اش در تالار وحدت حضور داشت، در حاشیه تماشای این نمایش درباره موسیقی- نمایش «علمدار» گفت: «اجرای این کار فاخر در ماه صفر که ماه حزن و اندوه آل‌الله است، نشانه همراهی عملی هنرمندان کشور با علایق دینی و مذهبی مردم است. حمایت از نگرش‌ها و برنامه‌های همسو با علایق هویتی مردم یکی از رویکردهای اصلی وزارت فرهنگ در دوره جدید است و وزارت فرهنگ از اجرای آثار فاخر هنر دینی حمایت ویژه خواهد کرد.»

موسیقی نمایش عاشورایی «علمدار»

ارکستر سمفونیک تهران را در این اجرا بردیا کیارس رهبری می‌کند که با همراهی گروه آوازی، آهنگسازی پوریا خادم و آواز پوریا اخواص همراه است. البته شب اول اجرای این نمایش به‌نظر می‌رسید که میزبان مقامات دولتی و خانواده‌هایشان باشد و صندلی‌های تالار وحدت به‌طور کامل پر نشده بود. در طول اجرا هم ناهماهنگی‌هایی میان ارکستر و راوی این نمایش موسیقی وجود داشت؛ ناهماهنگی‌هایی که شاید نشان از تمرین کم است.

هر چند همیشه این نقد به اجرای آثار نمایشی مناسبتی وجود دارد. که این آثار زمان کافی برای تمرین ندارند و به واسطه چند شب اجرا، گروه کمترین زمان را برای تمرین می‌گذارد. حسین پارسایی هم به‌عنوان کارگردان این اثر، این روزها مشغول تولید و تمرین یک موسیقی -نمایش دیگر با عنوان «هفت خان اسفندیار» است؛ نمایشی که سرمایه‌گذارش سازمان اوج بوده و متن را هم مانند کار فعلی، محمدرضا کوهستانی نوشته است. این نمایش برداشتی آزاد از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی است که یوسف‌علی میرشکاک نیز به‌عنوان مشاور محتوایی در این اثر حضور دارد. این نمایش هم قرار است در تالار وحدت روی صحنه برود.

تقدیر از عوامل برنامه

البته وزیر بعد از پایان این اثر نمایشی موسیقایی از عوامل و پرویز پرستویی هم تقدیر کرد و گفت: «سیاست اصلی ما در وزارت فرهنگ حمایت از چنین نگرش و اجرای برنامه‌هایی از این دست است. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از سوی بنیاد رودکی، در روزها و ماه‌های آینده، تداوم اجراهای همسو با علایق هویتی و تاریخی مردم ایران را شاهد باشیم.» وی همچنین اضافه کرد: «امکان اجرای چنین طرح‌هایی با فوریت و سرعت قابل‌قبول طی یک سال اخیر در نقاط مختلف کشور فراهم شده است. این مسئله نشان‌دهنده تحقق عدالت فرهنگی به‌عنوان شعار دولت انقلابی است.»

هرچند به‌نظر می‌رسید که شب اول اجرا بیشتر مقامات دولتی به همراه خانواده‌های خود حضور داشتند. اما قرار است مانند اجرای ۲ سال پیش نمایش، بلیت‌های موسیقینمایش «علمدار»، به‌صورت همت عالی فروخته شود. همه عواید حاصل از فروش اجراهای این اثر، صرف کمک به خانواده‌های بی‌سرپرست، ساخت خانه، مدارس و خانه بهداشت و اشتغال‌زایی در مناطق محروم‌شود.

انتهای پیام/

5/5 - (5 امتیاز)
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=22987

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.