تاریخ : پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
14

ساز فلوت بینی چیست؟

  • کد خبر : 19056
  • ۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۷
ساز فلوت بینی چیست؟
سخت است بگوییم که انسان در چه مرحله ای از تکامل خود شروع به استفاده از موسیقی و توسعه ی آن کرده اما با دیدن رواج موسیقی در میان قبایل سنتی و دور افتاده ی امروزی می توان حدس زد که استفاده انسان از موسیقی تاریخچه ی بسیار درازی داشته و در اوایل دوران پیدایش انسان از این هنر شگرف استفاده می شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرنگار شنو،موسیقی یک زبان بین المللی است که مردم دنیا را دور هم جمع می کند. هر فرهنگی فهرستی از ملودی ها، آوازها، رقص ها و در برخی موراد آلات موسیقی خاص خود را دارد.

بیایید با هم نگاهی بیندازیم به ۱ آلت موسیقی سنتی و جدید منحصربفرد و عجیب سراسر جهان که بسیاری با نواختن آن ها دیگران و خود را مسحور می کنند و مقداری توازن و ریتم را به زندگی های خشکمان هدیه می کنند.

فلوت بینی (The Nose Flute)

در کمال تعجب این آلت موسیقی در نقاط مختلفی از جهان مورد استفاده قرار می گیرد. فلوت بینی اصالتاً به نیمکره شرقی، تمدن های پولینِزی (Polynesia) و مناطق کرانه ی اقیانوس آرام تعلق دارد. انواعی از فلوت های مشابه این مورد نیز در مناطقی مانند چین، هند یا مناطق صحرایی آفریقا یافت می شود. در هاوایی این ساز را “ohe hano ihu” می نامند که به معنای «فلوت بامبوی بینی» است. این فلوت تنها از یک تکه چوب بامبو ساخته شده و سه یا چهار سوراخ دارد که انگشتان روی آن ها قرار می گیرند. در هاوایی این ساز را معمولا در مهمانی ها یا در خلوت و برای لذت شخصی می نوازند. با این وجود در برخی از موارد نیز دیده شده که از این ساز همراه با آواز، ترانه و حتی رقص های موزون استفاده شده است.

در نیوزیلند، فلوت بینی را از دندان وال درست می کنند و به آن «اِنگورو» (nguru) گفته می شود. روی این ابزار موسیقی حکاکی های ظریفی انجام گرفته و فلوت بدست آمده معمولا مقدس شمرده می شود. در تانزانیا از دو عدد فلوت استفاده می کنند که هر کدام از آن ها در یک سوراخ بینی قرار می گیرد.

اگر چه نواختن این ابزار با بینی کمی غیر عقلانی به نظر می رسد اما چنین روشی باعث می شود که نوازنده بتواند در هنگام فرو بردن هوا از بینی از دهان خود به عنوان یک محفظه برای تغییر پیچش و طنین صدا استفاده کند. بدین ترتیب فلوت می تواند به جای تولید نُت های زیر و بم در گام های مرحله ای مجموعه ای نرم و سریع از نُت های زیر و بم را تولید کند.

با این وجود متاسفانه سنت نواختن این آلت موسیقی منحصربفرد در جهان به سرعت در حال از بین رفتن است. البته هنرمندان سخت در تلاشند که این آلت موسیقی شگفت انگیز را حفظ کنند . نمونه ای جدید از این ساز با نام «هیومناتون» (Humanatone) در سال ۱۹۰۴ توسط شخصی به نام جیمز جی. استیورز ( James J. Stivers) در شهر نیویورک ساخته شد. بر خلاف فلوت های بینی قدیمی، امروزه هیومناتون از پلاستکی ساخته شده و به ملخ هواپیما شباهت دارد.

 

انتهای پیام/

5/5 - (2 امتیاز)
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=19056

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.