تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
14

«سرود سحر» از زبان خواننده زن افغان

  • کد خبر : 18861
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۵
«سرود سحر» از زبان خواننده زن افغان
با قدرت گرفتن طالبان در افغانستان و تصرف شهرهای مختلف، مردم این کشور بعد از دوران کوتاهی آرامش، از ترس این گروه تروریستی دوباره آواره شدند.«غوغا تابان» (خواننده زن افغان)، برای این روزهای افغانستان نوشته: «زمان به‌شکلِ دل‌آزاری می‌گذرد. اکنون آوازم به ساز نیازی ندارد. این صدای مردم است که سرودها را می‌سازد: شب‌های بی‌ترانه نمانه نمانه/بی‌مِهریِ زمانه نمانه نمانه...»

به گزارش خبرگزاری شنو،یک راه پیمایی در شهر مزار شریف خواستار مشارکت زنان در حکومت آینده تحت رهبری طالبان در افغانستان و تضمین برابر حقوق زنان و مردان شدند. این در حالی هست که جنبش طالبان پخش موسیقی و حضور زنان مجری در شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی ولایت قندهار در جنوب افغانستان را ممنوع کرد ، محدودیت‌های سفت و سختی درباره ورزش زنان در این کشور لحاظ کرده است.

اعتراض کنندگان که از جنوب روضه مبارک تا مقام ولایت بلخ در مرکز مزار شریف راه پیمایی کردند، خواستار آزادی و عدالت در حکومت طالبان شدند. معترضان شعار می‌دادند: «نترسید نترسید ما همه با هم هستیم»، «زنان حذف شدنی نیستند»، «شهر تک جنسیتی بوی تعفن دارد»، «کشور بدون زنان، منطقه بی‌زبان»، «انسانیت، نه جنسیت»، «آزادی زنانه حق مسلم ما است».

با تصرف افغانستان توسط نیروهای تروریستی طالبان بیشترین هراس در دل زنان و دختران این سرزمین به وجود آمد. زیرا باید شاهد نابود شدن استعدادهایشان و از بین رفتن آزادی و طبیعی ترین حقوق خود باشند. در همین راستا تابان خواننده زن افغان ترانه زیبایی برای زنان کشورش خواند که در شنو با هم می بینیم

«سرود سحر»

ترانه‌ای در ستایش حماسه‌ی زنانِ افغانستان است؛ زنانی که با قدرت و جسارت چشم در برابر ظلمت و وحشت دوختند و برای حقوق بنیادین‌شان حق‌خواهی کردند. این اثر برآمد تلاش‌ها و ایده‌های رهایی‌بخش جمع کوچکی از فعالان مستقل زنان افغانستان است که به الزام هم‌بستگی برای تحقق برابری، آزادی و رهایی در سطحی منطقه‌ای و جهانی باور دارند.

ملودی «سرود سحر» برگرفته از پارچه‌ی O Antonis میکیس تئودوراکیس است که علی چوپانی آن را تنظیم کرده. دستِ تک‌تک زنانِ هم‌کار در ساختِ این اثر خاصه زهرا موسوی را برای هم‌اندیشی و هم‌قدمی‌اش می‌فشارم.

انتهای پیام/

 

 

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=18861

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.