تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
8
سجاد عزیزی آرام "مدیر کانون ادبی زمستان"

هدف کانون زمستان کشف استعداد در حوزه ترانه و موسیقی است

  • کد خبر : 22785
  • ۰۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
هدف کانون زمستان کشف استعداد در حوزه ترانه و موسیقی است
هجدهمین ماه‌نشست درآستانه با عنوان انتخاب برترینِ برترین‌ها با هدف کشف استعدادهای هنری در دو بخش ترانه وخوانندگی پاپ برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شنو، هجدهمین ماه‌نشست کانون زمستان درآستانه با عنوان انتخاب برترینِ برترین‌ها با هدف کشف استعدادهای هنری در دو بخش ترانه وخوانندگی پاپ برگزار شد.

سجاد عزیزی آرام مدیر کانون ادبی زمستان با اشاره به اینکه این برنامه صرفا مربوط به خوانندگی پاپ و ترانه بود، بیان کرد: دکتر چراغعلی مسئول موسیقی کانون ادبی زمستان با همکاری دیگر اساتید حوزه ترانه و موسیقی از بین آثار ارسالی به دبیرخانه ی‌همایش، در هر دوره پس از بررسی و تحلیل آثار از هر بخش ۵ نفر را به مرحله نهایی معرفی کرده‌اند که در نهایت با حضور سه تن از داوران اصلی در هر بخش؛ برگزیدگان به ارائه آثار خود پرداخته‌اند.

وی ادامه داد: داوران بخش موسیقی پاپ تنها بر مبنای صدای خواننده، کوک، تکنیک، ریتم و خصوصیات صدا اعم از جنس و رنگ و توانایی تحریر نقدهای خود را مطرح می‌کنند و بر اساس این نظرات نفر برتر انتخاب می‌شود. اما گاهی در برخی ماه نشست‌ها هیچ برگزیده‌ای در این دو بخش انتخاب نشده‌اند.

سجاد عزیزی آرام گفت: از حدود یک سال و نیم گذشته یعنی پس از ایام کرونا در حوزه موسیقی خوانندگی پاپ ۵ نفر و در حوزه ترانه ۴ نفر در دوره‌های خود اول شده‌اند.

وی توجه ویژه به هنر اصیل را از اهداف کانون زمستان عنوان کرد و افزود: هنر اصیل هنری است که پایه تجربی، علمی و هنری داشته باشد به همین دلیل بسیاری از موسیقی‌هایی که مردم می‌شنوند ممکن است در محوریت اقدامات ما قرار نگیرد.  در واقع آثاری در حوزه فعالیت ما قرار دارند که دارای هویت و بوتیقای هنری باشند که براساس مبانی نقد از گذشته تا کنون بتوان این آثار را نقد کرد. زیرا آثار ریشه‌دار در هنر ایران عزیز تا همیشه ماندگار هستند و آثار دور از این معقوله فصلی و زود گذرند.

عزیزی آرام گفت: هدف دوم کانون زمستان کشف استعداد در حوزه شعر، ترانه و موسیقی است. بسیاری از شهرستان‌ها به دلیل کمبود امکانات فرهنگی یا توانایی اندک مدیران متولی از برگزاری چنین برنامه‌هایی که ممکن است پله‌ای برای پیشرفت باشد، محرومند که معمولا بسیاری از استعدادهای کشف شده در این برنامه از شهرستان‌ها بوده‌اند.

وی همچنین به تفاوت این برنامه با دیگر تلنت‌های استعدادیابی همچون برنامه عصر جدید اشاره کرد و افزود: برنامه عصر جدید فرایند تعریفی متفاوتی دارد و مبنای قضاوت خواننده‌ها زیرساخت‌های رقابتی و تخصصی نیست به گونه‌ای که یک خواننده با یک کمدین و یک ورزشکار رقابت می‌کند نه با هم صنف‌های خود و گاه پس از برنده شدن در آن لول ملی به دلیل مخدوش بودن پله‌های ترقی و پیشرفت مشخص نیست که آینده هنری او در چه وضعیتی قرار می‌گیرد که گاه ورود زودهنگام به بازار درآمدزایی موجب نابودی هنرمند می‌گردد. اما در کانون زمستان و در دوره‌های نخست درآستانه یکی از خوانندگان به عنوان خواننده رادیو و تلویزیون مشغول به فعالیت گردیده و همکاری‌های خوبی با صدا و سیما انجام داده است.

عزیزی آرام گفت: از آنجایی که برنامه‌های کانون در جمع بزرگان حوزه شعر و موسیقی برگزار می‌شود، یکی از اقداماتی که ما می‌توانیم در جشنواره انجام دهیم این است که کمک کنیم تا آثار تولید شده  متعلق به خود منتخبین باشد و به آهنگ سازان و تهیه کنندگان معرفی کنیم.

دبیر کانون زمستان در خصوص عدم فعالیت در شهرستان‌ها و فضاهای مجازی برای ایرانیان خارج از کشور گفت: ما کانون مردم نهاد غیرتجاری هستیم و وابستگی به هیچ ارگانی نداریم و صرفا با شهرداری تهران و سازمان فرهنگی هنری فعالیت می‌کنیم که کمک‌هایشان در حد در اختیار گذاشتن سالن برگزاری برنامه هاست. این مهم وظیفه ارگان‌های دولتی و فرهنگی کشور است.

وی افزود: نقدهایی که در فضای مجازی به خصوص کلاب هاوس صورت می‌گیرد نقدهای صحیحی نیست. از طرفی ارتباط حضوری باعث می‌شود که نخستین شرط نقد که حفظ ادب و احترام متقابل است رعایت شده که این موضوع در کلاب هاوس فاقد ارزش است. بنده نه تنها کلاب هاوس بلکه تمام امکانات فضای مجازی را صرفا شایسته اطلاع رسانیمی دانم و برای کانون‌ها این فضا را مناسب آموزش و نقد نمی‌دانم. البته ممکن است در فضای دانشگاهی بتوان ارزش گذاری آموزشی برای این تکنولوژی قائل شد اما در فضای عمومی جامعه خیر.

وی ادامه داد: روزی که این کانون تشکیل شد برای یک محله و یک منطقه بود و به مرور با گسترش این کانون حوزه فعالیت‌ها به سطح شهر تهران گسترش یافت.

سجاد عزیزی آرام بیان کرد: برنامه کانون در دوره کرونا توانست روحیه شاد و امیدبخشی برای مخاطبین ایجاد کند.

وی افزود: روند فعالیت‌های فرهنگی کشور در ۳ سال شیوع بیماری کرونا روبه سقوط بوده و بعضا در پاره‌ای از فعالیت‌های هنری دچار عقب افتادگی و از هم پاشیدگی شده‌ایم. کماکان تعطیلی انجمن و گروه‌ها و کانون‌های ادبی و موسیقی از معظلات سالهای ابتدایی قرن جدید است.

در ادامه عزیزی آرام به شرایط انتخاب آثار اشاره کرد و گفت: ویدیوهای ارسال شده نباید به صورت داب اسمش، ضبط شده از قبل و استودیویی باشد و آن چیزی که می‌پذیریم صدای خام خواننده بدون ملوداین است. در شعر و ترانه نیز متن اثر کفایت می‌کند.

دور جدید ماه‌نشست‌های درآستانه پس از پایان ماه‌های محرم و صفر از سر گرفته خواهد شد.

انتهای پیام/

5/5 - (4 امتیاز)
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=22785

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.