تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
6

زندگی هنری «عطا جنگوک» نوازنده تار و سه تار

  • کد خبر : 23414
  • ۲۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۹
زندگی هنری «عطا جنگوک» نوازنده تار و سه تار
«عطا جنگوک» در ۲۲ مهرماه ۱۳۲۷ هجری شمسی بدنیا آمد. زادگاهش شهرستان لار مرکز شهرستان لارستان از توابع استان فارس، است.

/به گزارش خبرگزاری شنو ،«عطا چنگوک» در ۲۲ مهرماه ۱۳۲۷ هجری شمسی بدنیا آمد. زادگاهش شهرستان لار مرکز شهرستان لارستان از توابع استان فارس، است.

زندگینامه

در کودکی، منزل خاله اش در شیراز مقصد سفرهای تابستانه شان بود. شوهرخاله اش، آقای ایلاقی، تار می نواخت و رفته رفته ، عطا مجذوب صدایی شد که ازین زخمه و سیم و چوب بر می خواست. هرچند پدرش نیر اهل ذوق و هنر بود. تار داشت و مشق تار می کرد اما شرایط اجتماعی آن روزگار و تاکید پدر بر تحصیل فرزندان، مجال مناسبی برای فراگیری ساز برای عطا فراهم نکرد.

با ابزاری ساده و سیم و جعبه و دسته ای خودساخته و ابتکاری برای خودش ساز تار می نواخت . سفرهای تابستانی، فرصتی شد تا عطا، آموختنی هایی از دنیای موسیقی ایرانی را از آقای ایلاقی، بیاموزد. شوهرخاله اش، اولین معلم موسیقی عطا شود.

پس از او، در جوانی، از درس های محمدحسن عذاری آموخت. حضور و سکونت در تهران و قبولی در رشته موسیقی دانشکده هنرهای زیبا، زمینه را برای پیگیری جدی علاقه دوران کودکی و نوجوانی فراهم کرد. در هنرستان شبانه موسیقی تهران، موسیقی ایرانی و نوازندگی تار را نزد علی اکبر شهنازی، نورعلی برومند، داریوش صفوت، حبیب الله صالحی و غلامحسین بیگجه خوانی ادامه داد و به نوازنده قابلی تبدیل شد. برخی او را از شاگردان فعال و پرکار علی اکبر شهنازی می دانند. مرکز حفظ و اشاعه موسیقی در سال ۱۳۵۰، به همت داریوش صفوت تأسیس شد. برخی از نوازندگان و دانشجویان دستچین شده به این مرکز پیوستند از جمله : محمدرضا لطفی، داود گنجه ای ، حسین علیزاده ، علی اکبر شکارچی، داریوش طلایی و عطا چنگوک.

اجرای چند کنسرت و مشارکت در تولید چندین آلبوم و ساخت قطعات تصانیف  و سرود، بخشی از فعالیت های چنگوک بود. او همچنین، به عنوان مدرس و معلمی پرکار به آموزش موسیقی و تار و سه تار نوازی شناخته می شود که آموخته هایش از قدما خصوصا شیوه تارنوازی علی اکبر شهنازی را، به نسل بعد منتقل کرد.

 

چنگوک و موسیقی فولکلور

یکی از فعالیت های جدی عطا چنگوک که موجب شد او و موسیقی اش بیشتر شناخته و شنیده شود. فعالیت او در عرصه موسیقی فولکلور بختیاری است. تولید چندین آلبوم و اجرای کنسرت و انتشار کتاب موسیقی بخشی از فعالیت او در این زمینه است. آلبوم « مال کنون»؛ « هی جار»، « نوروز، تکنوازی سه‌تار و «سرو ماه»، «یار کدیم» در مورد موسیقی بندر عباس»، از معروف ترین های آن هاست.

علاوه بر این عطا چنگوک، یکی از پژوهشگران فعال پیرامون موسیقی فولکلور بختیاری محسوب می شود. علاوه بر تدریس یافته ها،آثار مکتوب هم مانند موسیقی محلی فارس و بیست ترانه محلی فارس ، ار او منتشر شده است.

چنگوک در جایی می گوید: «موسیقی بختیاری در موسیقی مناطق ایران جایگاهی خاص دارد و قابل مقایسه با موسیقی های دیگر مانند کردی، آذری، مازندرانی و…. نیست. به نظر من موسیقی بختیاری به غنایی که باید برسد، رسیده اما به جایگاهی که عرضه شود و امروزی و پربار شود نه. این دست مایه باید توسط تحصیل کرده های موسیقی و هنرمندان متعهد  به درستی پرورش یابد.»

او درباره علاقه و دابستگی اش به موسیقی بختیاری می گوید: « وجود خودم را در آن دیدم، درد و رنج خودم را / موسیقی بختیاری ارزش بالایی دارد. من کارهای دیگری هم دارم، آیا کسی هست که قدم جلو بگذارد؟ اگر هست من هم هستم.»

عطا چنگوک برای موسیقی کلاسیک ایرانی نیز آهنگسازی کرده است. آلبوم های «چشم به راه (خواننده: شهرام ناظری)»/ «همسایه (خواننده: علیرضا افتخاری)» و «سرو و ماه (خواننده: بهرام باجلان)» از ساخته های او در زمینه موسیقی سنتی است.

استاد عطاء جنگوک نوازنده برجسته تار و سه تار و مدرس با سابقه موسیقی ایرانی عصر چهارشنبه در تاریخ   اول اردیبهشت ۱۳۸۹ بر اثر سکته قلبی در سن ۶۲ سالگی دار فانی را وداع گفت.

انتهای پیام/.

4/5 - (4 امتیاز)
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=23414

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.