تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
5

همنوایی «ساز نی» با شعر فارسی در رثای شهیدان کربلا

  • کد خبر : 22827
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
همنوایی «ساز نی» با شعر فارسی در رثای شهیدان کربلا
مراسم «نای و نی» در گرامیداشت واقعه کربلا با حضور شاعران و نی نوازان کشور و به همت دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شنو، مراسم «نای و نی» در گرامیداشت واقعه کربلا با حضور شاعران و نی نوازان کشور و به همت دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان صدا و سیما برگزار شد.

در این مراسم که با حضور نی نوازان برجسته از جمله محمدعلی بهمنی، حسن ناهید، منوچهر غیور و شاعرانی از روسیه و تاجیکستان و پاکستان عصرسه شنبه یازدهم مرداد ماه در سالن کوثر سازمان صدا و سیما برگزار شد.  ۲۰ هنرمند و نی نواز ارزنده کشور قدردانی شد.
علیرضا قزوه مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان در این مراسم گفت: ساز نی همیشه در زندگی ما ایرانیان بوده و در زندگی ما درخشیده است کسی از ما نیست که با ساز نی انس نداشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به موسیقی در رسانه ملی گفت: چندی پیش آلبوم موسیقی استاد هنرمند تاجیک، دولتمند خالف رونمایی شد و آیین نای و نی دومین برنامه دفتر شعر و موسیقی و سرود سازمان است. این برنامه‌ها به صورت ماهانه برگزار خواهد شد.
مدیر دفتر شعر و موسیقی سازمان تصریح کرد: می‌کوشیم تا راه‌هایی برای تلفیق شعر امروز و موسیقی پیدا کنیم. از نظر ما شعر و موسیقی در روزگار ما از هم دور افتاده و وقت آن است که به همنوایی این دو خطه ادبی و هنری در رسانه ملی بیشتر توجه کنیم.
در ادامه، قزوه قصیده خود با نام های را با اقتباس از شعر غالب دهلوی، شاعر هندوستانی همراه با نوای نی قرائت کرد.

دنیا شیفته زبان فارسی است

در ادامه دکتر بوری کریم اف استاد دانشگاه مسکو که در این برنامه حضور داشت گفت: ایران شاهد هم نوایی شعر و موسیقی است. دنیا شیفته زبان فارسی است و ما با این زبان در تاجیکستان و در مجامع علمی جهان و نیز در ایران با این زیبایی گفت‌وگو می‌کنیم .
بوری کریم اف آرزو کرد زبان و ادبیات مشترک ، پیوند دهنده سیاست، اقتصاد و فرهنگ دو کشور ایران و تاجیکستان باشد و افزود: خوشحالم که در این برنامه شرکت داشتم.
وی در پایان دو سروده از اشعار خود را به علاقه مندان تقدیم کرد که با نی نوازی یکی از هنرمند ارزنده نی همراه بود.

علیرضا میر علینقی پژوهشگر موسیقی با اشاره به هنر نی نوازی و تاریخچه این ساز در ایران گفت: نی اولین ساز ابداعی بشر و در امتداد نای انسان است. همواره در تمام دوران در ایران نواخته شده‌ است.
وی با یادی از زنده‌یاد حسن کسائی گفت: افتخار دارم که در عصری زندگی می‌کنم که چنین استادانی حضور داشتند. هنر نی نوازی مدیون این اساتید است. ساز نی همواره با همنوایی شعر فارسی همراه بود و اما به این شکل کمتر مورد توجه قرار گرفته بود.

سید احمد شهریار، شاعری از کشور پاکستان نیز گفت: سال‌ها ساکن ایران هستم. این اولین بار است با این ساز شعرخوانی می‌کنم و تجربه جالبی بود.
سیدمحمد عبدالحسینی خواننده سینما و تلویزیون نیز ابیاتی در وصف نی نوازی و در تجلیل دو هنرمند پیشکسوت نی نواز حسن ناهید و منوچهر غیور خواند.

اساتید و شاعران

در این برنامه استادان شعر و موسیقی چون حسین اسرافیلی، رضا اسماعیلی، مرتضی امیری اسفندقه. نادر بختیاری، مصطفی محدثی خراسانی، علی محمد مودب، محمود اکرامی فر. عبدالجبار کاکایی با سروده‌های دلنشینی با ساز نی نوازندگان در رثای شهیدان کربلا همنوازی و هم خوانی کردند.
امیر سیاوش‌پور، حسین قاسم‌زاده، امیر آزاد، مرتضی صناعی، حسن علی‌تبار، سعید فهیمی، منوچهر قیوم، جمشید قلی‌پور، سیاوش اسدپور و حسین مشکان. نی‌نوازان حاضر در این مراسم بودند که با رخصت از استادان حسن ناهید و منوچهر غیور در همراهی با شاعران کشور و در رثای شهید کربلا به اجرای هنر خود پرداختند.
در ادامه از کتاب استاد بوری کریم با نام روز وصال از مؤسسه فرهنگی شاعران پارسی زبان رونمایی شد.

هنرمندان برجسته موسیقی کشور از جمله حسام الدین سراج، مسعود حبیبی، عبدالرسول کارگشا. علیرضا میرعلینقی، داوود ورزیده، فرهاد برنجان از دیگر مهمانان آیین نای و نی بودند. قدردانی و گرامیداشت دو استاد موسیقی، حسن ناهید و منوچهر غیور و شاعر پیشکسوت، محمدعلی بهمنی بخش پایانی برنامه نای و نی بود. با حضور شاعران و نوازندگان انجام شد و شاگردان همراه با استادان خود عکس یادگاری گرفتند. میهمانان این مراسم با غزل خوانی محمدعلی بهمنی بدرقه شدند.

انتهای پیام/

5/5 - (4 امتیاز)
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=22827

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.