تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
9

در مجله موسیقی « دانگ » رادیو نمایش چه گذشت ؟

  • کد خبر : 17954
  • ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
در مجله موسیقی « دانگ » رادیو نمایش چه گذشت ؟
هشتمین قسمت از برنامه دانگ ، پنجشنبه‌ 14 مرداد ساعت ۱۸ عصر به روی آنتن رادیو نمایش رفت.

به گزارش خبرگزاری شنو، مجله موسیقی«دانگ» رادیو نمایش، با اجرا و تهیه‌کنندگی اسماعیل باستانی اخبار حوزه موسیقی را تحلیل و بررسی می‌کند و به گفتگوی تخصصی با اهالی موسیقی می‌پردازد. دراین قسمت نوژان حیدری مجری و کارشناس برنامه که به دلیل بیماری کرونا در قرنطینه به سر می‌‌برد روی خط تلفن با برنامه همراه بود.

اولین بخش این برنامه مطابق معمول، موزیک‌باز بود که اسماعیل باستانی در این بخش به معرفی تازه‌های موسیقی در هفته‌ای که گذشت پرداخت. قطعات «زیبا» با صدای آرمان گرشاسبی، «در رقص آی» با صدای حسین یوسفی و حامد قاسمی، «تو آخرین زنگت» با صدای سعید آذر، «رسم عشق» با صدای فرزاد فرخ، «به جون تو» کاری از گروه ماکان بند، «رویای تو» با صدای حمید سبزیان، «بیرون خبری نیست» با صدای برنا و تنها، «من اون عشقم» با صدای بهنام خدا رحمی، «ماهی کنار رود» با صدای محسن چاوشی تازه‌ترین قطعات بازار موسیقی بود که در این بخش معرفی شدند.

باستانی همچنین از انتشار قطعه «نفس زمین» که کاری از اشکان خطیبی و گروهش است خبر داد.

باستانی گفت اشکان خطیبی این قطعه را به روح ارشا اقدسی تقدیم کرده است.

در ادامه برنامه نوژان حیدری گفت: چهارشنبه هفته گذشته کیهان کلهر به همراه اردال ارزنجان نوازنده کردتبار باغلاما در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداختند. خبری هم منتشر شده مبنی بر اینکه کیوان کلهر ساخت موسیقی سریالی در شبکه نمایش خانگی را بر عهده گرفته است. وی تصریح کرد این اولین تجربه کیهان کلهر در ساخت موسیقی فیلم نبوده. کلهر مشاور موسیقی در انیمیشن معروف روح بوده است.

بخش بعدی برنامه مصاحبه تلفنی با خواننده گیلانی بیژن لرد بود.

لرد در پاسخ به این سوال که چرا به سمت موسیقی فولکلور رفته است گفت: موسیقی نواحی و فولکلور ایران متاسفانه با تمام لطافتی که دارد از بعد حجم ضعیف است. حجیم ترین ساز در این موسیقی دهل است. با توجه به همین و ضاعقه مخاطب امروز و جهت دار و قالب شدن موسیقی الکترونیک و همچنین با توجه به اینکه موسیقی اصیل همچنان مخاطبان خودش را دارد. تصمیم گرفتم موسیقی نواحی را آداپته کنیم. ما در قطعاتمان از اصالت موسیقی فولکلور استفاده کردیم و موسیقی الکترونیک را هم کمک گرفتیم تا کارهای اصیل را به روز به گوش مخاطبان برسانیم.

لرد در ادامه و درباره این‌که نوژان: چرا موسقی نواحی و فولکلور در سالهای اخیر مهجور مانده گفت: سیاست گذاری و عدم رقبت نوازنده‌ها و اهالی موسیقی از دلائل مهم آن است اما بی معرفتی سرمایه گذاران و مسئولین که به دنبال پول هستند علت دیگر این مهجوریت است. اما تا وقتی خوراکی به مخاطب ندهیم و بازخورد نگیریم، نمی‌توانیم بگوییم آنها این نوع موسیقی را دوست دارند یا نه. نمونه موفق این کار آلبوم اول گروه چارتار است که خیلی مورد استقبال قرار گرفت.

این خواننده همچنین گفت: تنها حامی در این راه، جسارت من وگروهم بود. اوایل نوازنده هایی که همراه ما بودند مخالفت داشتند و معتقدد بودند این کار ریسک است. اما من همه مسئولیت این کار را پذیرفتم و کار که آماده شد مورد استقبال قرار گرفت. اگر موسیقی الکترونیک را از قطعات ما حذف کنید به همان اصل ملودی فولک می‌رسیم. ما روی ملودی‌ها دستکاری نکردیم. اگر در روستاهای گیلان نوازنده پیشکسوتی پیدا کنید دقیقا همین ملودی را میزند. دغدغه تنظیم کننده ما این است که یک گیلانی بتواند در ماشینش موسیقی گیلانی هم گوش کند.

وی درباره دغدغه ترانه‌هایش و اینکه آیا دغدغه اجتماعی هم دارد یا نه گفت:
طبق برنامه‌ریزی و دورنمایی که داریم به سمت ترانه‌های اجتماعی هم خواهیم رفت. من خودم دغدغه اجتماعم را دارم.قرار بود در هفته‌های اخیر قطعات شادی را منتشر کنیم، اما به لحاظ شرایط روحی اجتماع دست نگه‌داشته‌‌ایم . من با آثار فولکلور به مردم شناخته شده‌ام. کم‌کم به کارهایی که مال خودمان است و دغدغه‌های شخصی‌مان است هم می‌رسیم.

لرد درباره جایگاه موسیقی نواحی در بازار موسیقی ایران گفت: این نوع موسیقی مخاطبش را دارد. اما باید برای بیشتر شدن مخاطبانش کارهایی بکنیم. به عنوان مثال برگزاری جشنواره موسیقی اقوام ملل می‌تواند به بیشتر شناخته شدن این موسیقی کمک کند. اینگونه موسیقی اقوام ایران در کنار اقوام دیگر کشو‌رها شنیده می شود. وی در پایان از مخاطبان برنامه خواست هوای هنرمندانی که در حوزه موسیقی نواحی فعالیت می‌کنند را داشته باشند. چون در ایران هیچ مسئولی هوای ما را ندارد.

در ادامه برنامه نوژان حیدری گفت به نظرم کرونا باعث پوست‌اندازی بازار موسیقی ایران می‌شود. باستانی هم با اشاره به اینکه صد وپانزده سال پیش در چنین روزی فرمان مشروطیت امضا شده و کوچک جنگلی جانش را در همین راه از دست داده است از مخاطبان خواست قطعه کوچک جنگلی با صدای بیژن لرد را بشنوند.
در ادامه برنامه نوژان حیدری از انتشار قطعه «بیچاره» کاری از گروه آنسامبل سیریا خبر داد.

و سپس محمد لاریان آهنگساز و خواننده این گروه روی خط تلفن میهمان برنامه بود.

لاریان درباره اینکه چرا به سراغ موسیقی‌ای با این حال و هوا رفته گفت: گروه سیریا حدود ده سال پیش تشکیل شد. ابتدا موسیقی فولکلور کار می‌کردیم تا اینکه به این فکر کیردیم می‌توانیم این نوع موسیقی را به شکل بهتری ارائه کنیم. تغییراتی در کارهایمان انجام دادیم. سپس محسن صغیری تهیه‌کننده ما شد و به صورت جدی به سمت موسیقی فولکلور رفتیم. وی درباره معنای سیریا چنین توضیح داد: سیریا در اصطلاح به معنی اهالی موسیقی است. در دوران قاجار کسانی بودند که ساز می‌زدند تا مردم را شاد کنند. در آن دوران در جنوب مردم افسرده بودند و دستور داده شد نوازنده‌هایی در جنوب به نواختن بپردازند تا حال مردم را خوب کنند. نام این گروه‌ها سیریا بود.

لاریان درباره غرابت موسیقی بوشهری‌ای که در این سالها شنیدیم با موسیقی اصیل بوشهری ضمن ابراز خوشنودی از طرح این سوال گفت:
چون بوشهر بندر بوده وگمرک داشته، اقوام و ملیت‌های زیادی به بوشهر آمدند و رفتند. این مراودات باعث انتقال برخی چیزها شد. مثلا دمام یا نی‌انبان از کشور دیگری به ایران آمده است. اگر بخواهیم موسیقی جنوب را بررسی کنیم باید بگویم موسیقی بندرعباس از بوشهر شادتر است. موسیقی بوشهر اساسش در موسیقی سوگواری بوشهر است. ما هرچیزی در موسیقی کلاسیک و غربی و شرقی دنیا داریم در موسیقی سوگواری بوشهر هست. این موضوع خیلی جالب و قابل بررسی است. حتی کارآوا که در تمام شهرها و اقوام هست، در بوشهر رنگ دین و مذهب دارد.

لاریان درباره ایده ترانه‌هایش گفت: این ایده‌ها اتفاقی است و بستگی به حال و روزمان داد. ترانه‌ها را معمولا خودم می‌نویسم. وی درباره پرفورمنس در اجراهای موسیقی گفت: این مساله برای من بسیار حساس و جدی است. خواننده باید اجراگر باشد.چرا که ما وظیفه‌ای ورای موسیقی اجرا کردن داریم. این مساله برای ما اهمیت زیادی دارد. من نمی‌توانم بایستم و بخوانم.
خواننده گروه سیریان درباره از هم پاشیدن گروه‌ها بعد از مدتی گفت: ما به این مساله فکر نمی‌کنیم. ما همه کارهایمان را گروهی انجام می‌دهیم. البته ممکن است جبر زمان ومکان باعث شود که گروه ما هم از هم بپاشد اما به آن فکر نمی‌کنیم. ممکن است روزی کاری از گروه ما بشنوید که آهنگساز آن من نباشم.
به گفته اسماعیل باستانی تهیه‌کننده و مجری برنامه ، فصل اول «دانگ» در این برنامه به پایان رسید وفصل دوم پس از دهه اول محرم پخش خواهد شد.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=17954

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.