تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
6

از نوای عود عربی تا گفتار فارسی و تار تنبک ایرانی

  • کد خبر : 14673
  • ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
از نوای عود عربی تا گفتار فارسی و تار تنبک ایرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو،”مونا فرجاد” بازیگر تئاتر و تلویزیون جدیدا به ساخت قطعات نمایشی پرداخته است که کاملا ریتمیک و بر اساس ترتیب حروف الفبا هستند که برخی از آن ها موزیکال می‌باشد. وی تا کنون ۷ اپیزود از این مجموعه را در صفحه شخصی خود منتشر کرده است. مونا فرجاد در توضیح چرایی […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو،”مونا فرجاد” بازیگر تئاتر و تلویزیون جدیدا به ساخت قطعات نمایشی پرداخته است که کاملا ریتمیک و بر اساس ترتیب حروف الفبا هستند که برخی از آن ها موزیکال می‌باشد. وی تا کنون ۷ اپیزود از این مجموعه را در صفحه شخصی خود منتشر کرده است.

مونا فرجاد در توضیح چرایی ساخت قطعات «تک گویی‌های زنانه» گفته: در یکسال گذشته به دلیل شیوع کرونا تئاتر کم رونق شده و همه ما دلتنگ برای فضای تئاتر هستیم. به عنوان كسی كه تئاتر می‌بینم و كار می‌كنم، این خلاء نبود تئاتر را احساس كردم. فكر كردم شاید خیلی‌ها مثل من باشد. تصمیم گرفتم كه كارهای نمایشی در صفحه‌ام انجام دهم. طبیعتاً وقتی یك نفر بخواهد یك كاری انجام دهد و امكاناتی مانند صحنه و بازیگرهای دیگر را نداشته باشد، به كارهای تك‌گویی روی می‌آورد.

وی در پاسخ به نحوه اجرای این اثر گفت: حروف الفبا ۳۲ حرف است و یك ترتیبی دارد و می‌شود ۳۲ هفته متوالی و هر هفته توجه و تمركز روی یكی از حروف الفبا می باشد. برای خودم چالش و چیز جذابی بود و فكر می‌كردم شاید برای بینندگانی كه صفحه من را دنبال می‌كنند، جالب، تازه و نو باشد. ضمن اینكه یك محتوایی هم داشته باشد و همین طور فقط یك نمایش نباشد. من و دوست نویسنده‌ام فكر كردیم كه چقدر خوب است آموزشی هم در دل خودش داشته باشد. به خاطر همین به كتاب واژگان فرهنگ عامیانه رجوع كردیم و بنا بر این شد كه آموزشی هم در این بین وجود داشته باشد. واژگان و كلمات عامیانه كه این روزها به دست فراموشی سپرده شدند یا از آن‌ها خیلی استفاده نمی‌شود .

مونا فرجاد در اپیزود حرف «ب» از ساز تار به عنوان زیر صدا استفاده کرده است. در انتهای اپیزود حرف «پ» این مجموعه می‌توانیم ترانه «پرستوها» اثری از سوسن که ترانه‌ای قدیمی و نوستالژیک است را بشنویم که به این کار جلوه ویژه‌ای داده است. در اجرای حرف «ت» امیرحسین انصافی همراه با مونا فرجاد به صورت همزمان به نواختن تنبک پرداخت؛ همچنین در اجرای حرف «چ» نیز امیرحسین انصافی به نواختن ساز کوزه که سازی کوبه‌ای با حال و هوای آسیایی شرقی است پرداخت.
فرجاد در اپیزود حروف «ث و ص» از قطعه عود نوازی یوسف الفونی که در آلبوم گزیده‌ای از موسیقی شبه جزیره عربستان است استفاده کرده و فضای این کار را به فضای عربی برده است.

انتهای پیام/

 

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=14673

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.