تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
9

برنامه‌ای برای گروه‌های کمتر دیده شده در موسیقی

  • کد خبر : 13188
  • ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
برنامه‌ای برای گروه‌های کمتر دیده شده در موسیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، به سراغ نیما بانک برنامه ساز و کارگردان مسابقه‌ی استعدادیابی «بندبازی» رفتیم و با ایشان گفتگویی پیرامون مسابقه بندبازی داشتیم که در ادامه می‌‎خوانید. علت پخش در شبکه خانگی در واقع این شبکه خانگی بود که سراغ من آمد و ایده اولیه این برنامه در کارگاه ایده پردازی «فیلم نت» […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، به سراغ نیما بانک برنامه ساز و کارگردان مسابقه‌ی استعدادیابی «بندبازی» رفتیم و با ایشان گفتگویی پیرامون مسابقه بندبازی داشتیم که در ادامه می‌‎خوانید.

علت پخش در شبکه خانگی

در واقع این شبکه خانگی بود که سراغ من آمد و ایده اولیه این برنامه در کارگاه ایده پردازی «فیلم نت» طراحی شده بود و مجموعه فیلم نت به من کارگردانی این کار را پیشنهاد داد. در هر صورت شبکه‌های نمایش خانگی و تلویزیون‌های اینترنتی هم زیر نظر ساتراست و قوانین نیز همسو با صدا و سیما و وزارت ارشاد است. طبیعتا هرچه قانون بگوید ما اجرا می‌کنیم.

ادعای «ترین» های این مسابقه

پسوند «ترین» را که همه می‌گویند، گویا این جزء ادبیات برنامه سازی و تبلغیات شده است. اتفاقاََ ما چندان اصراری نداریم که بگویم بزرگترین! بله در نوع خودمان بزرگ هستیم اما اصرار ما بر بی‌مانندی و منحصر به فرد بودن برنامه است چراکه مسابقات استعدادیابی زیادی در تمام دنیا و ایران برگزار می‌شود؛ همان‌طور که قبلاََ هم شده، در حال حاضر هم در حال انجام شدن است و بعداََ هم خواهد شد. مجموعه ما در این برنامه ژانری را انتخاب کرده که تا امروز به آن پرداخته نشده بود. ما به سراغ گروه‌های موسیقی رفتیم و این موضوع بسیار تخصصی است، ممکن است هر آدمی با استعداد خواندن بر روی صحنه‌ی مسابقه استعدادیابی برود و اقبال با او یار باشد یا شخصیت کاریزماتیک فرد، همراهی مردم و داوران را به همراه داشته باشد و فرد بتواند در آن تلنت‌شو موفق شود اما لزوما فردی که به این صورت وارد یک شو استعدادیابی می‌شود متخصص نیست ولی در کار ما پایه و اساس، تخصص در موسیقی است یعنی در یک بند باید نوازند، شعر، هارمونی و ساخت موزیک و در کل هماهنگی عالی وجود داشته باشد. ما در این چند روزه شاهد به وجود آمدن بندهای جدید برای شرکت در مسابقه هستیم من فکر می‌کنم گروه‌ها و بندهایی که سابقه همکاریشان طولانی‌تر است شانس بیشتری در این رقابت خواهند داشت.
من از این رو می‌گویم که برنامه ما منحصر به فرد است که طی تحقیقات تیم ما برنامه‌ایی به این شکل نه تنها در ایران بلکه در هیچ‌کجای دنیا ساخته نشده است مگر نمونه‌ایی که آقای سایمون اوایل دهه‌ی ۸۰ میلادی ساخت که آن هم بیشتر برای بند‌های رپ بود و مخاطبان خاص خودش را داشت.

جزئیات بیشتر از این رقابت

راستش بنا به سیاست‌های روابط عمومی‌مان نمی‌توانم در حال حاضر جزئیات خاصی را منتشر کنم و ترجیح می‌دهم هر چیزی در زمان خودش رونمایی شود؛ اما نحوی برگزاری مسابقه به این شکل است که ابتدا گروه‌ها آثارشان را ارسال می‌کنند و بعد ما مطابق با استاندرادهای تعریف شده در مسابقه از بینشان ۵۶ گروه را انتخاب می‌کنیم که به مسابقه اصلی راه پیدا می‌کنند. نحوی داوری نیز تا جایی با نظر داروان است و از جایی دیگر رأی مردم هم در داوری تأثیرگذار خواهد بود.

دلیل انتخاب خانم شریفی‌نیا برای داوری

اهالی موسیقی ایشان را توصیه کردند. برای من نظر آقایان عصار، حاجیلی، صفاریان و نعمتی مهم است و تمامی آن‌ها بر حضور خانم شریفی‌نیا تأکید داشتند. ما به هر حال می‌خواستیم که حداقل یک داور خانم داشته باشیم و دیگر اینکه ایشان هم فرد حرفه‌ایی در زمینه تصویر هستند، مسائل و چالش‌های ما را درک می‌کنند و تحصیلات ایشان کاملا با برنامه ما مرتبط هست. ایشان کارشناسی ارشد موسیقی جهانی دارند، مدرس موسیقی می‌باشند، مسلط به نواختن چند ساز هستند و در چند بند حضور داشتند. فکر می‌کنم این‌ها همه مهر تأییدی باشد به درست بودن انتخاب خانم ‌شریفی‌نیا برای داوری این مسابقه، ضمن اینکه وقتی کار ما قرار است به صورت یک شو تلوزیونی نمایش داده شود مسئله نمایش بسیار اهمیت پیدا می‌کند و من فکر می‌کنم خانوم شریفی‌نیا بهترین گزینه هستند.
ما یک جامعه کاملا مردانه نیستیم و خانوم‌ها هم نیمی از اجتماع ما هستند. درست است که مطابق برخی قوانین خانوم‌ها نمی‌تواند در بعضی عرصه‌های هنری حضور پیدا کنند اما ما در برنامه سازی باید سلیقه بانوان جامعه را هم در نظر بگیریم.

تفاوت این مسابقه با سایر مسابقات استعداد یابی

برنامه ما صرفا یک برنامه سرگرمی یا استعدادیابی نیست و رویکردی متفاوت و متمرکز و تخصصی روی موضوع گروه‌های موسیقی دارد، گروه‌هایی که موقعیت و فرصت دید شدن را نداشتند یا به قول خودشان مافیای موسیقی به آن‌ها اجازه دیده شدن نداده است، البته که ما خوشحال می‌شویم که گروه‌های حرفه‌ایی و مطرح هم در این رقابت شرکت کنند تا عیارشان در مقابل داوران و مردم محک زده شود. ما این فرصت را برای مدعیان موسیقی فراهم می‌کنیم تا هنر خود را مورد قضاوت قرار دهند. فکر می‌کنم این موضوع که گروه‌های کمتر دیده شده و غیر معروف فرصت دیده شدن پیدا می‌کنند تأثیر جدی و عمیقی روی جریان موسیقی کشور خواهد گذاشت.

چالش‌های مسیر ساخت مسابقه

این اولین تجربه من در بخش برنامه سازی برای موسیقی است. تا این لحظه چالشی به صورت جدی و مهم نداشتیم و بیشتر چالش‌های ما مربوط به مسائل تولید است و خداروشکر تمام بخش‌هایی که با آن‌ها طرف مذاکره بودیم تا امروز با ما همکاری خوبی داشتند و لازم می‌دانم بگویم مدیریت مجموعه فیلم نت در برنامه‌سازی به خوبی از ایده‌های جدید استقبال کرده و پشتیبان بسیار قوی‌ برای تیم برنامه ساز ما هستند.

تدابیر شرایط کرونا

با توجه به اینکه کرونا جزئی از زندگیمان شده ما نمی‌توانیم روند زندگی را متوقف کنیم و سعی می‌کنیم خودمان را با شرایط وفق دهیم. سعی ما در مجموعه، پایین آوردن رسیک تا جای ممکن است؛ به گونه‌ایی که ورودی‌های شرکت کنندگان، داوران و تماشاچی‌ها با هم متفاوت است و افراد کمترین برخوردها را با یکدیگر دارند و دو تیم پزشکی نیز از الان در لوکیشن مستقر هستند؛ در حالی که ما هنوز در مرحله پیش تولید هستیم و تیم پزشکی در صورت لازم تست‌های متناسب را از تیم می‌گیرد و نیز موضوع فاصله گذاری اجتماعی حین ضبط را به صورت جدی انجام خواهیم داد. با تمام این‌ها احتمال ابتلا صفر نیست و کسی نمی‌تواند این ادعا را داشته باشد که این احتمال را صفر می‌کند. اما ما تمام تلاشمان را کردیم تا طبق پروتکل‌های ستاد کرونا عمل کنیم و مطمئناََ تا زمانی که مجوزهای لازم برای ضبط را از ستاد مبارزه با کرونا دریافت نکردیم هیچ اقدامی جهت برداشت و ضبط نخواهیم داشت.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=13188

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.