تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
6

حمایت از گروه‌‌های سرود با استعداد کشور در «لیگ سرود ایران»

  • کد خبر : 27345
  • ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۹
حمایت از گروه‌‌های سرود با استعداد کشور در «لیگ سرود ایران»
مدیر «شهر سرود» گفت: لیگ سرود، دارای ۶ مرحله است، از اربعین شروع شده و در ادامه ولادت حضرت رسول الله (ص)، روز دانش‌آموز، ایام فاطمیه (س)، سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و در نهایت به دهه فجر می‌رسد. هر مرحله داوری انجام می‌شود و گروه‌های برتر مانند جدول مسابقات ورزشی امتیازهای‌شان مشخص خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری شنو ؛ فصل سوم مسابقات «لیگ سرود ایران» به منظور پیشرفت و ارتقای کیفی گروه‌های سرود و اجراهای زنده گروهای سرودی و نگاه ویژه به اجرای نمایشی (پرفورمنس) همزمان با اربعین حسینی به همت مجموعه شهر سرود مرکز آوای انقلاب اسلامی (مأوا) آغاز شد. قرار است این رقابت‌ها در ۶ مرحله تا دهه فجر امسال ادامه داشته باشد و در نهایت ۳ گروه سرود برتر طی مراسمی معرفی و علاوه بر دریافت اعتبارات مالی و حمایت از سوی مجموعه شهر سرود به صورت مستقیم به مرحله نیمه‌نهایی برنامه تلویزیونی «همآهنگ» راه پیدا کنند.

امین صافی‌زاده، مدیر تشکیلات «شهر سرود» با بیان هدف برگزاری لیگ سرود گفت: «هدف لیگ سرود استفاده از گروه‌های سرود نوپایی است که از عمرشان نهایت یک تا دو سال گذشته باشد. چون برخی گروه‌های سرود بعد از گذشت مدتی اقدام به کپی از کارهای دیگران می‌کنند و بر این باورند که گروه‌های بزرگ‌تر و حرفه‌ای در حال به دست آوردن موقعیت‌هایی هستند که آنها از به دست آوردن آن جامانده‌اند. برای همین به مرور این گروه‌های نوپا دچار سرخوردگی می‌شوند. لیگ سرود به راه افتاده تا به تولید محتوای درست در این زمینه بپردازد و قطعاتی تولید و در اختیار این گروه‌ها قرار دهد تا حس سرخوردگی در میان آنها از بین برود. از این رو در هر مرحله یک قطعه جدید در اختیارشان داده می‌شود تا تشویق شوند و این قطعات را اجرا کنند. از اجرای‌شان نیز می‌توانند فیلم بگیرند و به لیگ سرود ارسال کنند تا بعد از داوری در صورت کسب امتیاز لازم برنده شوند و هدیه نقدی دریافت کنند و از حمایت‌های دیگر بهره‌مند شوند.»

او با بیان این که هدف اصلی لیگ سرود، بقای گروه‌های سرود تازه تأسیس است، افزود: «گروه‌های سرود تازه تاسیس، به اقتضای توانایی‌شان غالبا یا سراغ لب‌خوانی می‌روند یا سرود را در استودیو ضبط می‌کنند و در خارج از استودیو به صورت پلی‌بک به اجرا می‌پردازند. لیگ سرود در راستای اهداف محتوایی خود می‌خواهد گروه‌ها، تشویق به اجرای زنده شوند تا ‌از حالت پلی‌بک و لب‌خوانی خارج شوند. لذا در فصل جدید بر روی این موضوع تمرکز ویژه گذاشته شده است و در تیزرها هم اعلام شد اجرای زنده گروه‌ها، امتیاز ویژه دارد. تعدد اجرا و زنده برای آن است که ترس و خجالت گروه ریخته شود و توانایی اجرای زنده را به صورت جدی و تخصصی به دست آورند.»

صافی‌زاده با تاکید بر اهمیت بخش اجرای نمایشی گروه‌های سرود ادامه داد: «یک بخش ویژه مهم دیگر نیز در این فصل در نظر گرفته شده و آن هم اجرای نمایشی است که اصطلاحا به آن پرفورمنس گفته می‌شود. یعنی اگر گروه سرودی دارای تعدد اجرا باشد، اجراهای‌شان نیز به صورت زنده باشد و در زمان اجرا نمایش خوبی ارائه دهد و اتفاقات تئاتری و پرفورمنس در آن وجود داشته باشد آن گروه دارای سه ویژگی بسیار برتر در زمان داوری خواهد بود و قطعا مستحق جایزه است.»

مدیر تشکیلات «شهر سرود» در پاسخ به این سوال که چه دستاورد و حمایتی پس از پایان لیگ سرود از گروه‌های سرود برتر خواهند داشت گفت: «لیگ سرود بخشی از پروژه عظیم شهر سرود است. شهر سرود یک gamification که معادل فارسی‌اش بازی‌سازی می‌شود را در نظر گرفته که در قسمت‌های مختلف پروژه بزرگ شهر سرود می‌توان وارد تعامل شد. به عنوان مثال گروه‌های سرود «نسل عاشورایی» از جمله آنها بود که در حال حاضر به سیستان و بلوچستان رفته‌اند تا سه گروه بلوچ برای ولادت پیامبر اکرم (ص) به اجرا بپردازند. این گروه‌ها می‌توانند در لیگ سرود هم شرکت کنند. وقتی به مقام دست پیدا کردند در ادامه حائز دریافت امتیازهای بعدی می‌شوند. چون در این لیگ تلاش شده تا گروه‌های سرود سازمان‌دهی شوند و در صورت سازمان‌دهی این جریان، تیم‌ها علاوه بر آنکه در پروژه‌ها دستمزد می‌گیرند و در لیگ سرود شرکت می‌کنند، زمان به دست آوردن مقام و دریافت جایزه، شهر سرود برای این گروه‌ها اعتبار افزوده نیز در نظر خواهد گرفت که این اعتبار در قالب ستاره خواهد بود.»

او در توضیح این سبک اعتبار افزود: «به عنوان مثال اگر گروه سرودی در فصلی از لیگ سرود مقام اول به دست ‌آورد یک ستاره دریافت می‌کند. اگر در ۱۰ نماهنگ حضور داشته باشد یک ستاره می‌گیرد و اگر مربی یک گروه سرود، دوره‌های آموزشی شهر سرود را گذرانده باشد و مدرک بگیرد آن گروه سرود، ستاره دیگری دریافت خواهد کرد. در نهایت این ستاره‌ها برای آن گروه سرود، باعث اعتبار می‌شود و از اعتبار مضاعف برای کسب پیشنهاد کار بهره می‌برد . جدای از این اعتبار به ازای هر ستاره نیز از سوی شهر سرود یک اعتبار مالی در نظر گرفته می‌شود که بعدا می‌توانند در راستای تولید قطعات سرود به شکل‌های مختلف برای گروه‌شان هزینه کنند. این اعتبار سنجی به همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد و گروه‌های سرود ستاره‌دار مدام به عنوان شهروند شهر سرود باهم در تعامل هستند و از شهر سرود اعتبار و حمایت دریافت می‌کنند. با چنین روش‌هایی گروه‌های سرود حرفه‌ای و با انگیزه به طور دائم با شهر سرود در تعامل خواهند بود و این ارتباط قطع نخواهد شد.»

صافی‌زاده با تاکید بر این که شهر سرود مسیر را برای گروه‌های سرود حرفه‌ای و با انگیزه هموار خواهد کرد گفت: «بنابراین هر گروه سرودی در این جریان قرار بگیرد و به درستی پیش برود، شهر سرود به آن گروه خدمت خواهد کرد تا در مسیر هموارتری به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کند. در نتیجه این رقابت باعث می‌شود تا گروه‌های سرود بخواهند از هم پیشی بگیرند و از اعتبارات شهر سرود بهره ببرند. لذا گروه‌هایی که بی‌هدف تشکیل شده باشد و برای آینده‌شان هیچ برنامه‌ای نداشته باشند به شهر سرود راهی پیدا نخواهند کرد. اما اگر کانون یا مجموعه‌ای فرهنگی، تصمیم بگیرد با هدف مناسب گروه سرود تشکیل دهد این گروه سرود نیاز به حمایت خواهد داشت و شهر سرود به حمایت آنها خواهد پرداخت.»

تشکیلات «شهر سرود» درباره مراحل مسابقه، جوایز و چونگی اعلام نفرات برتر توضیح داد: «لیگ سرود، دارای ۶ مرحله است. از اربعین شروع شده و در ادامه ولادت حضرت رسول الله (ص)، روز دانش‌آموز، ایام فاطمیه (س)، سالروز شهادت حاج قاسم سلیمانی و در نهایت به دهه فجر می‌رسد. هر مرحله داوری انجام می‌شود و گروه‌های برتر مانند جدول مسابقات ورزشی امتیازهای‌شان مشخص خواهد شد و بر اساس امتیازهای دریافت شده مقام دریافتی گروه‌ها جا به جا می‌شود. در نهایت پس از داوری‌های پایانی یک مراسم اختتامیه برگزار خواهد شد که احتمالا در برج میلاد با حضور مسئولان است و سه گروه‌ سرود برتر معرفی می‌شوند. این گروه‌ها در کنار جایزه نقدی و اعتبارات مالی ورود مستقیم به مرحله نیمه‌نهایی برنامه «هماهنگ» خواهند داشت و در اولویت تولیدات مجموعه شهر سرود نیز قرار خواهند گرفت.»

صافی‌‌‌‌زاده در پایان گفت: «در آینده تلاش‌مان بر این است تا با شبکه امید به توافق برسیم و یک برنامه تلویزیونی برای لیگ سرود در نظر بگیریم تا در مهمان داشته باشیم و از تیم‌های برتر هم دعوت به عمل آوریم. قصدمان این است تا برنامه‌سازی به این شکل انجام شود نه مانند «هماهنگ» یک مسابقه به سبک استعدادیابی باشد. لیگ سرود بر مبنای اجرای پاتوقی و مردمی به وجود آمده است و گروه‌های سرود قطعه را بین مردم اجرا و برای لیگ سرود ارسال می‌کنند. اجرای پاتوقی برای لیگ سرود حائز اهمیت است و همچنان با همین رسالت پیش خواهیم رفت تا گروه‌های با استعداد در نقاط مختلف کشور شناسایی و مورد حمایت قرار گیرند.»

فصل سوم مسابقات «لیگ سرود ایران» به همت مجموعه شهر سرود مرکز آوای انقلاب اسلامی (ماوا ) شروع شده است و علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبت‌ نام در «لیگ سرود ایران» و شرکت در این رقابت می‌توانند به سایت لیگ سرود به نشانی http://www.soroudleague.ir مراجعه کنند.

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=27345

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.