تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
18

حکایت «ربنا» ممنوعه+صوت

  • کد خبر : 13020
  • ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
حکایت «ربنا» ممنوعه+صوت

به قلم خبرنگار خبرگزاری موسیقی شنو، در اینجا مروری داریم بر تاریخچه مناجات خوانی قبل از افطار و صدای ربنای استاد شجریان در اولین ماه رمضانی که بین ما نیست. پیش از انقلاب این صدای ربنا و مناجات سید جواد ذبیحی بود که پیش افطار و از رادیو تلویزیون پخش می‌شد. سید جواد، موذن و […]

به قلم خبرنگار خبرگزاری موسیقی شنو، در اینجا مروری داریم بر تاریخچه مناجات خوانی قبل از افطار و صدای ربنای استاد شجریان در اولین ماه رمضانی که بین ما نیست.
پیش از انقلاب این صدای ربنا و مناجات سید جواد ذبیحی بود که پیش افطار و از رادیو تلویزیون پخش می‌شد. سید جواد، موذن و مناجات خوان دربار بود که در حوادث پس از انقلاب اعدام شد. از سال ۵۸ پخش صدای ذبیحی از رادیو و تلوزیون قطع و ممنوع شد و برای پر کردن این خلع، مسئولان وقت به سراغ محمد رضا شجریان رفتند و طنین ربنای شجریان از همان زمان به مدت ۳۸ سال در ماه مبارک رمضان و قبل از افطار در صدا و سیما پخش شد و تا سال ۸۹ «ربنا» تنها یک صدای آشنا و بخشی از فرهنگ رمضان در ایران بود اما از این تاریخ به بعد این نوای قدسی و روحانی تبدیل به کش‌مکشی سیاسی در کشور شد و از آن تاریخ تا امروز ربنای استاد از هیچ یک از شبکه‌های صداوسیما پخش نشده.
در تاریخ تیر ماه ۵۸ محمد رضا شجریان در ربنا به صورت آوازی آیاتی از سوره‌های بقره_۲۵۰، آل عمران_۸، کهف_۱۰، مومنون_۱۰۹ را خواند که تمام این آیات با عبارت قدسی ربنا آغاز می‌شد؛ مرحوم شجریان در این باره می‌گفت: من میخواستم چیزی نزدیک به آنچه ذبیحی خوانده، باشد؛ اما مهر خودم روی آن بخورد و صدا و حال هوای خودم باشد. آن روز در حال و هوای نزدیک به افطار رفتم استدیو، یک مناجات با خدای خودم کردم و بالاخره وقتی شما با خلوص کاری را انجام دهید تاثیر خوب خودش را می‌گذارد.

سید جواد ذبیحی

 

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=13020

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.