تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
12

زادروز هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی

  • کد خبر : 16270
  • ۰۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۲
زادروز هنرمندان و پیشکسوتان موسیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، امروز ۱ تیر ماه زادروز چند تن از هنرمندان موسیقی از جمله امیراشرف آریانپور، مانی جعفرزاده زادهٔ و همایون رحیمیان است. امیراشرف آریانپور کاشانی زاده ۱ تیر ۱۳۱۷ در تهران، فارغ‌التحصیل هنرستان موسیقی ملی است. او در سال ۱۳۳۶ مدرک کارشناسی خود را از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران گرفت. در […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، امروز ۱ تیر ماه زادروز چند تن از هنرمندان موسیقی از جمله امیراشرف آریانپور، مانی جعفرزاده زادهٔ و همایون رحیمیان است.

امیراشرف آریانپور

کاشانی زاده ۱ تیر ۱۳۱۷ در تهران، فارغ‌التحصیل هنرستان موسیقی ملی است. او در سال ۱۳۳۶ مدرک کارشناسی خود را از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران گرفت. در سال ۱۳۳۹ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت را از دانشکده حقوق ایران دریافت کرد. وی در ادامه تحصیلات دانشگاهی خود، مدرک دکترای خود را در ادبیات فارسی، روزنامه‌نگاری و علوم اداری از دانشگاه تهران و در سال ۱۳۵۲ دکترای تخصصی را در رشته موزیکولوژی (موسیقی شناسی) از دانشگاه گوته وین اتریش اخذ کرده است. پس از آن تحصیلات خود را در رشته تاریخ هنر در دانشگاه فرانکفورت پی گرفته است.

امیراشرف آریان‌پور، یکی از شناخته شده‌ترین مدرسان، پژوهشگران و مدیران موسیقی در ایران است. او را از نخستین مروجان هنر اپرا در ایران می‌دانند. وی در بهمن ۱۳۹۱ در مراسم پایانی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر مورد تجلیل قرار گرفت.همچنین در دی ماه ۱۳۹۴ مراسم تجلیل از امیراشرف آریانپور و همچنین رونمایی از کتاب او با عنوان «موسیقی ایران از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی» در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران برگزار شد.در ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ نیز گرامی داشت امیراشرف آریان پور به پاس ۶۰ سال فعالیت ار سوی موزه دکتر سندوزی برگزار شد.

فعالیت‌های اجرایی علمی، هنری و پژوهشی :

امیراشرف آریان پور پس از پایان تحصیلات دانشگاهی خود، فعالیت‌های بسیاری در زمینه علمی، هنری و پژوهشی انجام داده است. از آن میان به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:
تدریس در دانشگاه فرانکفورت آلمان، تدریس در هنرستان موسیقی ملی تهران، تدریس در دانشگاه تهران، تدریس در دانشگاه هنر، تدریس در دانشگاه صدا و سیما، معاونت و مدیریت هنری تالار رودکی (تالار وحدت).
زندگی خصوصی :
«پری ثمر» از خوانندگان نام آشنای اپرا، همسر امیراشرف آریان پور است. همسر و دختر وی در خارج از ایران زندگی می‌کنند.

مانی جعفرزاده

زادهٔ ۱ تیر ۱۳۵۷ در تهران است.از جمله استادان او در زمینه موسیقی می‌توان به وارطان ساهاکیان، فرهاد فخرالدینی، شاهین فرهت، شریف لطفی و احمد پژمان اشاره نمود. او همچنین دوره تاریخ هنر را نزد آیدین آغداشلو طی کرده‌است. در حیطه ادبیات از جلسه‌های کارگاه شعر و قصهٔ رضا براهنی بهره برده‌است. از آثارِ اوست:
«بچه‌های زمانه افسوس» برای ارکستر سمفونیک و گروه کر (۱۳۸۳). «سال‌های آتش و برف» ،برای ارکستر سمفونیک (۱۳۸۴)
«صدای مناظرِ مخدوش» کوارتت برای ویلن، کلارینت، ویولا و ویلنسل (۱۳۹۳)«آوازهای توی تاریکی» کوارتت زهی (۱۳۹۵) و «گفت و گذشت» کوارتت زهی (۱۳۹۷) کوارتت زهی.
و ده‌ها موسیقی فیلم و مجموعه‌ی تلویزیونی.
همچنین نگارش یادداشت برای مطبوعات، مقاله های تخصصی، مدخل‌های دانشنامه‌ای و سخنرانی در همایش‌های فرهنگی، هنری از دیگر فعالیت‌های موسیقایی مانی جعفرزاده است.

همایون رحیمیان

در ۱ تیر ۱۳۳۳ در تهران متولد شد. پدرش اهل موسیقی و دوستدار هنر و کارمند وزارت فرهنگ و هنر بود. با هنرمندانی همچون «ابولحسن صبا» همکاری و آشنایی داشت. همایون رحیمیان از ۱۰ سالگی فراگیری موسیقی را آغاز کرد. اولین استاد ویولن او «واهه خواجیان» بود. او فارغ‌التحصیل هنرستان عالی موسیقی با درجه لیسانس است. از استادان او در هنرستان موسیقی می‌توان به «حشمت سنجری»، «هراچ مانوکیان»، «ابراهیم رویین‌تن»، «ابراهیم روحینفر»، «هوشنگ استوار»، «مرتضی حنانه»، «حسین ناصحی»، «فریدون ناصری»، «یوسف یوسف زاده»، «مصطفی کمال پورتراب» و … اشاره نمود. «بهروز وحیدی آذر»، «مجید انتظامی»، «منوچهر صهبایی» و «خاچیک بابایان» در هنرستان موسیقی با وی هم دوره بوده‌اند. در همان دوران وارد ارکستر مجلسی رادیو و تلویزیون به رهبری «لوریس چکنواریان» شد. پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ ایران، در ارکستر سمفونیک هلند پذیرفته می‌شود و برای مدت کوتاهی به آن کشور مهاجرت می‌کند اما به دلیل فضای انقلاب و جنگ به ایران بازمی‌گردد و از سال ۱۳۵۹ شروع به ساخت قطعات موسیقی حماسی و مارش‌های جنگی می‌نماید و به همراه چند موسیقی دان دیگر، ارکستر سمفونیک تلویزیون به رهبری «نادر مرتضی پور» را راه اندازی می‌کنند. وی در دو نوبت در کلاس‌های استاد بین‌المللی ویولن کلاسیک «سالواتوره آکاردو» شرکت کرد.همایون رحیمیان دارای مدرک درجه یک هنری (معادل دکترا) می‌باشد.آثار با کلام او با خوانندگانی نظیر: عباس بهادری، بیژن خاوری، مهرداد کاظمی، حسام الدین سراج، علیرضا افتخاری، «عبدالحسین مختاباد»، سالار عقیلی، محمد معتمدی و … ضبط و اجرا شده‌است.
در تاریخ ۴ آذر ۱۳۹۶ در آیین سومین «سال نوای موسیقی ایران» از «همایون رحیمیان» تقدیر به عمل آمد و تندیس «سال نوا» و لوح تقدیر به ایشان اهداء شد.
فعالیت‌های هنری :
برخی از فعالیت‌های هنری همایون رحیمیان در جایگاه موسیقی دان به شرح زیر می‌باشد:
عضویت در ارکستر مجلسی رادیو و تلویزیون به رهبری «لوریس چکنواریان»، عضویت در ارکستر رودکی به رهبری مرتضی حنانه، عضویت در ارکستر صبا به رهبری «حسین دهلوی»، عضویت در ارکستر ملی ایران به رهبری «فرهاد فخرالدینی»، ساخت «سمفونی تهران» با اجرای ارکستر سمفونیک تهران و
آهنگسازی بیش از ۱۰۰ قطعه موسیقی موجود در آرشیو صدا و سیما.

خبرگزاری موسیقی شنو زادروز هنرمندان را تبریک گفته و برای آنها آرزوی شادکامی و سلامت دارد.

انتهای پیام/
ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=16270

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.