تاریخ : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 1 May , 2024
5

«سرانجام گاهی» صرف مدرسه سازی می‌شود

  • کد خبر : 15144
  • ۰۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۶
«سرانجام گاهی» صرف مدرسه سازی می‌شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو  “سرانجام گاهی” آلبومی از اشعار احمدرضا احمدی شاعر بزرگ معاصر با دکلمه ایشان منتشر شد. در هشتادمین سالروز تولد این هنرمند بزرگ آلبوم سرانجام  با آهنگسازی اردوان وثوقی و به تهیه‌کنندگی موسسه مهر گیتی آلبومی از احمدرضا احمدی منتشر شد که در آن وی هم شاعر و هم نریرتور آن […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو  “سرانجام گاهی” آلبومی از اشعار احمدرضا احمدی شاعر بزرگ معاصر با دکلمه ایشان منتشر شد.
در هشتادمین سالروز تولد این هنرمند بزرگ آلبوم سرانجام  با آهنگسازی اردوان وثوقی و به تهیه‌کنندگی موسسه مهر گیتی آلبومی از احمدرضا احمدی منتشر شد که در آن وی هم شاعر و هم نریرتور آن امی‌باشد. بنابر تصمیمات اتخاذ شده قرار است تا عواید فروش این آلبوم برای ساخت مدرسه در مناطق کم برخوردار استفاده شود. صدای احمدی برای اولین بار در آهنگ «در گلستانه»با آهنگسازی هوشنگ کامکاری شنیده شد.
این مجموعه شامل ‌هفت قطعه باکلام است که سروده‌های احمدرضا احمدی با صدای خودش، در پس‌زمینه‌ای از موسیقی دکلمه می‌شوند. اردوان وثوقی درباره این آلبوم می‌گوید: «برای حفظ نقش تاریخی صدای شاعر و اصالت اشعار، تن صدای شاعر و روایت اشعار را موضوع اصلی ساخت موسیقی قراردادم و از آهنگسازی مستقل فاصله گرفتم. انتخاب را بر آن گذاردم که همه امکانات صدا را در خدمت شعر و صدای شاعر بگذارم تا به محصول شنیداری واحدی برسیم و شعر یا موسیقی تحت‌الشعاع یکدیگر قرار نگیرند و به‌نوعی به موسیقی شعر دست‌یابیم.»

احمدی که در ساعت ۱۲ ظهر روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۱۹ در کرمان متولد شد. پدر وی کارمند وزارت دارایی بود و ۵ فرزند داشت که احمدرضا کوچک‌ترین آن‌ها بود. جد پدری وی ثقه الاسلام کرمانی، و جد مادری‌اش آقا شیخ محمود کرمانی است. سال اول دبستان را در مدرسه کاویانی کرمان گذراند و در سال ۱۳۲۶ با خانواده به تهران کوچ کرد. در دبستان ادب و صفوی تهران دوران ابتدایی را به پایان برد و دورهٔ دبیرستان را در دارالفنون تهران به پایان رساند. در سال ۱۳۴۵ دورهٔ خدمت سربازی را به‌عنوان سپاهی دانش در روستای ماهونک کرمان آموزگاری کرد.

آشنایی عمیق او با شعر و ادبیات کهن ایران و شعر نیما دستمایه‌ای شد تا حرکتی کاملاً متفاوت را در شعر معاصر آغاز و پی‌ریزی کند. از بیست‌سالگی به‌طورجدی به سرودن شعر پرداخت. وی نخستین مجموعه شعرش را با عنوان طرح در سال ۱۳۴۰ منتشر کرد که توجه بسیاری از شاعران و منتقدان دهه ۴۰ را جلب کرد. وی همچنین آثاری در ادبیات کودک و نوجوان دارد. حامد داراب در یادداشتی شعر احمدی را حدیث نفس شاعر می‌خواند که با دردهای مشترک مردم بیگانه است.
احمدرضا احمدی بنیان‌گذار سبک موج نو در دهه ۱۳۴۰، در شعر معاصر ایران است که در نیمهٔ دوم این دهه، موج نو تبدیل به یک حرکت مدرنیستی در فرهنگ ایرانی شد و در داستان، نمایشنامه، تئاتر، سینما و نقاشی تأثیر کرد در سال ۱۳۷۸ سومین جایزه شعر خبرنگاران با مراسمی متفاوت و خصوصی در خانه احمدرضا احمدی برگزار شد. همان سال کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در مراسم بزرگداشت احمدرضا احمدی، تندیس مداد پرنده را به او اهدا کرد.

احمدی در سال ۱۳۴۳ به همراه نادر ابراهیمی، اسماعیل نوری علاء، مهرداد صمدی، محمدعلی سپانلو، بهرام بیضایی، اکبر رادی، جعفر کوش‌آبادی، مریم جزایری و جمیله دبیری گروه طرفه را باهدف دفاع از هنر موج نو تأسیس کرد. انتشار دو شماره از مجلهٔ طرفه و تعدادی کتاب در زمینهٔ شعر و داستان از فعالیت‌های این گروه بوده است.
احمدی در مهرماه سال ۱۳۴۹ در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشغول به کار شد. تا سال ۱۳۵۸ در سمت مدیر تولید موسیقی برای صفحه و نوار ماند و از سال ۱۳۵۸ تا زمان بازنشستگی یعنی سال ۱۳۷۳ در بخش انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به ویراستاری مشغول بود. تدوین ردیف موسیقی ایرانی، آوازهای محمدرضا شجریان، شعرخوانی و ضبط صدای شاعران مهم (با آثاری از نیما یوشیج، احمد شاملو، نادر نادرپور، فروغ فرخزاد، یدالله رؤیایی، نصرت رحمانی و…) از جمله فعالیت‌های وی در کانون بوده است.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=15144

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.