تاریخ : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 27 April , 2024
13

شرکت درکنسرت خواننده‌ای که ۴۰ سال پیش فوت کرده است

  • کد خبر : 16158
  • ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸
شرکت درکنسرت خواننده‌ای که ۴۰ سال پیش فوت کرده است
با کمک تکنولوژی هلوگرافی کنسرتی از عبدالحلیم حافظ برگزار شد که حس زنده بودن و حضور این خواننده جهان عرب را به مخاطب میداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، عبدالحلیم حافظ؛ خواننده قدیمی و پرآوازه مصری که سال‌هاست از دنیا رفته، با استفاده از تکنولوژی هولوگرامی( هولوگرافی یک تکنیک عکاسی است که می تواند نتیجه را به صورت سه بعدی نمایش دهد) کنسرت اجرا می‌کند.

به نقل از الجزیره، دو کنسرت از عبدالحلیم حافظ، خواننده فقید مصری که بیش از ۴۰ است از دنیا رفته با استفاده از تکنولوژی هولوگرامی روزهای پنجشنبه و جمعه ـ ۱۶ و ۱۷ ژوئن ـ در سالن «مول العرب» در قاهره، پایتخت مصر برپا شد.

با وجود اینکه بیش از چهار دهه از فوت این خواننده عرب زبان می گذرد اما هنوز آثار او، از دیگر خوانندگان حتی از خوانندگان معاصر عرب زبان پرفروش تر است.

تکنولوژی هولوگرام هنرمند را طوری در صحنه مجسم می‌کند که گویی همان جا حضور دارد.نسبت به موسیقی واکنش نشان داده و احساساتش را منتقل می‌کند. این شیوه کنسرت پیشتر در دبی و امارات و خود قاهره نیز بر پا شده است.

طبق این گزارش، قیمت بلیت‌های این کنسرت بالا بوده است. آن هم به دلیل فناوری‌های پیشرفته‌ای است که برای اجرایی کردن این کار لازم است.علاوه بر این یک گروه موسیقی زنده همراه با رهبر ارکستر نیز در صحنه حضور خواهند داشت. حاضران در کنسرت احساس خواهند کرد که واقعا در کنسرت زنده عبدالحلیم حافظ حضور دارند و صدا و حرکاتش در صحنه را از نزدیک شاهد هستند.

عبدالحلیم حافظ

عبدالحلیم حافظ ۲۱ ژوئن ۱۹۲۹ در روستای الحوات از توابع استان شرقی واقع در ۸۰ کیلومتری شمال قاهره به دنیا آمد.
سال ۱۹۴۵ عبدالحلیم حافظ هنگامی که شانزده ساله بود وارد انستیتو موسیقی عرب شد . ساز ابوا را به عنوان ساز تخصصی انتخاب کرد. پس از فارغ‌التحصیلی از انستیتو، در سال ۱۹۴۸ کار حرفه‌ای موسیقی را با نوازندگی ساز ابوا در ارکستر سمفونیک رادیوی قاهره آغاز کرد. از سال۱۹۵۳ با حضور در مراسم نخستین سالگرد انقلاب مصر رسماً وارد دنیای آواز شد.
عبدالحلیم حافظ در طول زندگی ۴۸ ساله‌اش علاوه بر موسیقی در سینما هم فعالیت می‌کرد . در این مدت در ۱۶ فیلم سینمایی بازی کرد. اولین آن‌ها «لحن الوفا» و آخرین کارش در سینما «ابی فوق الشجره» بود.
عبدالحلیم به دلیل بیماری شدیدی که داشت به بریتانیا اعزام شد. در سال ۱۹۷۷ در بیمارستان کینگز کالج لندن درگذشت.

آلبوم فالگیر تنها اثر عبدالحلیم حافظ است که در سال ۱۳۸۲ از سوی انتشارات آوای باربد در ایران منتشر شد. تمامی اشعار این آلبوم سروده‌ی شاعر بزرگ جهان عرب نزار قبّانی و آهنگ‌سازی آن هم کار محمد الموجی از آهنگسازان بزرگ مصر بود.
فالگیر آخرین و شاید مشهورترین اثر آوازی عبدالحلیم حافظ است که به داستان واقعی زندگی او هم بی‌شباهت نیست. مرگ مادرش در هفته اول تولد و از دست دادن پدر در پنج سالگی عبدالحلیم، زندگی او دچار تغییر کرد. ماجرای عشق نافرجام او و سُعاد حُسنی. ستاره سینمای مصر ، تشابه بین موضوع ترانه و داستان زندگی عبدالحلیم حافظ را کامل می‌کند.
موسیقی چند بخشی و بسیار بلند فالگیر با فراز و فرودهای زیبا از شاخص‌ترین آثار جاودانه موسیقی کلاسیک مصر است.

انتهای پیام/

 

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=16158

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.