تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 3 May , 2024
1

وقتی «سرود» فرصتی برای عیارسنجی جوانان است

  • کد خبر : 29810
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۴
وقتی «سرود» فرصتی برای عیارسنجی جوانان است
نخستین روز از سی و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر در بخش سرود، عصر روز گذشته 23 بهمن‌ماه در کوشک باغ هنر و با اجرای دو گروه سرود برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری شنو، به نقل روابط‌عمومی جشنواره موسیقی فجر، سالن کوشک هنر روز گذشته میزبان گروهای سرود «ری نوا» و «شمیم یاس» بود.

این اجرا با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و در ابتدای این اجرا، مژده لواسانی مجری (صدا و سیما) به روی صحنه آمد و پس از خوش‌آمدگویی به حضار داخل سالن، از گروه پسران «ری نوا» به سرپرستی حمید محمدی شمیرانی دعوت کرد تا به روی صحنه بیایند و قطعات خود را اجرا کنند.

گروه پسران «ری نوا» در ابتدای این اجرا قطعه «منجی» با شعری از اسماعیل شبرنگ و آهنگسازی و تنظیم وحید اختری را اجرا کردند.

سپس قطعه «انتقام سخت» اجرا شد که این قطعه به سه زبان عبری، فارسی و عربی بود. شاعر بخش عبری این قطعه آقای علیزاده و شاعر بخش عربی آن نیز از مرتضی آل‌کثیر بود و بخش فارسی این قطعه را نیز حسین رضاییان سروده است. قطعه «سربند سرخ» نیز قطعه پایانی گروه نی نوا بود.

مهدی چراغی، محمدرضا شفیعی، امیرمحمد حاتم خانی، محمدمهدی امیدی، امیرعلی یارمحمدی، سید ابوالفضل طبایی، سیدعلی سیدبرزگر، محمدحسین کریمی، سیدمحمد میراسماعیلی، علی عین‌اللهی، علیرضا جباری، امیرعباس عبدالله، محمدصادق فرهمند، محمدجواد غلامی و امیرحسین علیزاده به سرپرستی حمید محمدی شمیرانی اعضای گروه «ری نوا» را تشکیل دادند.

حمید محمدی شمیرانی سرپرست گروه سرود «ری نوا» در گفتگویی کوتاه در مورد اجرای این گروه در جشنواره موسیقی فجر گفت: ما امروز توفیق داشتیم که به عنوان اولین گروه در بخش سرود سی و نهمین جشنواره موسیقی فجر اجرا داشته باشیم و اعضای گروه توانستند سه قطعه را به خوبی و زیبایی اجرا کنند و خوشبختانه اجرای خوبی را از گروه ری نوا شاهد بودیم. از نظر بنده از لحاظ فنی اجرای گروه هیچ مشکلی نداشت و تمام قطعات را بدون نقص و بسیار عالی اجرا کردند و همچنین به گروه «شمیم یاس» نیز تبریک می‌گویم که اجرای بسیار خوبی داشتند. امیدواریم هر گروهی که از نظر حضار گرامی شایسته تقدیر بودند، انتخاب شود و برای تمامی گروه‌های شرکت‌کننده در این جشنواره آرزوی موفقیت دارم.

وی همچنین در مورد فعالیت‌های این گروه نیز بیان کرد: گروه ری نوا در بخش پسران بیش از ۴ سال و در بخش دختران نیز بیش از ۱ سال است که فعالیت‌های خودش را آغاز کرده و در این مدت بیش از ۹۰ قطعه تولید کردیم و در کنار آن نیز قطعات زیادی را به صورت تصویری عرضه کردیم که برای هر کدام از این تولیدات زمان زیادی گذاشته شد و قدردان تمام اعضای گروه «ری نوا» هستم که با سن و سال کمی که دارند، با همت و غیرت مردانه‌ای که دارند، در این عرصه فعالیت می‌کنند و دوست دارند که برای جامعه فرهنگی کشور مفید باشند.

شمیرانی در پایان در مورد اهمیت برگزاری بخش سرود در جشنواره موسیقی فجر خاطرنشان کرد: بخش سرود جشنواره موسیقی فجر، بخش بسیار خوبی است و کودکان و نوجوانان علاقه‌مند به این عرصه در چنین جشنواره‌هایی عیار خودشان را می‌سنجند و متوجه می‌شوند که چقدر آمادگی برای اجرای زنده بدون عیب و نقص در جشنواره‌ها دارند و با حضور در چنین جشنواره‌هایی تجربه کسب می‌کنند و در آینده نیز می‌توانند از این تجربه‌ها استفاده کنند.

پس از اجرای گروه «ری نوا»، نوبت به اجرای گروه دختران «شمیم یاس» به سرپرستی فاطمه سادات قاضوی رسید و مژده لواسانی از این گروه دعوت کرد تا به روی صحنه بیایند و قطعات خود را اجرا کنند.

سرود، بهار است…

گروه «شمیم یاس» در ابتدا قطعات «پرستار کربلا» و «بابا رضا» را اجرا کردند. پس از اجرای این دو قطعه، مژده لواسانی مجددا به روی استیج رفت و از مهدی استخر (شاعر سرودهای مذهبی) با اهدای لوح یادبودی، تقدیر به عمل آمد.

قطعه «جشن فرشته‌ها» نیز آخرین قطعه‌ای بود که گروه «شمیم یاس» در روز نخست جشنواره اجرا کرد.

فاطمه سادات قاضوی سرپرست گروه سرود شمیم یاس در گفتگویی کوتاه در مورد اجرای این گروه در جشنواره موسیقی فجر گفت: به نظر من گروه ری نوا اجرای بسیار خوبی داشتند اما اعضای گروه شمیم یاس نیز تمرین بسیاری داشتند و علاوه بر خوانش، بر روی حرکات پرفورمنس نیز تمریناتی داشتند و بنده از اجرای اعضای گروه راضی بودم.

وی تصریح کرد: گروه سرود شمیم یاس حدود چهار سال است که مشغول فعالیت است و تقریباً از زمان شیوع ویروس کرونا استارت گروه را زدیم و این گروه متشکل از پسران و دختران است. خوشبختانه در این سال‌ها توفیقات بسیار زیادی داشتیم به دلیل اینکه در کربلا، نجف اشرف، مشهد، قم و جمکران و همچنین در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی اجراهای خوبی داشتیم و این اجراها، از توفیقات بزرگ و بسیار خوب این گروه است و علاوه بر تولیدات زیادی که داشتیم، با مداحان مشهور کشور از جمله آقای عبدالرضا هلالی سرود اجرا کردیم و این مژده را هم بدهم که برای اعیاد شعبانیه نیز نماهنگ‌های زیادی را ضبط کردیم و انشاالله بزودی منتشر خواهیم کرد.

قاضوی ادامه داد: گروه سرود «شمیم یاس» در بخش دختران در دوره گذشته جشنواره موسیقی فجر نیز شرکت داشت و الحمدلله برگزیده بخش مردمی جشنواره شدیم و امسال نیز به دلیل اینکه در جشنواره ملی سرود اجرا داشتیم و جزو استعداد برتر شناخته شدیم، تنها گروه تکراری این دوره از جشنواره هستیم.

سرپرست گروه شمیم یاس در پایان در مورد اهمیت برگزاری بخش سرود در جشنواره موسیقی فجر نیز گفت: به نظر من سرود می‌تواند یک انقلاب خاص و متفاوت برای کودکان و نوجوانان باشد. حقیقتا زمانی که بچه‌ها را استعدادیابی و جذب کردیم، من اتفاقات خیلی خوبی را در آن‌ها احساس کردم و اعتماد به نفس، فن بیان، روابط عمومی، ارتباط گیری و اجتماعی بودن آن‌ها بالا رفته و این کار مشارکتی و همکاری مشخصات ممتازی که در کارهای گروهی است، در این بچه‌ها موج می‌زند و پس از چهار سال از فعالیت گروه، همانند خواهر و برادر در کنار هم کارهای بسیار درخشانی را داشتند و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند که سرود بهار است، واقعا همینطور است و من این بهار را در شاگردانم به وضوح مشاهده کردم.

 

وقتی «سرود» فرصتی برای عیارسنجی جوانان است /شنو نیوز

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=29810

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.