تاریخ : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Monday, 6 May , 2024
5

جشنواره موسیقی فجر ۲۹ سال قبل

  • کد خبر : 24630
  • ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۶
جشنواره موسیقی فجر ۲۹ سال قبل
جشنواره موسیقی فجر پس از جشنواره‌های سینما و تئاتر، در ردیف سوم به لحاظ قدمت برگزاری قرار می‌گیرد. هر ساله این جشنواره، در پی برگزاری دیگر رویدادهای فرهنگی هنری فجر در نوبت برپایی است و در حقیقت جشنواره‌های فجر با «موسیقی» است که پایان می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری شنو، جشنواره موسیقی فجر پس از جشنواره‌های سینما و تئاتر، در ردیف سوم به لحاظ قدمت برگزاری قرار می‌گیرد. هر ساله این جشنواره، در پی برگزاری دیگر رویدادهای فرهنگی هنری فجر در نوبت برپایی است و در حقیقت جشنواره‌های فجر با «موسیقی» است که پایان می‌گیرد.

جشنواره موسیقی فجر ۳۸ سال است که برگزار می‌شود اما این جشنواره در حقیقت ۳۴ سال است که دقیقا عنوان «جشنواره موسیقی فجر» را بر خود دارد. از سال ۶۴ که جشنواره راه‌اندازی شد تا سال ۶۸ ـ یعنی به مدت چهار سال ـ با عنوان «جشنواره سرود و آهنگ‌های انقلابی» برپا می‌شد و در حقیقت محملی محسوب می‌شد که اهالی موسیقی به اجرای برنامه و برگزاری کنسرت بپردازند (منبع: سایت جشنواره).

چهار سال پس از برگزاری «جشنواره‌ سرود و آهنگ‌های انقلابی»، جشنواره موسیقی فجر اعلام حضور کرد و از آن زمان به تدریج در شکل و قامتی درآمد که به فضای امروز نزدیک‌تر است.

نکته جالب اینکه جدا شدن زمان برگزاری جشنواره موسیقی از جشنواره‌های فیلم و تئاتر از جشنواره یازدهم به بعد بود که رخ داد و البته یکی از رخدادهای خوب برای این رویداد سالانه محسوب می‌شد. رویکردی که امسال هم با تاکید بر پرهیز از تلاقی جشنواره‌های فجر (منبع: اظهار نظر وزیر ارشاد)، اتخاذ و باعث شد جشنواره موسیقی با فاصله‌ای شش روزه از جشنواره فیلم و پس از برگزاری اختتامیه جشنواره تجسمی فجر در تاریخ ۲۸ بهمن برگزار می‌شود.

در راستای این گزارش‌ها، مروری تصویری بر نهمین جشنواره موسیقی فجر خواهیم داشت. از این دوره مطالب چندانی در رسانه‌های مجازی در اختیار نیست با این همه عکس‌هایی که در آرشیوها موجود است تا حدودی می‌تواند فضای حاکم بر جشنواره را تشریح کند.

در نهمین جشنواره موسیقی فجر به سال ۱۳۷۲، دو سال بود که بخش اجرای مهمانان خارجی اضافه شده و البته اجراهای بین الملل بیشتر در حوزه هنرمندان مسلمان بود. در دوره نهم گروه‌های موسیقی نواحی جایگاه ویژه‌ای داشتند و حضور بانوان در قالب نوازنده، گروه‌های کر و هم‌خوانی در کنار مردان دیده می‌شد. جشنواره نهم همچنین برنامه‌ای برای تقدیر از مفاخر موسیقی هنوز در نظر نگرفته بود و این بخش هم از دوره دهم اضافه شد.

در حقیقت می‌توان گفت نهمین جشنواره موسیقی فجر، آخرین دوره‌ای بود که این رویداد فرهنگی هنری با ساختاری سنتی و به شکلی ملی برگزار شد و پس از آن بود که از پوسته اولیه خود بیرون آمد.

فجر/خبرگزاری شنو

فجر/خبرگزاری شنو

فجر/خبرگزاری شنو

انتهای پیام/

5/5 - (4 امتیاز)
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=24630

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.