تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
16

ویولن با کمک رسانه، کمانچه را کنار زد

  • کد خبر : 21470
  • ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۶
ویولن با کمک رسانه، کمانچه را کنار زد
شیما شاه‌محمدی معتقد است که در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ خورشیدی، رادیو به سازِ ویلن کمک کرد تا بیشتر شنیده شود و کمانچه را کنار بزند.

به گزارش خبرگزاری شنو، برنامه ارغنون با موضوع بررسی هویت سازهای کمانچه در موسیقی ایران، با حضور شیما شاه‌محمدی (کارشناس ارشد نوازندگی) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

سخنان شیما شاه‌محمدی

شیما شاه‌محمدی گفت: در ارکسترهای بومی بهتر است تمام سازهای مرتبط با آن فرهنگ و جغرافیا در گروه نوازندگان حضور داشته باشند. هر ساز طعم و رنگ منحصر به خود را دارد. بیشتر سازهای ایرانی مضرابی هستند و تنها ساز کششی و آرشه‌ای ایرانی کمانچه است. بر همین اساس بهتر است کمانچه در گروه نوازی‌های ایرانی حضور داشته باشد.

این نوازنده ادامه داد: با حذف سازهای نی و کمانچه از موسیقی ایرانی، فقط سازهای مضرابی و کوبه‌ای باقی می‌مانند.

وی با بیان این که ساز کمانچه از هزاره‌ی اول قبل از میلاد وجود داشته است، عنوان کرد: اولین مدل این سازها با برش چوب به شکل کروی و نصب پوست، به همراه دو سیم از جنس نخ ابریشم ساخته می‌شدند.
برخی از کمانچه‌های قدیمی با پرداخت روی جوز هندی – خالی کردن بخش داخلی آن –  ساخته می‌شدند و سیم‌هایی از جنس دم اسب داشتند.

این نوازنده گفت: امروزه سیم‌های فلزی در این ساز  مورد استفاده قرار می‌گیرند. تعداد سیم‌های این ساز در طول زمان از دو سیم به چهار سیم افزایش می‌یابد. تمام متدهای آموزشی امروزی بر اساسِ کمانچه چهار سیم – الگوبرداری از ساز ویلن – نوشته و تدوین می‌شوند.

کتاب آموزشی کمانچه

این کارشناس ارشد نوازندگی تاکید کرد: اولین کتاب آموزشی کمانچه در سال ۱۳۹۵ بر اساس کوک اختصاصی این ساز منتشر شد. عنوان کتاب «دستور کمانچه» بود. «دستور کمانچه» همانند «دستور سنتور» بر اساس کوک «سُل» نوشته شده است.

شیما شاه‌محمدی با اشاره به این که اکثر کتاب‌هایآموزشی نت‌نگاری انتقالی – از ویلن به کمانچه – دارند، توضیح داد: در دهه‌های گذشته تمام متدهای آموزشی  بر اساس کتاب ویلن استاد خالقی با کوک «می، لا، ر، سل» ارائه می‌شدند.

وی اضافه کرد: کتاب «دستور کمانچه» با کوک اختصاصی «دو، سل، دو، سل» نوشته شده است.

این نوازنده در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه «ارغنون» گفت: ساز ویولن – با نوازندگی ایرانی – در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ شمسی مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفت. با کمک گرفتن از رسانه‌هایی مانند رادیو به طور کامل ساز کمانچه را کنار زد.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=21470

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.