تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
6

به بهانه تولد رپری که رپ واقعی را اجرا کرد

  • کد خبر : 16207
  • ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰
به بهانه تولد رپری که رپ واقعی را اجرا کرد
به بهانه تولد یاس به بررسی آثار و زوایای زندگی وی می پردازیم. یاسر بختیاری یا همان یاس خواننده و رپر فارسی است.او که 30 خرداد 1361 و در سال‌های جنگ ایران و عراق در تالش متولد شد، از قدیمی‌ترین خواننده‌های رپ فارسی است که فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرد. او همچنین اولین خوانندهٔ این سبک در ایران است که توانست برای انتشار ترانه‌اش مجوز بگیرد. 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، به بهانه تولد سلطان رپ فارسی به برسی زندگی و آثار یاس می‌پردازیم.

یاسر بختیاری یا همان یاس خواننده و رپر فارسی است. او که ۳۰ خرداد ۱۳۶۱ و در سال‌های جنگ ایران و عراق در تالش متولد شد، از قدیمی‌ترین خواننده‌های رپ فارسی است که فعالیت حرفه‌ای خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرد. او همچنین اولین خوانندهٔ این سبک در ایران است که توانست برای انتشار ترانه‌اش مجوز بگیرد.  ترانه  مجوز دار یاس «یادت نره» نام داشت که آن را به همراه مجید غفوری، خوانندهٔ پاپ اجرا کرده بود.

مضمون بیشتر ترانه‌های یاس انتقاد و اعتراض به مشکلات و بحران‌های اجتماعی نظیر فقر، کودکان کار، اعتیاد، بیکاری، جنگ، روسپی‌گری و … است. او کنسرت‌های مختلفی را در شهرها و کشورهای مختلف دنیا ازجمله آمریکا، لندن، دبی و … برگزار کرده است.

نخستین کاری که نوشت و آن را خواند آهنگ بچه‌های خیابون نام داشت. نخستین آهنگ مشهور وی آهنگی بانام بم بود که پس از زمین‌لرزه بم در سال ۱۳۸۲ با آهنگ‌سازی میتا ملکی منتشر شد. این ترانه مخاطبان زیادی پیدا کرد و نام یاس را بر سر زبان‌ها انداخت. در همین سال یاس در فیلم برنا کازرانی به نام «رعد، یک داستان زنانه» به ایفای نقش پرداخت و خوانندگی رپ تیتراژ پایانی فیلم را نیز بر عهده داشت.

یاس در سال ۱۳۸۵ ترانهٔ سی‌دی رو بشکن را با خوانندگی مشترک آمین منتشر نمود. این دو خواننده این ترانه را به دنبال انتشار و توزیع فیلم مربوط به زهرا امیرابراهیمی، بازیگر ایرانی که قربانی انتشار فیلم خصوصی شده بود خواندند. یاس و آمین در این آهنگ افرادی که در پخش کردن این فیلم دخیل بودند را موردانتقاد قراردادند. ضمن انتقاد از «سقوط اخلاقی» جامعهٔ ایران، از شنوندگان خود خواستند که سی‌دی مربوط به این فیلم را از بین ببرند. این ترانه مخاطبان بسیار زیادی پیدا کرد. در همان روزهای نخست که در اینترنت قرار گرفت نزدیک به یک‌میلیون بار دانلود شد. همین اتفاق باعث شهرت بیش‌ازپیش یاس گردید.

وی در  همان سال ها با همکاری مجید غفوری موفق به انتشار قطعه یادت نره با مجوز وزارت ارشاد شد.  این قطعه اولین کاری بود که از یاس در ایران با مجوز منتشر شد. هویت دیگر منتشرشده از یاس در همان سال است که در اعتراض به فیلم توهین‌آمیز ۳۰۰ منتشر شد.

یاس در مصاحبه ای در رابطه با گرفتن مجوز گفت:

داستان مجوز گرفتن من برمی‌گردد به چیزی حدود ۹ سال پیش که دوست داشتم مجاز شوم. اقداماتی برای گرفتن مجوز هم انجام دادم. حتی مقطعی آقای فرشید رحیمیان به من گفت آهنگ‌هایت را به ثبت رساندم. اما وقتی دوباره پیگیر شدم متأسفانه فقط جواب منفی شنیدم و همه دست رد به سینهٔ من زدند. صادقانه می‌گویم من خیلی دنبال مجوز بودم و برایش دوندگی‌های زیادی انجام دادم اما آن موقع کسی از من حمایت نکرد. امروز دیگر به دنبال مجوز نیستم. نمی‌دانم چرا، اما انگار همیشه باید انسان خودش را از راه‌های مختلف نشان دهد تا بعد بگویند تو لیاقت مجاز شدن را داری! من باوجود این‌که یک خوانندهٔ زیرزمینی محسوب می‌شوم، اما چارچوب‌های خودم را در کارم لحاظ می‌کنم.

وی در پاسخ به سؤالی در مورد عدم تمایلش به دریافت مجوز گفت:

[دیگر دنبال مجوز نیستم.] چون سانسور حرف‌هایم برایم قابل‌قبول نیست. برای یک رپر، سانسور شدن حرف‌هایش بدتر از همه‌چیز است. همان‌طور که گفتم من در موسیقی زیرزمینی خودم چارچوب‌ها را رعایت می‌کنم. چرا باید شعرم را به دست کسی بدهم که تأیید یا تکذیب کند! این افکار من است و دوست دارم مردم افکار من را بشنوند.

سال ۱۳۸۹ یاس به‌عنوان نماینده‌ای از خوانندگان رپ فارسی در فیلم مستند «Rock On» حضور یافت. این فیلم مستند که به‌صورت تخصصی به موسیقی راک در ایران پرداخته، به تهیه‌کنندگی و کارگردانی شهریار کبیری ساخته‌شده است. او در پی حادثه دل‌خراش مدرسه درود زن قطعه از چی بگم را منتشر کرد که در رادیو جوان ۶ میلیون بازدید داشت.

یاس در سال‌های۱۳۹۵و ۱۳۹۷ اقدام به ساخت موزیک برای تیتراژ فیلم‌های سینمایی بارکد و رقص روی شیشه کرد که در ابتدا برای هردوی آن‌ها مجوزهای لازم از وزارت ارشاد صادر شد. اما درنهایت هنگام پخش و توزیع این فیلم سینمایی سریال شبکه خانگی صدای یاس از تیتراژ حذف شد.

خبرگزاری موسیقی شنو زادروز این هنرمند بااستعداد کشورمان را به ایشان و هوادارانشان تبریک گفته و برای ایشان آرزوی طول عمر همراه با سلامتی دارد.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=16207

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.