تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
9

زادروز زنده یاد عباس مهرپویا

  • کد خبر : 16570
  • ۰۷ تیر ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۳
زادروز زنده یاد عباس مهرپویا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، به مناسبت زاد روز زنده یاد عباس مهرپویا به برسی زندگی و آثار و برخی بازخوانی های آثار وی می پردازیم. عباس مهرپویا زندگی هنری خود را با تئاتر شروع کرد. سپس زیر نظر استاد عرب تبار به یادگیری ساز عود پرداخت. گیتار را زیر نظر استاد اسپانیایی خود اروین […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، به مناسبت زاد روز زنده یاد عباس مهرپویا به برسی زندگی و آثار و برخی بازخوانی های آثار وی می پردازیم.

عباس مهرپویا زندگی هنری خود را با تئاتر شروع کرد. سپس زیر نظر استاد عرب تبار به یادگیری ساز عود پرداخت. گیتار را زیر نظر استاد اسپانیایی خود اروین موره فرا گرفت. و نخستین اثرجدی اش در این زمینه اجرای قطعه‌ای به نام کلبه سرخ‌پوستان با گیتار الکترونیکی در انجمن هنری تهران به سال ۱۳۳۶ بود. مهرپویا مدتی با اروین موره نیز همکاری می‌کرد که بیشتر موره در تنظیم آهنگها برای ارکستر به او کمک می نمود. وی اولین کسی بود که گیتار برقی را وارد ایران کرد و هم‌زمان به نواختن آن پرداخت.

از سال ۱۳۴۲ سفرهایی را به منظور جمع آوری اطلاعات جدید و جامع در زمینه‌های مختلف آغاز نمود. از بزرگ‌ترین دستاوردهای سفرهای او، سفر به هندوستان در سال ۱۳۴۷ بود. در این سفر ساز سیتار را از محمود میرزا، با راهنمایی موسیقیدان هندی راوی شانکار، آموخت. در اوایل دهه ۵۰ تغییراتی در کارهای خود به وجود آورد. او با شناسایی موسیقی و ساز دیگر کشورهای جهان آمیزشی از این اصوات را به نام کوکتل موسیقی بوجود آورد. مهرپویا با همکاری ترانه سرایانی همچون پرویز وکیلی، تورج نگهبان و داریوش روشن به اجرای ترانه‌هایی پرداخت. از ازدواج بیزار بود اما علاقه خاصی به جهانگردی و مسافرت به آسیای دور و نقاط ناشناخته جهان و هنر جهانی داشت. او در اوایل خرداد ۱۳۷۱ عباس مهرپویا در اثر ابتلا به سرطان درگذشت.

از آثار وی در دنیای موسیقی میتوان به ۱۳۲۶ : کلبه سرخ‌پوستان، ترانه مرگ قو (شعر : دکتر حمیدی شیرازی)، ترانه قایقرانان (شعر : پرویز وکیلی)، موسیقی برای فیلم : جدال شیطان، موسیقی متن برای فیلم : دزد عشق، ترانه قبیله لیلی (شعر : پرویز وکیلی)، ترانه بستر ننگین رقیب (اثر مشترک با شهیار قنبری)، ترانه غروب خزان، ترانه جام چشم، ترانه آه، ترانه خال سیاه (شعر : تورج نگهبان)، آلبوم قبیله لیلی و آلبوم مرگ قو یادکرد.

از آثاری که در سالهای اخیر و پس از مرگ وی باز خوانی شده:
قبیله؛ اثری از حامد نیک پی در نود و چهارمین سالگرد تولد زنده یاد عباس مهرپویا منتشر شد باز خوانی از قبیله لیلی است و در توضیح آن آمده:

اولین آهنگ‌ از آلبوم “صوفی فانک‌”هستش که دو‌ سال پیش مشغول به ضبط اون شدم. تمام مشکلات سال‌های اخیر باعث شد که تولید این آلبوم‌ به تاخیر بیفته. اما امروز به مناسبت نود و چهارمین سالگرد تولد زنده یاد عباس مهرپویا تصمیم گرفتم‌ این ترک رو بطور تک آهنگ پخش کنم. و تقدیم‌ کنم به خانواده و‌ همه دوستداران مهرپویا، هنرمند گرانقدری که از زمان خودش جلوتر بود. روحش شاد و یادش تا ابد گرامی باد.

رستم میرلاشاری نیز قطعه قبیله لیلی را باز خوانی کرد. در توضیح این قطعه آمده:

‎دوستان پر مهر، چه خوشبختى بزرگى است برايم شانس اجرا اين ترانه. بازخوانى اثر آرتيستى كه از گذشتگان دور دوستش داشتى و در خلوت و حضور ياران و دوستان ترانهايش رو زمزمه مى كردى. سپاس از خانواده زنده ياد عباس مهرپويا براى اظهار مهرشان.
سپاس از دست اندركاران Re play براى  پيشنهاد اين اثر و دعوت از من. با مهر / رستم ميرلاشارى.

 

گلنوش عمرانی قطعه تو بمانی و من را بازخوانی کرده.

بمرانی نیز چندی پیش در آلبوم سیزده چهل خود قطعه از عباس مهرپویا را ساخت. قطعه  خانه بدوش گروه پالت متاثر از آهنگ جام چشم مهرپویاست.

روحش شاد و یادش گرامی باد.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=16570

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.