تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
11

حاشیه سازی «یاماها»

  • کد خبر : 21510
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۴
حاشیه سازی «یاماها»
اعلام متناقض در رابطه با ترخیص محموله آلات موسیقی برند "یاماها" که از مدت‌ها پیش در گمرک مانده، با این تاکید گمرک ایران که ترخیص صورت نگرفته و مانع از آن شده است همراه بود؛ محموله‌ای از گروه ممنوع‌الورد و پرحاشیه چهار!

به گزارش خبرگزاری شنو، اعلام متناقض در رابطه با ترخیص محموله آلات موسیقی برند “یاماها” که از مدت‌ها پیش در گمرک مانده، با این تاکید گمرک ایران که ترخیص صورت نگرفته و مانع از آن شده است همراه بود.

ممنوعیت واردات کالاهای گروه چهار از سال ۱۳۹۷ اعمال شده و امکان ترخیص ندارد. ولی در این مدت بارها اقلام وارداتی و دپو شده گروه ممنوع الورود در گمرک حاشیه ساز شده است.

از  کالاهای موجود در گروه چهار، آلات موسیقی است که از زمان اعمال ممنوعیت نیز اعلام گمرک از این حکایت داشت که در بین اقلام دپو شده. آلات موسیقی هم موجود است تا اینکه از مدتی پیش زمزمه‌هایی در رابطه با احتمال ورود محموله‌ای از آلات موسیقی برند یاماها مطرح بود. اخیرا هم برخی خبرها از جدی شدن ترخیص آن حکایت داشت.

ثبت سفارش مغایرت دارد

پیگیری این موضوع ، تائید کننده ترخیص نبود و سخنگوی گمرک ایران،  که این محموله شامل ۱۱ کانتینر ادوات موسیقی است که از سال ۱۳۹۸ وارد گمرک شده ولی به دلیل ممنوعیت واردات اقلام گروه چهار و مغایرت کدتعرفه و شرح کالا در ثبت سفارش  ،گمرک مانع از ترخیص آن شده است.

مقام قضایی مستندات گمرک را تائید کرد

لطیفی با اشاره به نظر اولیه مقام قضایی مبنی بر ترخیص کالا افزود: اما با ارائه مستندات گمرک  مبنی بر غیرقابل ترخیص بودن کالا به دلایل قانونی، مقام قضایی نیز با تکمیل مستندات نظر گمرک را پذیرفته و ترخیص این کالا صورت نخواهد گرفت.

 شرط ترخیص یاماها

سخنگوی گمرک ایران همچنین در مورد تکلیف محموله یاماها نیز  توضیح داد که به دلیل مغایرت شرح کالا و کد تعرفه در ثبت سفارش و از سویی همخوانی شرح کالا با محموله وارده، تنها با اصلاح ثبت سفارش توسط وزارت صمت، مصوبه ای‌ برای ترخیص این نوع کالاها و  یا با آرای قطعی مقام قضایی امکان ترخیص وجود خواهد داشت و در غیر این صورت باید  کالا مرجوع شود.

این ماجرا در شرایطی مطرح است که حواشی گروه چهار  جدید و عجیب نیست و از زمان اعلام ممنوعیت واردات این اقلام، صاحبان کالا به دلیل حقوق مکتسبه ای که برای آنها ایجاد شده بود. با وجود ممنوعیت، بارها برای تعیین تکلیف کالا ورود کرده‌اند که در مقاطعی دولت مهلتی را اعلام کرد. طبق شرایط تعیین شده در مصوبه ، ترخیص صورت بگیرد. به هر صورت در مواردی ایراداتی به جریان ثبت سفارش و یا تامین ارز وارد بود. به هر دلیلی بخشی از این اقلام امکان خروج پیدا نکرد و همچنان بعد از گذشت چند سال در گمرک مانده است.

گزارش‌های گمرک نشان داده بود که حدود ۸۰ میلیون دلار کالای گروه چهار از زمان ممنوعیت دپو شده است.

انتهای پیام/

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=21510

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.