تاریخ : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 8 May , 2024
0

«عیاران» احمد پژمان منتشر شد

  • کد خبر : 30862
  • ۰۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
«عیاران» احمد پژمان منتشر شد
مجموعه پارتیتور «عیاران» شامل پنج قطعه برای آنسامبل ایرانی اثر استاد احمد پژمان با بازنویسی محمدرضا فیاض منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری شنو،  از روابط عمومی انجمن موسیقی ایران، «عیاران» با آهنگسازی استاد احمد پژمان با هدف تقویت مبانی فکری ساختاری و تمهید علمی برای قوام یافتن کنکاش در مبحث گروه‌نوازی ایرانی، با بازنویسی و مقدمه محمدرضا فیاض در قالب یک جلد کتاب به چاپ رسیده‌ است. ویراستاری سازهای کوبه‌ای این اثر برعهده ماهان ببری بوده است.
«عیاران» سال ۱۳۵۶ توسط استاد پژمان برای گروه سازهای ایرانی ساخته و با اجرای ارکستر سازهای ملی به سرپرستی فرامرز پایور ضبط شد و سال ۱۳۹۲ با توجه به از بین رفتن پارتیتور مجموعه، این اثر بر اساس نمونه صوتی باقی مانده توسط محمدرضا فیاض بازنویسی، ضبط و اجرا شد که هم اکنون به همت انجمن موسیقی ایران به چاپ رسید و برای علاقه‌مندان روانه بازار نشر شد.
احمد پژمان آهنگساز و موسیقیدان متولد ۱۸ تیر سال ۱۳۱۴ در شهر لار استان فارس است، وی به‌ عنوان یکی از آهنگسازان سرشناس موسیقی کلاسیک در ایران، آثار زیادی طی فعالیت‌های هنری خود در فرم‌های شناخته‌ شده غربی مانند سمفونی، اُپرا، راپسودی، اوراتوریو، پوئم سمفونیک و دیگر شیوه‌ها، با تأثیر از موتیف‌ها و تم‌های ایرانی خلق کرده‌ است و از موسیقیدانان صاحب سبک در ادبیات موسیقی معاصر ایرانی به‌ شمار می‌آید. حماسه، هفت خان، تکسوار عشق، همه شهر ایران، خاطرات فردا و سراب از جمله آثار این آهنگساز هستند.
همچنین پژمان قطعات موسیقی گوناگونی برای ارکستر سمفونیک، ارکستر مجلسی، سازهای سولو مانند پیانو و ویولا، گروه کُر و آواز ساخته‌ است که برخی از آنها با همراهی ارکستر سمفونیک تهران و بسیاری دیگر، توسط ارکسترهای معتبر خارجی، در کشورهایی همچون اتریش، انگلستان، لهستان، بلژیک، آلمان، آفریقای جنوبی و آمریکا اجرا شده‌ است. سبک موسیقی پژمان را تلفیقی از موسیقی محلی، موسیقی ردیف، سازهای ایرانی، همراه با هارمونی، کنترپوان، ارکستراسیون و سایر تکنیک‌های موسیقی غرب می‌دانند.
این آهنگساز در زمینه موسیقی فیلم هم دستی چیره دارد و از معروفترین آثار وی می‌توان به موسیقی سریال دلیران تنگستان، سمک عیار و فیلم‌هایی همچون شازده احتجاب، سایه‌های بلند باد، بوی کافور عطریاس، خانه‌ای روی آب و یک بوس کوچولو (بهمن فرمان آرا)، هنرپیشه (محسن مخملباف)، باران و بید مجنون (مجید مجیدی) و… نام برد. وی برای موسیقی فیلم‌های بید مجنون، خانه‌ای روی‌ آب، باران و بوی کافور عطر یاس، برنده سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد.
ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=30862

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.