تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
8

«هوشنگ کامکار» موسیقی اشعار فروغ فرحزاد را به پایان رساند

  • کد خبر : 13874
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
«هوشنگ کامکار» موسیقی اشعار فروغ فرحزاد را به پایان رساند

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، «هوشنگ کامکار» آهنگساز و یکی از اعضای شورای خانه هنرمندان است. هوشنگ کامکار به فراخور تحصیلات آکادمیکش در موسیقی به تالیف و ترجمه آثاری تخصصی در این زمینه زبده است که از جمله آنها می‌توان به «اصول ارکستراسیون» نوشته‌ی «ریمسکی کورساکوف» (انتشارات چنگ -۱۳۶۲)، «فوگ و انوانسیون»، «هارمونی قرن بیستم […]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شنو، «هوشنگ کامکار» آهنگساز و یکی از اعضای شورای خانه هنرمندان است. هوشنگ کامکار به فراخور تحصیلات آکادمیکش در موسیقی به تالیف و ترجمه آثاری تخصصی در این زمینه زبده است که از جمله آنها می‌توان به «اصول ارکستراسیون» نوشته‌ی «ریمسکی کورساکوف» (انتشارات چنگ -۱۳۶۲)، «فوگ و انوانسیون»، «هارمونی قرن بیستم »، «کنترپوان مدال»، «موسیقی کلاسیک و رمانتیک»، «ارکستراسیون»، «کنترپوان»و «آموزش آهنگ سازی» اشاره کرد.

هوشنگ کامکار آهنگساز برجسته موسیقی ایران، ساخت قطعاتی بر اساس اشعار «فروغ فرحزاد» را به پایان رساند. احمدرضا احمدی (شاعر پیشکسوت) این اشعار را دکلمه کرده و اشعاری چون «فتح باغ» و «بعدها» از جمله اشعاری‌ است که در این مجموعه استفاده شده است. این قطعات برای «ارکسترزهی»، «سازهای ایرانی»، «آواز» و «گروه کر» تنظیم شده‌اند. کامکار تاکنون روی اشعار بسیاری از شاعران معاصر چون سهرا سپهری، محمدرضا شفیعی کدکنی، بیژن جلالی و … موسیقی نوشته است. این اثر پس از طی مراحل اولیه ضبط خواهد شد. این هنرمند بسیاری از آثار خود را با هزینه‌ی شخصی منتشر کرده است؛ اما از آنجا که این اثر برای ارکستر بزرگ ساخته شده؛ به نظر می‌رسد آهنگساز پیشکسوت راه دشواری برای انتشار آن پیش روی داشته باشد.

روی اشعار نوی سهراب سپهری «در گلستانه» را با صدای شهرام ناظری آهنگسازی کرد. «بهاران آبیدر»، «بر تارک سپیده»، «به یادحافظ»، «سماع مجلسیان»، «سماع ضربی‌ها»، «باله‌ی شهرزاد به نام افسانه‌ی ۲۰۰۱ شب»، «پویم سمفونیک کردی» و «شباهنگام» از آثار وی می‌باشد.

کامکار فعالیتش در زمینه‌ی موسیقی فیلم را نیز از سال ۱۳۶۲ با ساخت موسیقی فیلم «پل آزادی» آغاز کرد و در این زمینه نیز به تجربیات ارزنده‌ای دست یافته است. وی هم اکنون مدیریت گروه کامکارها و آموزشگاه موسیقی کامکارها را به عهده دارد و همچنان با تجربه و انرژی بسیار به آموزش، تالیف و ساخت آثار ارزنده تازه اهتمام می‌ورزد.آخرین اثر ترجمه‌ای هوشنگ کامکار کتاب «کنترپوآن» از والتر پیستون است که انتشارات افق پاییز ۸۶ به بازار کتاب عرضه کرده است.

انتهای پیام/

 

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=13874

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.