تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
10

کلاس موسیقی در دوران کرونا

  • کد خبر : 7170
  • ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۹
کلاس موسیقی در دوران کرونا
زیرساخت‌ها تا حد خوبی فراهم شده و کارشناسان برگزاری کلاس آموزش موسیقی به صورت مجازی را روشی برای گذر از دوران کرونا می‌دانند که می‌تواند حتی برای دوران پساکرونا استفاده شود؛ اما نکته مهم اینکه در این کلاس‌ها بازده نسبت به آموزش حضوری پایین خواهدبود و به هر حال هنرجو را از حضور نزد استاد بی‌نیاز نمی‌کند.

یه گزارش خبرگزاری شنو، آموزش در دوران همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ شکل جدیدی به خود گرفته است، اما همه مسائل را نمی‌توان به صورت تئوری و از راه دور آموزش داد. موسیقی یکی از مواردی است که نیازمند کلاس‌های تئوری و عملی در کنار هم است.

تعطیلی آموزش نیز برای این مدت طولانی امکان پذیر نیست، اما در شرایط کنونی، هنرجویان و استادان موسیقی چگونه توانسته‌اند به روند آموزشی خود ادامه دهند؟
صمد جلالیان آهنگساز، تنظیم‌کننده موسیقی و خواننده از افرادی است که این روزها کلاس‌هایش را به صورت آنلاین برگزار می‌کند، او در این زمینه گفت: پیش از همه‌گیری کرونا، بخشی از آموزش به صورت عملی و بخشی به صورت تئوری انجام می‌شد. برگزاری قسمت تئوری در فضای مجازی ممکن است اما در دوران همه‌گیری با چالش برگزاری آموزش عملی در فضای مجازی شدیم.

به گفته این آهنگساز، برگزاری آموزش عملی نواختن ساز در فضای مجازی از سرناچاری است و می‌تواند موجب کاهش بازده آموزش شود.
او ادامه داد: کلاس‌های عملی که به صورت آنلاین برگزار می‌شوند شاید فقط ۳۰ تا ۴۰ درصد بازدهی داشته‌باشد زیرا کلاس موسیقی غیر از بحث‌های تئوری و نظری، بیشتر عملی است و به عنوان استاد مثلا باید انگشتان هنرجو را ببینم؛ همچنین او باید ساز نواختن من را ببیند. به دلیل اهمیت صدا در آموزش کلاس‌های موسیقی و تاخیری که در اینترنت با آن مواجه‌ایم، شاید نتوانیم بازده بالایی در کلاس مجازی داشته باشیم. این در حالی است که پیش از این در کلاس، استاد و هنرجو به صورت همزمان ساز می‌نواختند.

مادر به جای استاد
گسترگی انتشار بیماری به کشوهای مختلف امکان استفاده از تجربه‌های یکدیگر را داده است.
جلالیان درباره اقداماتی که در دیگر کشورها انجام می‌شود، بیان کرد: برای آموزش مجازی روشی انتخاب کردم و در جست‌وجوها متوجه شدم دانشگاه‌ها، موسسه‌ها و بخش‌هایی که در حوزه موسیقی فعال‌اند نیز این روش را انتخاب کرده‌اند.

آموزش موسیقی در شرایطی در فضای مجازی انجام می‌شود که این امکان می‌تواند زمینه‌های آموزش را برای افرادی که در شهرهای دور از مرکز زندگی می‌کنند مهیا کند.
جلالیان در این‌باره گفت: در بخش موسیقی، کودک زیر ۱۰ سال پیش از همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ بخشی از کلاس را با حضور مادر و کودک داشتیم. در این کلاس‌ها به مادران آموزش می‌ددیم تا بتوانند با کودکان کار کنند. در آموزش آنلاین هم به همین صورت است و مادر باید یاد بگیرد و به فرزندش آموزش دهد. حال که نمی‌توانیم حضوری در کنار هنرجو باشیم مادر می‌تواند در خانه به او کمک کند، برای مثال شیوه قراردادن درست انگشتان بچه روی ساز، شیوه نشستن و … را می‌توان از این طریق آموزش داد و نظارت کرد.

ثبت امتیاز
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=7170

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0

دیدگاهها بسته است.