تاریخ : جمعه, ۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Friday, 26 April , 2024
5

ورود حوزه هنری قم به عرصه نظری موسیقی

  • کد خبر : 22626
  • ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۴
ورود حوزه هنری قم به عرصه نظری موسیقی
در عرصه «موسیقی» در نظر داریم نسبت به حوزه نظری موسیقی ورود کنیم که در این عرصه از استان قم انتظار برداشتن بارهای بزرگ‌تری وجود دارد و برای این هدف به گفت‌وگوی بین موسیقی دانان و عالمان دینی نیاز داریم و باید زمینه‌های مورد نیاز در این راستا تعریف و موانع و سوء‌تفاهم‌هایی اگر وجود دارد برداشته شود تا بتوانیم در این عرصه که به آن نیازمندیم به سمت هنر انقلابی اوج بگیریم.

به گزارش خبرگزاری شنو، محمدعلی روزبهانی همزمان با گرامی‌داشت ایام شهادت سید شهیدان اهل قلم سید مرتضی آوینی و هفته هنر انقلاب اسلامی در نشست خبری که در حوزه هنری استان قم برگزار شد، گفت: با ظهور انقلاب اسلامی شاهد آشتی طبقه متدین، انقلابی و مذهبی با هنر و آفرینش حجم گسترده‌ای از هنرهای متعهد به اخلاق آیین و انسانیت بودیم.

وی گفت: اتفاق بسیار بزرگ و نادری که در انقلاب اسلامی رخ داده این است. که بسیاری از خاطرات ما با آن گروه سرودی که سخن مردم را در قالب سرود «خمینی ای امام» در هنگام ورود امام به میهن اسلامی مطرح کردند، گره خورده است.

رئیس حوزه هنری استان قم افزود: امام خمینی (ره) به عنوان رهبر و مرجع تقلید در برهه ای که بسیاری از علما سینما را مساوی با فساد می‌دانستند به سینما اشاره می‌کند. بین هنر و آن مسائل اخلاقی تفکیک قائل می‌شود و در همان سخنرانی اول می‌فرماید که ما با سینما مخالف نیستیم بلکه با فساد مخالفیم و اگر روزی مسجد هم دار فساد باشد می‌گوییم که خرابش کنند. ایشان بین مسجد و سینما هم فاصله‌ای نمی‌گذارند و سینما را هم به مانند مسجد محل تربیت و انسان‌پروری می‌دانند.

وی وجود شخصیت شهید مرتضی آوینی را تاکیدی بر توجه انقلاب اسلامی به هنر دانست و افزود: شهید سید مرتضی آوینی ویژگی‌های بسیاری داشت که به نظر بنده مهم‌ترین این ویژگی‌ها، سیال بودن ایشان بود که البته مهم‌ترین ویژگی یک هنرمند انقلابی این است که راکد نباشد و هیچ‌وقت هنرش تبدیل به عادت او نشود و مسائل پیرامونش را نادیده نگیرد و زیست هنری‌اش بدون چالش و رنج نباشد. در این فرصت یادش را گرامی می‌داریم.

روزبهانی برنامه‌های سال گذشته حوزه هنری در استان قم را مورد بررسی قرارداد و گفت: مهم‌ترین رویداد سال گذشته تاسیس دو باشگاه فیلم مستند و فیلم کوتاه بود. برنامه « قم پز » به‌محض اینکه کرونا کاهش یافت دوباره احیا شد و تا آخرین چهارشنبه سال پیش با استقبال خوب مردم برگزار شد.

وی ادامه داد: در حوزه داستانی راهبری داستان با مفاخر داستان استان قم دنبال شد و چند سالی است که کاندیدای جایزه جلال و شهید اندرزگو هستیم و یکشنبه‌های داستانی نیز به‌عنوان یکی دیگر از برنامه‌های حوزه هنری در حال برگزاری است.

رئیس حوزه هنری استان قم افزود: در هفته هنر انقلاب اسلامی شاهد آغاز به کار نقاشی پرده وقایع انقلاب اسلامی، جشن تولید ۵ فیلم کوتاه داستانی و ۵ فیلم مستند و افتتاح دفتر هنرهای مردمی استان قم در دوشعبه آقایان و بانوان خواهیم بود.

وی عنوان کرد: از دیگر برنامه‌های این هفته، برگزاری شب شعر گوهرشاد با موضوع انقلاب اسلامی، تجلیل از رمان نویسانی که در سال گذشته با موضوع انقلاب اسلامی نگاشته اند، دیدار با خانواده شهدای مدافع حرم، اجرای نمایش بچه های مسجد در ۱۵ مسجد، نمایشگاه پوستر انقلاب اسلامی و نمایشگاه شهری آثار نقاشان استان با موضوع انقلاب اسلامی است.

رئیس حوزه هنری استان قم، رویکرد جدید حوزه هنری را برپایی قرارگاهی برای نیروهای هنری انقلاب اسلامی دانست و بیان داشت: یا ایجاد این نگاه امیدواریم سیمرغ هنر انقلاب اسلامی بتواند بهتر اوج بگیرد و وظیفه ما این است که موانع را برداریم و در حد بضاعت خود از اهل هنر و اساتید و پیشکسوتان و جوانان استان قم حمایت کنیم. حمایت خود را از مجموعه‌ها انجام خواهیم داد که در این راستا برای مثال می‌توانیم به مدرسه آوینا که به پرورش هنرمندان نوجوان می‌پردازد اشاره کرد.

وی گفت: در عرصه «موسیقی» در نظر داریم نسبت به حوزه نظری موسیقی ورود کنیم که در این عرصه از استان قم انتظار برداشتن بارهای بزرگ‌تری وجود دارد و برای این هدف به گفت‌وگوی بین موسیقی دانان و عالمان دینی نیاز داریم و باید زمینه‌های مورد نیاز در این راستا تعریف و موانع و سوء‌تفاهم‌هایی اگر وجود دارد برداشته شود تا بتوانیم در این عرصه که به آن نیازمندیم به سمت هنر انقلابی اوج بگیریم.

روزبهانی گفت: برجسته‌ترین ماموریتی که در سال ۱۴۰۰ پیگیری می‌کنیم حول یک جمله شکل می‌گیرد و آن این است که موقعیت راهبردی استان قم را به آن برگردانیم و این‌که این استان ویژگی‌های فرا‌ استانی دارد و بسیاری از مزیت‌هایش ملی و بین‌المللی است ولی بودجه این استان در عرصه هنر کافی نیست.

 انتهای پیام/

5/5 - (1 امتیاز)
لینک کوتاه : https://shenonews.ir/?p=22626

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.